BG online

ZDRAVLJE

ZAŠTO JEDEMO? Hrana ne sme da bude „terapija“

Za BGonline piše nutricionista i dipl. ph Ana Lipowatz MSc

Emocije kao što su stres, dosada, tuga, ljutnja, frustracije, zatim navike, uživanje, porodica i okruženje – sve su to razlozi zbog kojih neretko posežemo za hranom koja nikako ne bi trebalo da nam bude terapija.
ana-p.l.100

Stres

Postoji razlika između pozitivnog stresa, tzv. eustresa i negativnog stresa, tzv. distresa, uznemirenosti, zabrinutosti zbog nekoga ili nečega.
Dijeta je negativni stres. Ona podrazumeva kontrolu vrste i količine hrane koja se jede. Ljudi koji su na dijeti moraju da prevazilaze signale gladi, tj. moraju da jedu manje nego što bi inače želeli. A šta je to onda nego stres?
S druge strane, ljudi koji jedu shodno svome apetitu, najčešće jedu nekontrolisano. Ipak, studije su pokazale u više navrata paradoksalan rezultat. Oni koji svesno kontrolišu unošenje hrane skloni su da u stresnim uslovima jedu više nego oni koji se generalno ne suzdržavaju. Dr Pavle Latimor, psiholog iz oblasti ishrane sa Univerziteta Liverpool John Moores University, nudi objašnjenje ovog fenomena: „Ljudi na dijeti troše mnogo energije da bi uspeli da prevaziđu sopstvenu biologiju. Kada su pod stresom, oni gube kontrolu i na svim drugim poljima, ignorišući ili pogrešno tumačeći i sve druge prirodne kontrolne mehanizme i regulatorne signale. Jednostavno se gube, predaju.“ Šta se može učiniti da se pomogne? Dr Latimor, koji je radio na prevenciji gojaznosti, ima ovaj savet: „Prvo se moraju prepoznati specifične situacije koje dovode do stanja prejedanja. Zatim treba razviti alternativne antistres metode – brzo hodanje ili bilo koja druga fizička aktivnost je najbolja strategija.

Dosada

Mi često jedemo iz dosade. Ta navika počinje još u ranom detinjstvu. Tokom dugih putovanja, kada se u kolima ili u nekom drugom prevoznom sredstvu deca dosađuju, roditelji neretko počinju da im nude, iako nisu gladna, kolače, krofnice, čokoladice da bi bila zadovoljna i nečim zauzeta. Ovaj obrazac se kao stalna prateća pojava nastavlja i kad deca odrastu. Čovek kompenzuje dosadu pozitivnim emocijama koje pruža hrana.

Tuga , ljutnja , frustracija

Negativne emocije često mogu da budu okidač za spas u frižideru. Ova strategija je utoliko teža ukoliko ne postoji nikakva druga alternativa udobnosti, pa nam hrana predstavlja jedino sredstvo za utehu ili opuštanje. Takvo ponašanje se takođe često „programira“ još u detinjstvu, i to od momenta kada nam kao bebama, naše majke, ne znajući šta nam nedostaje kad plačemo, daju keks kao utehu. Tako se onaj prirodniji nagon da se jede kad smo gladni remeti i gubi, a danas se poruka da treba jesti kad smo gladni reklamira gotovo kao novi trend.AnaLipowatz1

Navika

Navike su automatizmi koje stičemo učestalim ponavljanjem i primenjujemo ih u odgovarajućim situacijama bez udela naše svesti. Navike su veoma moćni životni saputnici. One nam, generalno, olakšavaju život, štede energiju i vreme. Tu spadaju ustajanje, tuširanje, pranje zuba… Međutim, šta da radimo sa navikama kao što su, na primer, TV/čips, kafa/kolači, prijatelj/pivo…?

Uživanje

AnaLipowatz3Uživanje u hrani ne podrazumeva brojanje kalorija, vitamina, minerala, već se radi o jednom pozitivnom, prijatnom osećaju zadovoljstva koji hrana pruža.
Pomislite na degustatore vina, parfema…
Umeće uživanja je takođe božji dar, ali se može i učiti i usavršavati. Učenje uživanju utiče na naš izbor hrane, ponašanje za stolom, na vreme, brzinu i mesto konzumiranja hrane, kao i na osećaj dostizanja sitosti. Individualna sposobnost uživanja ima direktan uticaj na naše ponašanje prilikom jela. Ko psihu nahrani i pritom oseti zadovoljstvo, ješće manje iz stresa i frustracije. Ko bira hranu kvalitetniju, ješće i raznovrsnije. Ko svesno trenira ukus, moći će lakše da se otrgne od starih, loših navika.

Socijalni uticaji: porodica, okruženje

Socijalni uticaj, na kraju, spada možda i u najvažnije faktore gojaznosti. Uticaj familije, okruženja, prijatelja i kolega je ogroman, kako u mladjem tako i u starijem uzrastu. Gojaznost dece je najčešće posledica vaspitanja i ponašanja roditelja. Nije redak slučaj u praksi da gojazni roditelji traže stručnu pomoć, ali ne za sebe nego prvenstveno za decu. Deca uče na drugačiji način – na primerima, kroz ustaljene modele npr. Ako tata brzo jede ili ne voli povrće, to će raditi i dete. Zato prava intervencija uvek mora da bude usmerena najpre na roditelje.

Dipl. Ph Ana Lipowatz MSc
www.fett-frei.at

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva se na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima „normalnu“ težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.

Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!

fett-frei

© 2015 by BG online. All rights reserved

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Zašto ne treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
SUPROTNOSTI SE PRIVLAČE, ALI TO KRATKO TRAJE Iako se zaljubljenost…