BG online

ZDRAVLJE

Kako emocije upravljaju našom kilažom?

I HEDONOSTI MOGU BITI FIT

Čini se da ne postoji bolji način da nekog upoznate nego da sednete sa njim za sto i jedete. Povezanost karaktera i psihe sa ishranom je tema novijeg datuma. Do danas, nažalost, postoji malo informacija koje ovaj tako važan aspekt prate i povezuju.
Šta je to u ljudima što ih tera prema prekomernom uzimanju hrane?
„Da je Frojd živ, verovatno bi se bavio ovim savremenim poremećajem“-  kaže Kristof Kloter, profesor psihologije sa Fulda Univerziteta u Nemačkoj, objašnjavajući zašto je upravo problem ishrane danas dobio masovnu dimenziju i publicitet.

Vitka  figura-preduslov za uspeh?

„Unos hrane se gotovo zabranjuje. Ishrana se doživljava kao stalna pretnja na putu do željene težine. Ramišljajući na taj način možemo otkriti mnoge paralele između ishrane i seksualnosti. Obe su povezane sa zadovoljstvom i uživanjem. Obe imaju veoma jak emocionalni značaj. Obe obezbeđuju opstanak ljudske vrste“.
U vreme Frojda seksualnost je bila problematična tema. Danas je seksualnost oslobođena nekadašnjeg moralnog oklopa pa je kao tabu tema izgubila na značaju, ishrana, međutim, kao tema dobija na značaju sve više, jer se uvode razne restrikcije i što se više zabranjuje, želja za hranom samo raste.
Istovremeno, više od polovine odraslih i mladih ljudi, nezadovoljno je svojom težinom, svojim telom. Dobra figura je danas važan adut i dobar preduslov za uspeh, kako na privatnom, tako i na poslovnom planu, dok se gojazne osobe često tretiraju kao nedisciplinovane ili osobe bez samokontrole.
Od silne želje da budu fit, ljudi neprestano primenjuju različite strategije koje su najčešće bez uspeha. I svako ko je ikad pokušao da promeni sopstvene navike u ishrani shvatio je da „to nije tako lako“!

Gubljenje kontrole

Probali ste mnoge dijete. Zašto su bezuspešne? Zato što one nisu trajni oblik ishrane i imaju samo trenutno, vrlo kratko dejstvo. Često u praksi srećem ljude sa hroničnom restriktivnom ishranom uzrokovanom opsesivnom željom da imaju idealno telo ili savršeno zdravlje. To podrazumeva kontrolu vrste i količine hrane koja se jede, kada osoba prevazilazi signale gladi, tj. mora da jede manje nego što bi inače želela.
Studije su, verovali ili ne, pokazale paradoksalan rezultat- da su oni koji striktno kontrolišu unošenje hrane skloni da u stresnim uslovima jedu više nego oni koji se generalno ne suzdržavaju.
Dr Pavle Latimor, psiholog iz oblasti ishrane sa univerziteta Liverpul, nudi objašnjenje ovog fenomena: „Ljudi na dijeti troše mnogo energije da bi uspeli da prevaziđu sopstvenu biologiju. Kad su pod stresom oni gube kontrolu i na svim drugim poljima, ignorišući ili pogrešno tumačeći i sve druge prirodne kontrolne mehanizme i regulatorne signale. Jednostavno se gube, predaju i dolaze u situaciju da pojedu odjednom celu čokoladu, kutiju keksa i sl.”

Stanje duše

Kad klijent dođe kod mene često je uznemiren, u strahu od predstojećih zabrana i osećajem da će i ovaj pokušaj propasti kao i mnogi pre. Iznenade se da mi tokom razgovora retko pominjemo nutritivne reči tipa: kalcijum, vitamin, ugljeni hidrat i sl. Mi pričamo o stresu na poslu, o problemima sa decom u školi, o nemanju vremena, o starim roditeljima, o navikama iz detinjstva, o svemu onome što je u direktnoj vezi sa stanjem naše duše. Takvi razgovori ljude opuste, pa se ispostavi da smo sa lošim navikama u ishrani porasli, da nam i u pedesetim jos uvek mama kuva, iako nam se ne svidja kako to ona radi, da bi rado izbacili velike količine mesa iz ishrane, ali ukućanima to ne odgovara. I tu se negde pojavi naš put.
Ja se trudim da taj put klijentu olakšam, da se uklopi u NJEGOVU svakodnevicu. Nikad do sad nisam napravila isti plan ishrane, jer svako od nas je „druga priča“. Plan ishrane koji klijent dobije sadrži sve ono što mi je rekao da i sam voli da jede. Taj plan treba da ga obraduje a on da shvati da imati dobru figuru ne znači gladovanje.
Čovek samo ako jede može da slabi – to je moj moto. Samo takav plan može postati vaš način života. Upravo zato strategija uravnotežene i raznovrsne ishrane sve više privlači ljude.
Program FETT-FREI ne nudi pohovane šnicle svake nedelje, ali promoviše pravi izbor namirnica, privlačan izgled jela, kulturu jela za stolom, promoviše hranu kao nešto lepo i važno.

Kako psiha utiče na apetit?

Šta raduje našu psihu, našu dušu? Nas mogu da raduju mnoge stvari: prijatelji, međuljudski odnosi, muzika, umetnost, zabava, ali i hrana spada u izvor radosti. Hrana može da nas oraspoloži, oslobodi frustracija. Često se misli da su depresivni ljudi skloniji gojaznosti. Ali studije su pokazale da kod 55% gojaznih ljudi postoji rizik da postanu depresivni, a 58% depresivnih ljudi imaju rizik da postanu gojazni. Dakle, teško je prosuditi. U mojoj praksi, češće imam klijente koji su jake ličnosti, ljude od karijere, koji sebi ne vole da uskrate ništa. Mnogi mi kažu da se nose osećajem „iznutra“ prilikom donošenja odluka u životu, pa i kada je ishrana u pitanju.
“Kako je moguće da neko ko je hedonista u duši promeni navike u ishrani?”– pitao me je jedan klijent, uveren da je to nemogući poduhvat. Ljudi rado sebe nazivaju hedonistima imajući u vidu samo pozitivan aspekt tog pojma. Hedonizam vremenom prelazi u svoju suprotnost, jer ako nije tako zašto bi hedonisita u duši tražio stručnu pomoć! Zato što pitanje možemo postaviti i ovako: kako ishrana utiče na našu psihu?

I hedonisti mogu biti fit

„Punim stomakom se ne može učiti“ – kaže latinska izreka –  Plenus venter non studet libenter. Kako to? Najbolji misaoni procesi ne idu sa prepunim stomakom. Drugim rečima, ishrana utiče takođe na našu psihu-  osećaj prejedenosti, umor, nezadovoljstvo izgledom, manjak samopouzdanja. Sve to smeta, pa je osim osećaja „iznutra“ kome se često prepustamo u životu neophodna i doza razuma. „Volim ovaj osećaj kad sam blago gladna, više nego kada sam prejedena“ – neretko budu reči mojih bivših hedonista.
Razvijajujući sopstvenu svest o interakciji između hrane i emocija, možemo sebi pomoći da razumemo kad, kako i šta utiče na naše odluke.
Mentalni deo našeg bića treba da nam pomogne u tim momentima, jer umeće uživanja je takođe mentalni proces i zahteva dugotrajan trening. „Less is more“ kako bi se taj trend nazvao danas.  Umereni stepen hedonizma i fleksibilna kontrola neće smanjiti uživanje u hrani, imaće pozitivan uticaj na srećan, kvalitetan i dug život, što je šire gledano i cilj života. Naći balans u svemu, u radosti i u tugi, pa i u hrani, jeste krajnji cilj umeća življenja.
Program FETT-FREI nije dijeta već učenje pravilnoj ishrani kao jedinom mogućem načinu u borbi protiv viška kilograma. Pravilna ishrana je jednostavna, raznovrsna, praktično ishrana bez zabrana – u narodu poznata kao umerena. Program FETT-FREI postoji da bude vodič koji nas uči umerenosti.

Ana Lipowatz
Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva se na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima „normalnu“ težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!
Ani Lipowatz možete pisati na mail: info@fett-frei.at

fett-frei

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Šta vas vodi prema hrani?
Topljenje kilograma uz Fett frei
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente

1 Komentar

1 Komentar

  1. Olivera Karić-Nikolić

    27/04/2017 at 12:00

    Ana,sjajan tekst…negde sam i sama svesna veze između prekomerne kilaže i sopstvenog.emotivnog stanja,povremenog nezadovoljstva,stresa i okretanja uživanju u hrani…napravili stei sjajan program ishrane i ja se osećam bolje nego ikad…hvala veliko.Pozdravljam vas,Olivera Karić

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
Najmlađi roker regiona Nikola Johnny Ranković (13) koračajući ka zvezdama…