BG online

ZDRAVLJE

Piti mnogo vode (ni)je zdravo

Za BGonline piše nutricionista Ana Lipowatz

anaLipowatz„Nemoj da stekneš naviku da piješ tokom maratonske trke, neki trkači to rade, ali to nije korisno “ rekao je James Sullivan, sekretar američkog olimpijskog komiteta 1909. godine. Početkom 20.veka to nije bila začuđujuća izjava. Džeki Meckler, petostruki pobednik 89 km dugog maratona je posle šestosatne trke znao da kaže: „Istrčati punu maratonsku trku bez kapi tečnosti je krajnji cilj svakog trkača i test njegove kondicije.“
Pre oko 100 godina, mnogim sportistima je bilo rečeno da voda neće doprineti njihovom rezultatu. Uzimanje vode tokom trke tumačilo se kao znak mentalne slabosti i fizičke nespremnosti. Ovakva dogmatska pravila prouzrokovala su tada i brojne fatalne ishode maratonskih trka usled dehidratacije organizma. Dehidratacija veća od 3% od telesne mase prouzrokuje stanje koje se manfestuje: povećanjem temperature tela, smanjenjem srčanog udarnog volumena, povećanjem srčane frekvencije, smanjenjem fizičke sposobnosti. Tako je sredinom prošlog veka krenula era „strah od dehidratacije“ koju su obeležile hiljade i hiljade studija, tražeći odgovor na ovo goreće pitanje: Koliko tečnosti treba piti? U kom intervalu? Koliko brzo se izgubljena tečnost mora nadoknadi? Da li je voda najbolja zamena?
Rezultati tih mnogobrojnih studija radikalno su promenili stav stručnjaka, koji je ubrzo prešao u drugu krajnost, savetujući sportiste, rekreativce, pa i narod sasvim suprotno.

Da li je manje- više?

Preporučenih minimim 8 čaša vode dnevno postale su ubrzo zakon planete, a fraza „što više to bolje“ postala je postulat našeg vremena. Krenuli smo svi da mnogo pijemo vodu, a da nam se i pored toga, čini da bi trebalo i više. Stalno na to podsećamo sebe i druge, vodu nosimo na posao, vodu pijemo dok sedimo, dok vozimo kola ili smo u prevozu, pozorištu, u gostima, stalno i svuda. Sportom se bavimo malo, ali pijemo za svaki slučaj mnogo. I tako već nekoliko decenija.
Da li ste se ikada zapitali zašto? Jedna čaša vode ujutru čini kosu, kožu i nokte sjajnijim, od vode oči postaju veće, jedna čaša vode pre kupanja smanjuje krvni pritisak, čaša vode posle šetnje povećava mišićnu masu, a dve čaše vode pre sna smanjuju mogućnost moždanog udara …  Saveti idu dalje, do toga da voda podmazuje zglobove, organe, sprečava artritis, astmu i ubija kancerogene ćelije. Please(don‘t) share 🙂
Moram da vas razočaram i kažem da do sad ne postoji nijedna naučna studija koja podržava pravilo “8 čaša vode dnevno“!!!
Ideja da voda ispira telo iznutra je isto tako banalna, kao i prethodne izjave. Voda je predstavljena kao jedan prazan i pasivan prostor, koji služi da zaliva i umiva sve druge aktivne komponente našeg tela. Ali upravo naše telo je preko 60% voda, telo bebe 70%. Osoba u koju ste zaljubljeni je ustvari sama voda – da li ste ikad razmišljali o tome?
Najnovija kvantna istraživanja vode došla su do novih saznanja da voda ima veoma aktivnu ulogu u telu, da čuva informacije, nosi neuronske signale, voda pamti genetske kodove i to sve radi satima, danima, godinama.
Voda je dakle mnogo više – voda je „ an actor of performance“.anaLipowatz1

Koliko vode nam treba?

Američko društvo za sporstku medicinu (ACSM) je svetska intitucija akreditovana da propisuje savete sportistima, (pa tako i nama) kad i koliko vode nam je potrebno. U proseku svakih 5 godina preporuke od strane ACSM se menjaju. U 1975. ACSM je izdala prve savete: 400-500ml tečnosti 10-15 minuta pre takmičenja i čest unos tečnosti tokom takmičenja. U 1984. ACSM predlaže: 100-200 ml tečnosti svaki 2-3 km. 1988, ACSM preporučuje: 400-500ml pre i 300ml svakih 20 minuta treninga. U 1996. stize preporuka sportistima da moraju piti toliko da nadoknade svu vodu izgubljenu znojenjem, da ne bi zapali u opasno stanje dehidratacije. Ohrabreni ovom izjavom sportisti, a i svi drugi započinju višedecenijsku eru forsiranja pijenja vode praćenu već poznatim krilaticama: “pij što više je moguće“, „kad si žedan, već je kasno“, “nisi bolestan, samo si dehidrirao”, “učimo piti”.
Moramo tome dodati da su istraživanja iz ove oblasti u proteklih pedest godina, rađena u naučnim institutima najpoznatijih, uglavnom, američkih proizvođača sportskih napitaka, (Gatorade, Powerade), bila i finansirana od istih kompanija sa jasnom, pre svega, komercijalnom namerom. Tako je nauka, koja je bila u službi marketinga, stvorila gore pomenute krilatice.

Toksična doza

Uzimanje vode zavisi od godina, pola, zdravstvenog stanja, stepena fizičke aktivnosti, uslova spoljne sredine kao i od ishrane, garderobe itd. Da li znate da voda može da ubije?
Preveliko kozumiranje vode tokom dugog i intenzivnog sporta, kada je unošenje vode veće od gubitka, posebno je opasno za žene, koje prirodno gube mnogo manje tečnosti kroz znoj nego muškarci, (450-570ml / h žene u odnosu na 780-1120ml / h muškarci). Prekomerno pijenje vode može da izazove stanje niske osmolarnost u krvi, < 135 mmol / poznato kao stanje Excersize Associated Hyponatremy (EAH), koje dovodi do povećanja pritiska u mozgu. Ono sto je najvažnije jeste da su spoljni simptomi stanja dehidratacije tela i stanja hiperhidratacije tela veoma slični: bledilo, muka, dezorjentisanost, ubrzan puls, a u krajnjem stadijumu delirijum, ozbiljna oštećenja mozga i koma. U momentima kada sportisti zbog hiperhidratacije pozli, telo je već natečeno i samo jedna dodatna kap vode od strane spasilačkih ekipa može biti fatalna. Do 2002. bilo je prijavljenih skoro 500 slučajeva EAH, od čega je 11 imalo smrtni ishod, uglavnom žena maratonki.
U februaru 2007. ACSM apdejtuje svoj upravo dati stav o konzumiranju vode i tom prilikom nestaje izjava „piti koliko je moguće“ . ACSM tada prvi put daje izjavu da prekomerno konzumiranje vode može biti štetno.
Mnoge novije studije pokazuju da je piti „ad libritum“, dakle piti po potrebi, dovoljno u najvećem broju slučajeva. Podsećati da piju treba samo dementne i starije osobe. Zdrave, mlade osobe i u ekstremnim klimatskim uslovima, pri intenzivnom sportu ili u drugim sličnim stanjima, pijenjem vode ad libritum, sasvim prirodno, fiziološki regulišu stanje dehidratacije. Ne treba zaboraviti da hrana sadrži oko 25% tečnosti, pa se tako i bebama, koje sisaju, ne preporučuje dodatno davanje vode u prvih šest meseci, iako je stanje dehidratcije za njih još opasnije. Ne može biti ista preporuka za npr. mladog muškarca u punoj snazi i srednjovečnu sićušnu ženu, ne može piti zdrava, mlada osoba isto kao osoba sa srčanim, bubrežnim problemima, ili neko ko živi u pustinji, na planini, ko se bavi sportom i td i td. Zato i ne postoji tačan odgovar na to pitanje. Postoji toksična doza za količinu unesene vode (nešto preko 8l dnevno), ali ne i preporučena.
Suština svega je ne preterivati ni u vodi, kao ni u hrani, ne slušati šta i kako rade ostali. Ne ignorišite sopstvene telesne signale i osećaje, proučavajte svoje telo i osluškujte njegove potrebe. Ne postoji recept jednak za sve, ne postoje univerzalne preporuke i saveti.
Sticajem okolnosti u Austriji sam 2012. radila na jednom naučnom projektu iz ove oblasti i bila sama fascinirana novim saznanjima. Često sam kasnije to predavanje držala i mojim kolegama u Austriji. Ukoliko bude prilika, rado bih predavanje, koje je protkano interesantnim primerima i još novijim otkrićima iz ove oblasti, održala kod nas.

Ana Lipowatz
www.fett-frei.at

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva se na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima „normalnu“ težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!

fett-frei

©  BG online. All rights reserved

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
KAKO PREBRODITI EMOCIONALNU NESTABILNOST? „Ne mogu da spavam. Budim se…