fbpx

BG online

Intervjui

Emocionalna odgovornost i zdrava zabrinutost

Sačuvajte sebe od parališućih misli

Skoro pola miliona ljudi širom planete ima neki problem sa mentalnim zdravljem, a od tog broja 24% sa anksioznim poremećajem. Diplomirani psiholog Stana Budurić, nakon petnaestogodišnjeg iskustva u svom radu sa klijentima svih uzrasta konstatuje da se u savremenom društvu za sve veći broj ljudi pati od anksioznosti.
-Anksioznosti se može pristupiti i kontrolisati je logičnim rasuđivanjem. Ipak, postoje i realni strahovi koji predstavljaju normalnu ljudsku reakciju, kao i nužnost za samoočuvanje. Bez odgovarajućeg straha i brige za sopstvenu bezbednost, ne bismo mogli da opstanemo na ovom svetu-kaže psiholog Stana Budurić za BGonline.
Šta je ono što sve više ljudi vodi u anksioznost?
-Anksioznost je nezdrava emocionalna reakcija koja se javlja kao odgovor na neku opasnost koja ne mora objektivno da postoji. Ali, često je dovoljno da poverujemo da je realno i moguće. Takav način reagovanja je parališući. Pod uplivom anksioznosti nismo u stanju da postupimo na adekvatan i funkcionalan način, što najčešće znači udaljavanje od ciljeva koje smo sebi postavili. Nije mali broj onih koji usled treme, nelagode, uznemirenosti, prenaglašenih reakcija u nekim situacijama poput polaganja ispita, upoznavanja s ljudima, na javnom nastupu, propuštaju bitne aspekte života. Tako se udaljavaju od sebe i svojih planova, ostajući zaglavljeni u tom stanju.
Šta je ono što ne znamo o anksioznosti?
-Mislim da mnogi ne znaju da od nas samih mnogo toga zavisi i da možemo da biramo da se ne osećamo anksiozno i uznemirujuće, jer imamo mogućnost izbora. Uvek možemo izabrati zdraviju reakciju na negativne događaje za koje znamo da su neminovno sastavni deo života. Dakle, postoji zdrava negativna emocija nasuprot nezdravoj, a kao ćemo se osećati povodom neke situacije u velikoj meri zavisi od nas samih, time kako ćemo videti tu situaciju. Od naših uverenja, odnosno od načina razmišljanja povodom situacije u kojoj se nalazimo, u velikoj meri zavisi naša reakcija. Ukoliko izaberemo da racionalno sagledamo određeni problem ili situaciju sebi omogućavamo zdraviji način reagovanja, kako u emocionalnom smislu, tako i u domenu ponašanja. Nasuprot nezdravoj emocionalnoj relaciji prema binarnom modelu je „zdrava zabrinutost“. Kad smo u zdravoj emocionalnoj reakciji i povodom nekog događaja osećamo samo zdravu zabrinutost, sebi dajemo veću šansu da na adekvatan način rešavamo problem sa kojim se suočavamo.
Koje važne lekcije je potrebno naučiti?
-Važna stvar koju bi bilo dobro i poželjno praktikovati je emocionalna odgovornost. Veoma je važno biti emocionalno odgovoran jer tako racionalnije rešavamo probleme koji nas muče. Albert Elis, osnivač RE&KBT –a je rekao: “Snažna osećanja su u redu, ali nas preterane reakcije čine haotičnim, konfuznim i zbunjenim. Ako bismo zaista prestali da proklinjemo sebe, druge i loše životne uslove, bilo bi gotovo nemoguće da se emotivno uznemirimo zbog bilo čega“.
Kuda vodi dugotrajni ostanak u stanju zabrinutosti i straha?
-Anksioznost je nezdrava emocionalna reakcija i ako je osoba duže vreme u tom stanju, u velikoj meri to utiče na njeno funkcionisanje u svakodnevnom životu, ali i na fizičko zdravlje, posebno u domenu kardio-vaskularnog sistema.
Koje greške ljudi najčešće prave?
-Kod anksioznosti, u najvećoj meri ljudi pogrešnom percepcijom ili davanjem pogrešnog značenja situaciji u kojoj se nalaze(tzv. greške u mišljenju) sebi zadaju mnogo problema (tipične greške u mišljenju su katastrofiranje, fokusiranje na negativno, etiketiranje, skok na zaključak, proricanje sudbine…). Bez prethodnog testiranja takvih misli i dokaza koji ih potvrđuju, imaju veliki doprinos u stvaranju takve emocionalne reakcije. Važno je da testiramo svoje misli i zapitamo se da li je sve što nam prolazi kroz glavu uvek u skladu sa realnošću.
Kako prepoznati trenutak da je potrebno uključiti stručnu pomoć?
-Ukoliko se javljaju uznemirenost, razdražljivost, neraspoloženje, teškoća u koncentraciji i fokusiranju pažnje, loše pamćenje, knedla u grlu, preznojavanje, pritisak u grudima, vrtoglavice, loše spavanje, važno je obratiti se stručnom licu.
Kako izgleda Vaš rad sa klijentima?
-Kroz podržavajući, topao, empatičan i prihvatajući odnos trudim se da sa klijentom uspostavim saradnički odnos, kako bismo zajednički postavili ciljeve i fokusirali se na promene koje su važne u terapijskom procesu u kojem koristim principe i tehnike RE&KBT psihoterapije. Najčešće to podrazumeva smanjenje ili eliminisanje problema, kao i unapređenje ličnog razvoja.
Radite i online preko interneta, skype-a ili vibera. Koliko su takvi razgovori efikasni?
-Nema većih razlika u pristupu i tehnikama, kao i samom načinu rada. Takva terapija je jednako efikasna kao i da smo fizički zajedno. To je prilika da ljudi sa ovih prostora koji žive u inostranstvu ili nisu u mogućnosti da dođu u Beograd, dobiju kvalitetan psihoterapijski tretman. To su često mlađe osobe ili osobe srednje životne dobi koji imaju dobar uvid i žele da rade na sebi kako bi unapredili kvalitet svog života i poboljšali ga u svim sferama života. Sa klijentima radim na anksioznom stanjima, ali i na problemima u domenu partnerskih odnosa, komunikacije, odlaganja obaveza, a tu je i niz praktičnih problema, koji se putem TRP, efikasno rešavaju.

Branka Gajić
Foto: Dario Konstantinović
Stanu Budurić možete kontaktirati mejlom: stanabuduric@gmail.com

Tekstovi Stane Budurić:
Od nesanice do potištenosti

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Život preplavljen strahom može da se preživi Užurbanu svakodnevicu ljudi…
error: