fbpx

BG online

Psihološka prva pomoć

Kako da razum pobedi emocije?

Tek kad nam je nešto važno mi se emocionalno angažujemo

Mnogo sam emotivna i uvek me vode moje emocije, a ne razum. Uviđam da je to velika greška. Kako da prevlada razum, a ne emocija? Kako da se promenim?- pitanje je koje je čitateljka BGonline-a postavila psihoterapeutu Maji Pavlov.

„Sasvim je u redu da imate emocije i da ih osećate. To je znak da ste živa osoba! Ono što se često provlači kao tema kod nekih ljudi jeste uverenje da „kad osećamo, nismo u stanju da mislimo“. Ili smo emotivni, pa nam to ne koristi jer nas preplavi ili smo racionalni, pa onda (jedino) možemo da razmišljamo. Ipak, jedno bez drugog ne ide, tj. ne daje pravu sliku stvari u kojima se nalazimo. Dobra vest je da možemo da istovremeno osećamo i mislimo. Postepeno, to uverenje možemo testirati vežbajući. Neki od načina su emocionalno opismenjavanje, što znači da ćemo učiti o prirodi emocija, njenim imenima i povezivati ih sa konkretnim osećajem, u konkretnoj situaciji. Drugi važan način jeste da naučimo da ih adekvatno ispoljimo. Tome nas uči asertivnost, kao veština, kad ne samo da umemo da identifikujemo šta se u nama događa, već i da to iskustvo prenesemo drugoj osobi u situaciji koja je emotivno obojena. Na primer: „Smeta mi kad vičeš jer me to rastužuje, a nekad i ljuti, tako da te molim da smanjiš ton ili da o tome popričamo kasnije.“
Važno je da kad govorimo o mehanizmu koji pokreće emociju, imamo u vidu dve važne instance, a to je momenat apercepcije ili značenja koje dajemo određenim situacijama, ljudima ili događajima, a drugo je valorizacija ili značaj koji dajemo formiranom uverenju o situaciji u kojoj smo se našli. Zapravo, tek onda osećamo. Ovo je često posledica naše predstave o tome šta se zapravo dešava?! Tek kad nam je nešto važno, mi se emocionalno angažujemo. Zato je bitno pitati se: „Šta je značenje ovog što vidim, čujem, osetim… ? Isto tako i koliko je to važno?“ Ovaj odgovor najdirektnije utiče na prirodu emocije i pre svega na naše emotivno angažovanje. Možda je sve ovo za vas izazov, ali verujem da to možete polako da uvodite kao željeni oblik dobrodošlog, novog, repertoara ponašanja. Odlična knjiga u kojoj možete dosta da saznate o emocijama je „Emocije“, autora dr. Zorana Milivojevića.

Maja Pavlov, psihoterapeut
Foto: Dario Konstantinović

Online sesiju sa Majom Pavlov možete zakazati mejlom majapavlov@gmail.com
Skype adresa: maja.pavlov

Po kojim šavovima pucate?

Vaša pitanja za saradnike BGonline-a možete postaviti mejlom: psiholoskapodrska011@gmail.com

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Nametnut osećaj krivice narušava zdravlje Često na psihoterapiju dolaze ljudi…
error: