BG online

ZDRAVLJE

Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?

VEGETARIJANCI SU DEPRESIVNIJI, ALI VODE ZDRAVIJI ŽIVOT

lipowatz1Način ishrane u kojoj se ne jedu zajedno ugljeni hidrati i proteini osmislio je njujorški hirurg dr. William Howard Hay pre više od 100 godina. On je smatrao da je uzrok svih bolesti prekiselost ogranizma koja je izazvana hranom i na sebi je eksperimentisao pokušavajući da se izbori sa sopstvenom bolešću bubrega. Po njegovoj teoriji, proteini i ugljeni hidrati nisu u stanju da se vare istovremeno, a kao primer navodi mahunarke, namirnice bogate kako proteinima tako i ugljenim hidratima, koje se upravo zbog toga teško vare.
Ishrana po dr Hay-u sadrži gotovo sve namirnice, kalorije se ne broje, ali se strogo razdvajaju proteinske namirnice od namirnica koje sadrže ugljene hidrate.
Ova ishrana razlikuje tri kategorije hrane: neutralne namirnice- povrće, semenke, proteinsku grupu (koja povećava kiselost)- meso, riba i mlečni proizvodi i grupu ugljenih hidrata (povećava baznost)- hleb, krompir, povrće.

Osnovna pravila ishrane po dr Hay-u:
1. Voće i povrće čine 80% ishrane od čega polovina u sirovom stanju.
2. Namirnice iz neutralne grupe se mogu slobodno kombinovati sa druge dve grupe.
3. Preporučuje se da se ujutru i uveče jedu ugljeni hidrati i u podne proteini.
4. Konzumirati prirodnu hranu, jesti polako i praviti pauze između obroka četiri sata.

Vegetarijanci su depresivniji?

DGE (nemačko društvo za ishranu) tretira ovaj oblik ishrane najpribližniji lacto – vegetarijanskoj ishrani (mlečni priozvodi + biljni proizvodi) navodeći kao pozitivne strane: smanjeno konzumiranje mesa, ali kako ni vegetarijanska ishrana, tako ni ova ishrana nisu naučno pokazale prednost u odnosu na uobičajenu ljudsku ishranu (u korist vegetarijanske ishrane stoji da vegetarijanci generalno vode zdraviji način života, manje puše, više se kreću, ali je prisutna opasnost od povećanog konzumiranja šećera usled manjka unošenja energije, tj. čestog osećaja gladi i navodi se da su vegetarijanci skloniji psihičkim i depresivnim stanjima).

Opustite se, tako kaže nauka…
DGE kritikuje ovaj način ishrane iz sledećih razloga:
1. Namirnice u prirodi nisu podeljene, već je nauka podelila namirnice da bi ih lakše proučavala. Sve namirnice (ne samo mahunarke) prirodno sadrže u sebi kako proteine, tako i ugljene hidrate.
2. Sistem za varenje odraslog čoveka je prirodno enzimatski predodređen da ih istovremeno vari. (Razlog zašto se mahunarke teže vare jeste bogat sadržaj vlakana, koja sa druge strane pozitivno utiču na prevenciju i lečenje mnogih oboljenja).
3. Acidose (povećana kiselost organizma) kao neželjeno stanje nastaje kod gladovanja, pri ekstremnom sportu, poremećaja u metabolizmu, dijabetesu, bolesti bubrega. Zahvaljujuci puffer sistemu zdravog čoveka, PH vrednosti se regulišu prirodno bez problema tj. ako PH vrednost na kratko padne, brzo se i podigne.
4. Kada ogranizam koristi proteine umesto ugljenih hidrata (posle obroka bogatog proteinima) za dobijanje energije oslobađa se mokraćna kiselina koja opterećuje bubrege.
5. Smanjeno unošenje ribe, žitarica kao i potpuno izbacivanje punovrednih mahunarki smatra se neopravdanim. Unošenjem samo 20% namirnica koje povećavaju kiselost pojavljuje se opasnost od nedovoljnog unošenja hranljivih materija, vitamina B grupe, folne kiseline, gvožđa, magenzijuma.
6. Posebnu skrivenu opasnost predstavlja disbalans esencijalnih omega-3 i Omega-6 masnih kiselina (esencijalno = moraju se uzimati kroz hranu). Od presudnog značaja za naše zdravlje nije njihova količina, već upravo njihov odnos. Nekad je njihov odnos u ishrani bio 1:6, ali je sa porastom industrijske hrane, posebno biljnih industijskih ulja on dostigao kritičnih 1:20 u korist Omega-6 masnih kiselina. Upravo taj disbalans se smatra bitnim uzročnikom dugačke liste bolesti koje prouzrokuje savremena ishrana. Smenjeno unošenje ribe tj. Omega-3 masnih kiselina, čini disbalans jos većim.

Pravila balansirane ishrane

Ne postoji medicinsko opravdanje za ishranu koja se bazira na ovom principu. Ipak, jedna modifikovana dr Hay ishrana sa akcentom na prirodne sastojke može se preporučiti. Sve ovo može zvučati komplikovano, ali suština je jednostavna: ne treba tražiti tabele i indekse pojedinih namirnica i učiti ih napamet. Treba izbegavati visoko industrijski prerađenu hranu, a sve u smeru biranja prirodnih, neprerađenih namirnica koje vode do uravnoteženih i dobrih vrednosti. Kombinovanje integralnih žitarica, povrća, voća, ugljenih hidrata, masti i proteina i dalje važi kao generalno pravilo izbalansirane i normalne ishrane.

Ana Lipowatz, nutricionista
www.fett-frei.at

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva se na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima „normalnu“ težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!

fett-frei

© 2015 by BG online. All rights reserved

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
ELEGANTNA, MODERNA, ŠARMANTNA I BEZBEDNA Nova Opel Astra je bezbednija,…