BG online

Sajam automobila
Lični razvoj

Zašto otići na koučing?

Aplauz za ego ili rad na sebi?

Rad sa klijentima koji su na visokim pozicijama u svojim kompanijama za mene je najčešće inspirativan, gotovo uvek zahtevan, ali uvek drugačiji. I iskustva klijenata su različita i usko povezana sa spremnošću da istražuju, pokažu slabost, ranjivost i otvore nove perspektive za situacije u kojima se nalaze. Ako je spremnost velika, onda se koučing proces može opisati kao ples, zajedničko putovanje i izvor velike energije, kako za kliienta, tako i za kouča. Ali, ako je klijent u procesu da bi i na ovaj način potapšao svoj ego ili zato što je koučing “privilegija koja mu pripada” efikasnost i svrsishodnost će vrlo brzo biti dovedeni u pitanje.

Vaše snage i vaše slabosti

Nedavno sam popila kafu sa bivšim klijentom, čiji je pristup na početku procesa više odgovarao drugom opisu: krut, samozadovoljan, uvek u pravu i važno je reći, po finansijskim merilima uspešan direktor sektora prodaje u velikoj farmaceutskoj kompaniji. Koučing je bio još jedan od alata da podigne nivo svoje, već ionako velike motivacije, da se imiž čoveka koji uvek radi na svom razvoju -ojača, kao i da dobije vreme da još jednom, u miru čuje sebe kako dobro i pametno zvuči. Jer, kako je sam rekao, tu zapravo nema šta mnogo da se menja. Sve je savršeno! Kao razlog započinjanja procesa naveo je pronalaženje efikasnih načina za uvećavanje svog uspeha.
Iskreno, ako moram da biram, mnogo više volim da uđem u proces sa čovekom gornjeg opisa, nego sa onima “koje su poslali, a ni sami ne znaju što su tu”. Dakle, imamo jaku energiju u prostoriji. Moj zadatak je da je prevedem iz nekonstruktivne, u energiju koja će poslužiti za pravi rast i razvoj mog klijenta. Tokom rada se ispostavilo da je moj klijent zaista uspešan po merilima dobiti, profita, zarade, margine, broja novih klijenata i sl. Takođe je postalo jasno da su timski rad, saradnja sa ostatkom kompanije, razvoj sopstvenog tima, življenje kompanjskih vrednosti, proslava timskog uspeha, održivo poslovanje i sl. oblasti koje nisu od interesa za mog klijenta. Pa čak ni ekologija u poslovanju (pod ovim podrazumevam način rada koji je dobar i za okruženje: kolege, tim, klijente, sistem kao takav ili u minimumu da nije ugrožavajuć po okruženje). Dakle, jedan od mnogih primera kad se ekologija i rezultat ne nalaze na istom nivou prioriteta. Na žalost, ovaj klijent nije usamljen u svom poimanju uspeha. Tokom našeg procesa moj klijent je istražio snage koje ima i koje su ga dovele do pozicije u kojoj je. Nerado, ali definisao je i svoje slabosti i u istoj sesiji razumeo da su one zapravo njegove prenaglašene snage (od samouverenog, postao je arogantni kolega, sa fokusa na cilj prešao je na uspeh po svaku cenu i sl.). Nakon toga prošli smo kroz sva četiri kvadranta poslovanja. Uparivali smo uspeh i ekologiju. U nekima smo se zadržavali duže, kroz neke smo protrčali.

Šta je uspeh?

Veoma svesno i posvećeno, moj klijent je istraživao svoje potencijale, svoju povezanost sa ličnim vrednostima. Ubrzo je razumeo da se nalazi u kvadrantu gde je uspeh visok, ali u isto vreme ekologija je veoma nisko ocenjena. Nežno smo osvetlili odnose, zadovoljstvo tima, kvalitet saradnje. Ispitali smo ulogu i način delovanja na sistem u kome moj klijent funkcioniše. Nekako prirodno, prešli smo u kvadrant gde su i ekologija i uspeh niski (opisao ga je kao besmisleni kvadrant). Brzo zatim ušetali smo u kvadrant sa visokom ekologijom i niskom uspehom (tu mu se ni malo nije dopalo) i na posletku stigli do istraživanja zamišljene situacije u kojoj je moj klijent uspešan, uz visok nivo ekologije. Zastao je. Zamislio se. Iznenadio se. Nije mu bio strano. Naprotiv. Osetio je kao da se vratio tamo gde pripada. U okruženje iz koga je, ne zna ni sam kada ni zašto, otišao, jer je poverovao (ne zna ni sam kome ni čemu) da je jednini način da ostvari uspeh da  čvrsto, beskompromisno, fokusirano, samostalno i jako gura ka svom cilju. Ne obazirući se na ciljeve i zadovoljstvo svojih kolega, kompanije i članova tima. Ponekad, čak, ni na procedure i pravilnike.  Ono što je on smatrao uspehom bio je samo delić uspeha jednog lidera.
Istražujući lične potencijale, vrednosti i principe, kao i potencijale svog tima i kompanije ukoliko bi delovao iz kvadranta gde su i rezultati i ekologija na visokom nivou, otkrio je da su njegove mogućnosti za dalji napredak, načini za dodatno povećanje uspešnosti (zbog čega smo proces i započeli) sakriveni baš na ovom mestu. Razumeo je da je njegov tim njegov skriveni adut, da će ukoliko razvije i osnaži svoje kolege, time i on biti jači. Deljenje informacija, ohrabrivanje, davanje povratnih informacija, proslava uspeha i traženje pomoći mogu da uvišestruče uspeh. Njegov, svakog pojedinca i kompanije uopšte. A on, kao direktor prodaje, jako je dobro razumeo šta to tačno znači.

Razumevanje sebe i drugih

Na kraju sesije doneo je neke važne odluke o ponašanjima koja će odmah izbaciti iz svog repertoara, a naš proces smo nastavili u pravcu razumevanja ličnih vrednosti, sopstvene svrhe i strasti koje su njegov pokretač u životu. Odatle je moj klijent lako uvrstio prihvatanje različitosti i empatiju kao važne vrline koje želi da savlada. Razumeo je da je njegova snaga u drugima. Oslobodio se pritiska da bude jedini, prvi i najbolji. Prigrlio je mogućnost traženja pomoći i uključivanja drugih u svoje projekte. Razumeo je da su pravila i procedure osmišljeni da mu pomognu i da ga štite a ne, kao što je do sada verovao, da samo otežavaju i da ih je smislio neko ko “pojma nema o prodaji”. Nekoliko meseci nakon završetka procesa javio mi se mailom. Otišli smo na kafu. Imao je važne vesti. Pokrenuo je i napokon uspeo u definisanju novog sektora u kompaniji. Sektor koji će se baviti usklađivanjem unutrašnjih procesa, koji će raditi kao svojevrstan integrator i  kontrolna funkcija a sve u cilju obezbeđivanja operativne efikasnosti sa jedne i zadovoljstva zaposelnih sa druge strane. On je imenovan za direktora, a za svog prvog saradnika je izabrao doskorašnjeg najvećeg oponenta – koleginicu iz sektora interne revizije. Otvorio se za druge perspektive, drugačija mišljenja i postao spreman za dogovore. Od rigidnog i samodovoljnog počeo je da postaje fleksibilan, empatičan i otvoren lider. Odličan rezultat.

Energija za promenu

Put je dug. Na samom početku čak se ni ne mogu pretpostaviti udaljenost cilja, prepreke na putu, skretanja i prečice. Na putu klijenta očekuju mudrosti koje su spremne da budu pokupljene, samospoznaja koja ume da zaboli, suočavanje sa strahovima, predrasudama, lošim iskustvima iz prošlosti.  Mnogo je usputnih stanica koje služe za presabiranje, prikupljanje snage razmišljanje i donošenje odluka. Upravo zbog toga je važno u koučing proces ući sa energijom. Idealno, sa energijom za promenu. Ako je to čak i energija “dokazivanja da vama koučing ne treba” to je mnogo bolje od trošenja vremena i novca (vašeg ili kompanijskog) samo da biste bili negde u određeno vreme i time zadovoljili formu. Za ovo putovanje indiferentnost i nezainteresovanost nisu dobri saputnici.

Mirjana Gomilanović
Foto: Dario Konstantinović/ DAK Foto
Mesto snimanja: Hotel Zepter Beograd
Mirjanu Gomilanović možete kontaktirati putem mejla: [email protected]
www.one2grow.net
www.gomilanovic.com

Mirjana Gomilanovic, PCC, Executive & Leadership Coach | ICF Registered Mentor Coach | Certified consultant & trainer for organisational change je profesionalni sertifikovani kouč u oblast razvoja lidera i organizacionog rasta, autor knjige “Svetionik u meni” i izvršni direktor Agencije “One2grow – Leadership Coaching”.
Mirjana veruje da smo svi rođeni da budemo srećni. Zbog toga se njen rad može okarakterisati kao maksimiziranje snaga i znanja pojedinaca, kako bi od toga koristi imali osoba, organizacija i kompletno okruženje. Specijalnost su joj razvoj razvoj lidera i liderskih kompetencija, upravljanje promenama, definicija i življenje kompanijske misije, vizije i vrednosti kao i kreiranje korporativne kulture kroz individualni i timski koučing.
U svom radu koristi lična iskustva, koja je stekla radeći više od deset godina na pozicijama direktora prodaje i marketinga u domaćim i međunarodnim kompanijama (IBM, Siemens, Telekom Srbija i Orion telekom).
Profesionalnost i posvećenost su je doveli do akreditacija svetskih konsultantskih kuća: Profesionalni Sertifikovan Kouč i Registrovani Mentor Kouč pri Svetskoj federaciji koučeva (PCC ICF), Erickson kouč, PCM kouč, Persona Global konsultant; SDI konsultant; Points of You Trainer and Coach; Oxford Leadership Academy fellow, NLP BP i mnoge druge.
Po formalnom obrazovanju je magistar elektrotehnike.
Srećno je udata i majka je troje dece.

Intervju sa Mirjanom Gomilanović:

Podrška velikim karijerama i uspešnim ljudima

Saveti Mirjane Gomilanović:
Laži u poslovnom okruženju
Zašto niste sebi na prvom mestu?
Put ličnog razvoja
Roditeljstvo po svaku cenu
Naučite kako da se izborite za sebe
Budite sebi najvažniji klijent
Moramo li ostati stranci u braku?
Zbog čega nas ne razumeju?
Strategija za uspešno ostvarivanje cilja
Da li je odlazak kod kouča kupovina magle?
Kako odabrati kouča?
Velike i male borbe na putu ličnog razvoja
Pogled u sebe i sopstvene potrebe
Kako da idete na posao koji ne volite?
Kako da vreme radi za vas?
Kako uklopiti posao i porodicu?
Kako biti lider sopstvenog života?
Uspešni na poslu, nesigurni kod kuće
Plovidba sopstvenim životom
Um i duša pobednika su uvek u balansu
Ne plašite se svojih ambicija
Kako imati dovoljno vremena za SVE?

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Deca se ne razvode od roditelja U braku bez dece…