BG online

Lični razvoj

Lider (ne)piše pravila

Zahtevan prema drugima, strog prema sebi

Dolazim na prvi sastanak sa novim klijentom. Prijatan prijem na recepciji. Laka i brza izvedba striktne procedure uz osmeh. Ljubazna i precizna uputstva o tome kako ću stići do njega. Jednostavno – neko će doći po mene. Zamoljena sam da stavim masku. Sastanak je organizovan nakon prepiske i telefonskog razgovora sa HR direktorkom srpskog ogranka internacionalne kompanije. Klijent je CEO.

Da pređemo na temu…

Stižemo do konferencijske sale. Na čelu stola sedi on. Visok, mršav, ozbiljan. Maska preko lica. Ispred njega lap top i dodatni ekran, dve bočice vode, šoljica sa kafom, tablet i telefon. Asistentkinja donosi moju kafu, za koju sam zamolila na putu od recepcije do sale.
Ustaje. Deluje još viši. Leđa su mu prava, ima gotovo, vojnički stav. Rukujemo se. Deluje kao da se osmehuje ispod maske. Ali, u očima se ne vidi nikakva promena. Notiram to u zamišljeni notes. Poslovno gostoljubiv. Učtiv, izgovara taman dovoljno reči da održi konverzaciju. Brzo prelazi “na temu“. Predstavlja mi kompanijske vrednosti, sa jasno i precizno definisanom kulturom. Za svaku vrednost postoje poželjna ponašanja i definisani procesi koji to podržavaju. Opisuje top menadžment tim – profesionalci, najbolji u svom domenu poslovanja. Redovno održavaju nedeljne sastanke u cilju informisanja ostatka tima o aktivnostima. Probleme ne iznose – niko se ne meša ni u čiju oblast. Ako se i desi po neko pitanje, ono gotovo po pravilu dolazi od njega – on se jedini razume u svaku oblast. Sve što nije regularno ili predstavlja problem rešavaju sa njim na individualnim sastancima. On im je svima i mentor i direktor i kolega. Niko ne poznaje sistem do detalja kao on.

Razvijanje izuzetnosti

Pre trinaest godina je došao u Srbiju da „podigne“ sistem. Zna svaku ciglu, svaku proceduru, svako dugme u svakoj aplikaciji. Rezultati su sjajni. Iz godine u godinu rastu. Prepoznati su kao lider na tržištu i poželjni poslodavac. Razlog zbog kog me je pozvao je taj što želi da osnaži top menadžment tim kroz niz radionica, treninga i ako treba, individualnih koučing sesija. Želi da ih natera da preuzmu odgovornost, da uvede kulturu feedback-a, da podstakne razmenu i dinamiku u komunikaciji, da izazivanje i konflikt postanu sredstva za razvoj izuzetnosti. Nada se da će promenom kod njih otpočeti i promena kroz celu organizaciju. Potvrdila sam da sam razumela potrebu i motiv. Postavila sam samo jedan uslov: projekat počinje njegovim individualnim sesijama. Podigao je obrvu. I pristao.

Visoka očekivanja

Na prvoj, pravoj sesiji shvatila sam da je konferencijska sala, tokom pandemije, postala njegova kancelarija (naravno, sedeo je „u vrhu“ stola, preko puta platna na kome su projektovane prezentacije). Razlog je bi pragmatičan: kod njega svaki čas neko dolazi, a zbog ograničenja broja osoba u kancelarijama najveća prostorija na spratu se pokazala kao lako i logično rešenje. To je značilo da se i menadžment sastanak održavao u „njegovom prostoru“. Iz ove perspektive, činjenica da je on jedini koji postavlja pitanja i “izaziva“ tokom sastanaka je postala još važnija i indikativnija. Svaka tema koju smo počeli je pokazivala njegovu iskrenu zainteresovanost za dobrobit i rast ljudi, sa jedne i potrebu da bude perfektan, izvrstan i maksimalno stručan, sa druge strane. Visoko je postavio očekivanja od sebe, a time i od drugih. Najstroži je, ipak, prema sebi. Na tim osnovama je kreirao i kulturu u kompaniji. Ljudi su međusobno komunicirali sa uvažavanjem, iskreno brinući o potrebama kolega. Vladala je politika nezameranja. Sa druge strane, osećao se pritisak da se bude izvrstan, potpuno informisan i stručan. Ukoliko neko nije bio potpuno „u temi“ nije bilo uputno da se uključuje u diskusije. Čak ni kao radoznali posmatrač. Svi članovi top menadžment tima su, nesvesno, tražili njegovu potvrdu. Bio im je uzor i strogi kritičar. Pozitivna kritika je bila ultimativni, teško dostižni cilj.

Iskrenost nakon tišine

Prvom sesijom smo dodatno postavili scenu, odškrinuli vrata daljem radu i uspostavili poverenje. Svakom narednom sesijom smo pomerali granice i relaksirali atmosferu. Oko očiju su se povremeno pojavljivale bore – smejalice, tu i tamo se mogla čuti po neka šaljiva opaska, sve češće se dešavala tišina, a zatim tih, iskren odgovor. Nakon treće sesije, odvažila sam se i uvela neke od kreativnih koučing alata u proces- šarene karte, papir i bojice, kanape različitih dužina i boja. Kako je vreme odmicalo, sve smo se više „igrali“ – ustao je iz stolice, koristili smo sve što nam je bilo na raspolaganju, uključujući i celokupan prostor za kretanje i uspostavljanje različitih stanja. Od vojničkog stava stigli smo do laganog koraka, opuštene komunikacije, pa čak i zatvorenih očiju da bi se doprlo do suštine, najdubljih odgovora.

Preispitivanje emocija

Razgovor o osećanjima mu se više nije činio neprirodan i neprijatan. Naprotiv. Lako i rado je komentarisao i preispitivao svoje emocije. Na jednoj od sesija je doneo odluku da se „iseli“ iz konferencijske sale i vrati u svoju kancelariju. „Vreme je da oslobodim prostor svoje energije“. Nedugo zatim, odlučio je da se nosi pravilom: “Ako to, što imam da kažem, doprinosi diskusiji – reći ću. Ako iz mene govori ego – ćutaću“. Razumeo je da kultura u kompaniji i obrasci ponašanja dolaze (gotovo isključivo) od njega. Kako on postavi stvari, šta vrednuje i podržava – tako će biti kroz celu organizaciju. Odlučio je da češće postavlja pitanja, umesto davanja odgovora. Isključio se iz operativnih sastanaka i prepustio prvim saradnicima, top menadžerima, da vode svoje divizije na svoj način. Umesto predugačkih, nedeljnih sastanaka u svrhu izveštavanja, uveo je kratke jutarnje, stajaće sastanke na koji je svaki top menadžer „donosio“ samo onaj deo svog posla za koji im je bila potrebna nova perspektiva, pomoć ili izazivanje od strane kolega. Tražio je i davao feedback redovno. Oslobodio je deo dana i rešio da se bavi strategijom, planiranjem, dobrostanjem sebe i svojih ljudi. Vodio je neformalne razgovore, počeo da ruča sa svojim timom u kantini, čak su se nekoliko puta organizovali za neformalna druženja van posla. U planu je i trodnevno putovanje top menadžment tima radi proslave prošlogodišnjeg uspeha i definisanja strategije za narednu godinu.

Kad se lider promeni menjaju se i odnosi

Prošlo je šest meseci od našeg prvog sastanka. Nedavno smo se složili da je vreme da otpočnemo „originalni“ projekat. Za sada smo održali jednu timsku koučing sesiju. Živa energija puna uvažavanja svakog mišljenja, lagana komunikacija, smeh i mnogo kvalitetnih uvida. Ni slučajno ne odgovara opisu tima koji sam dobila pri upoznavanju. Promenom u lideru, desila se promena u odnosima. Još smo daleko od željenog cilja i rezultata. Ali, tek sada je tim, uključujući i direktora, spreman da radi na odgovornosti i komunikaciji, u svrhu izuzetnosti.

Mirjana Gomilanović, bussines & executive coach
mirjana.gomilanovic@one2grow.net
Foto: Dario Konstantinović
Mesto snimanja: Hotel Amsterdam

 

 

 

 

Mirjana Gomilanovic, PCC, Executive & Leadership Coach | ICF Registered Mentor Coach | Certified consultant & trainer for organisational change je profesionalni sertifikovani kouč u oblast razvoja lidera i organizacionog rasta, autor knjige “Svetionik u meni” i izvršni direktor Agencije “One2grow – Leadership Coaching”.
Mirjana veruje da smo svi rođeni da budemo srećni. Zbog toga se njen rad može okarakterisati kao maksimiziranje snaga i znanja pojedinaca, kako bi od toga koristi imali osoba, organizacija i kompletno okruženje. Specijalnost su joj razvoj razvoj lidera i liderskih kompetencija, upravljanje promenama, definicija i življenje kompanijske misije, vizije i vrednosti kao i kreiranje korporativne kulture kroz individualni i timski koučing.
U svom radu koristi lična iskustva, koja je stekla radeći više od deset godina na pozicijama direktora prodaje i marketinga u domaćim i međunarodnim kompanijama (IBM, Siemens, Telekom Srbija i Orion telekom).
Profesionalnost i posvećenost su je doveli do akreditacija svetskih konsultantskih kuća: Profesionalni Sertifikovan Kouč i Registrovani Mentor Kouč pri Svetskoj federaciji koučeva (PCC ICF), Erickson kouč, PCM kouč, Persona Global konsultant; SDI konsultant; Points of You Trainer and Coach; Oxford Leadership Academy fellow, NLP BP i mnoge druge.
Po formalnom obrazovanju je magistar elektrotehnike.
Srećno je udata i majka je troje dece.

Intervju sa Mirjanom Gomilanović:

Podrška velikim karijerama i uspešnim ljudima

Život pod lupom poslovnih saradnika
Prilike se ne čekaju već im se hrabro ide u susret
Kako biti bolji lider, kolega, strateg, ulivati poverenje i inspirisati druge?
Opraštanje od sebe samog, onakvog kakav više ne želiš da budeš
Samopouzdanje na čekanju
I lideri imaju pravo na emocije
Da li ućutkujete svoje emocije?
U potrazi za ličnim mirom
Poslovna žena željna ljubavi
Težak, bolan, ali moćan rad na sebi

Kako izgleda kuhinja u kojoj se ne kuva?

By BGonline / 15/04/2024 / 0 Comments

Tugovanje je cena koju plaćamo jer imamo hrabrosti da volimo ljude (Irvin Jalom)

By BGonline / 04/04/2024 / 0 Comments

Emocionalno nasilje ostavlja trajne psihološke posledice

By BGonline / 11/04/2024 / 0 Comments

Život tinejdžera i depresija u adolescenciji

By BGonline / 24/04/2024 / 0 Comments

Putovanje do zgužvanih i potisnutih emocija

By BGonline / 25/04/2024 / 0 Comments
© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Please Login to Comment.

To Top
PROČITAJTE I OVO:
DA LI STE U EMOCIONALNO PISMENOJ VEZI? Učenje emocionalne pismenosti…

You cannot copy content of this page