BG online

Intervjui

Zdrav život nije pitanje dana već odluke i plana

Tuga, nezadovoljstvo, umor ne mogu se prevazići hranom

Užurban stil života, stres, briga, borba za egzistenciju često mogu dovesti do anksioznosti i poremećaja u ishrani

Dijeta nije rešenje za višak kilograma, već je to trajna promena životnih navika- jedna je od rečenica kojoj magistar farmacije i nutriocionista-dijetetičar Ana Petrović uvodi čitaoce knjige “Ključ zdravlja” u svet pravilne ishrane. Brojni koncepti ishrane ishrane se nude ljudima kao potencijalno rešenje, ali čini se da u svemu tome samo ostaju zbunjeni i nekako se uvek vrate na početak. Ana Petrović ističe da zdrav život nije pitanje dana, već odluke i plana, ali nikome ni ne obećava laka rešenja.


-Promena zaista nije laka – ona iziskuje mnogo truda, vremena, volje, rada i odricanja. Nije lako imati dobro zdravlje, vitku liniju i biti u formi u kontinuitetu 365 dana u godini, ali je moguće ako čitave godine imate iste navike, jaku disciplinu, kontinuitet i organizaciju. Konstantan rad na sebi je neophodan i u mentalnom i u duhovnom i u fizičkom smislu. Većina ljudi se nakon dostizanja željenog cilja vraća starim navikama. Ovo je ključni moment koji svako treba da prepozna. Režim održavanja zdravog života je zapravo ključ zdravlja!
Koliko je teško pobediti loše navike u ishrani, odoleti grickalicama, visoko kaloričnim namirnicama i svemu onome što okružuje ljude u njihovoj svakodnevici kada je reč o hrani?
-Glukoza je glavni izvor energije u našem telu i neophodna je za odvijanje mnogih procesa u organizmu. Ishrana ne treba da bude jednolična. Ukoliko ste na redukcionoj dijeti nemojte jesti integralni keks, mlečnu čokoladu, konditorske proizvode, jedite čokoladu sa fruktozom ili sa kakaom, džem bez šećera ili nutelu sa rogačem ili agavom. Ukoliko pojedete čokoladu u kombinaciji sa jabukom, celuloza iz jabuke vezuje za sebe mlečnu mast iz čokolade i skraćuje vreme prolaska kroz intestinalni trakt. Preka potreba za slatkim može se javiti usled pada serotonina, hormona sreće (depresija, dijeta, dosada, emocionalni stres). Šećer treba uzimati prvenstveno iz voća a zamena za običan beli šećer može biti biljni zaslađivač stevija ili agava, ima nizak glikemijski indeks i ukus identičan šećeru, može se koristiti u svim napicima (kafi, ceđenim sokovima, kolačima). Neki napici sadrže 0 kalorija, ali imaju u sastavu veštačke zaslađivače, pojačivače ukusa i nisu dobra zamena za šećer. Ove napitke zamenite ceđenim sokom od pomorandže, jabuke ili limuna sa dodatkom cimeta po ukusu- savetuje Ana Petrović.
Da li je motivacija ključna za dobar početak?
-Volja i motivacija su presudne, a onda i veliki trud, rad, odricanje, disciplina, upornost i istrajnost!
Kako se razvija samodisciplina i ostaje dosledan?
-Ukoliko imate ispred sebe cilj koji želite da ostvarite i rešeni ste, jedini način da dođete do njega je da nikad ne odustanete. Zagovornik sam individualnog pristupa svakom pojedincu i izradi personalizovanih jelovnika. Najveća greška je što mnogi ljudi žele da se reše kilograma brzo i lako, a da uživaju što duže u nekim nezdravim namirnicama što nije moguće. Da bi dijeta bila uspešna važno je čuti potrebe pacijenta, pregledati laboratorijske analize, izveštaje specijaliste, terapiju, stepen fizičke aktivnosti, uraditi potrebna antropometrijska merenja i tek onda dati preporuke i pristupiti izradi jelovnika. Kad čovek dobije jelovnik koji mu prija, ne oseća glad, vidi nakon prvih nekoliko dana prve rezultate, ojača mu disciplina, a naučno je dokazano da se nakon tri nedelje ponavljanja istog obrazca ponašanja, navike lakše menjaju.
Doživotno na dijeti? Da li mnogi tako posmatraju susret sa nutricionistom ako žele da zadrže izgubljene kilograme?
-Nakon tri nedelje stiče se navika samokontrole – merenje ujutru na prazan stomak i organizacija obroka na osnovu rezultata merenja sa vage i osluškivanja želje tela. Kontrola u nutricionističkom studiju ili online je poželjna kako bi se smanjila mogućnost greške nepažnjom ili eventualnim opuštanjem. Ne treba dozvoliti povratak na početak i ne treba zanemariti sav trud i uloženo vreme u ostvarivanje rezultata. Ukoliko se ne istraje u periodu održavanja ili pak dođe do previše opuštanja u hrani i piću, za kratak vremenski period mogu se vratiti izgubljeni kilogrami i dobiti novi. Ukoliko ljudi umeju da balansiraju, promene trajno navike, nikada neće biti gladni. Jako je važno razlikovati termin dijeta (promena prehrambenih navika) od izgladnjivanja. Nakon izgladnjivanja sledi ponovno prejedanja koje dovodi do jo-jo efekta i začaranog kruga, iz kojeg je teško izaći.
Kako praviti hranu ukućanima koji ne žele da promene način ishrane, a istrajati na svom putu i u svojim odlukama?
-Na silu nikada ništa nije išlo, pa ne treba pokušavati dok ljudi sami ne uvide svoje greške ili ne požele da promene postojeće loše navike. Mi samo možemo biti istrajni u promeni sopstvenih prehrambenih navika i svojim primerom dati najbolju motivaciju i primer našim najmilijima. Nikako ne treba biti navalentan i nametati svoju volju, jer neće biti rezultata.
Vaša knjiga prevashodno je edukativnog karaktera, uvodi čitaoce u brojne tajne pravilne ishrane. Da li im ona može biti svojevrsni „kućni nutricionista“ kojeg mogu u svakom trenutku da konsultuju?
-U „Ključu zdravlja“ možete pronaći savete kako pojedine namirnice utiču na naš organizam, kako pravilno pripremati i kombinovati hranu, a da je prilagođena opštem zdravstvenom stanju, uzrastu i željama pojedinca. Posebna pažnja je posvećena podizanju svesti i merama prevencije hroničnih nezaraznih bolesti poput gojaznosti, povišenog krvnog pritiska, dislipidemije, insulinske rezistencije i dijabetesa. Možete pronaći savete kako prilagoditi ishranu u posebnim populacijama, kao što su deca, trudnice, dojilje i sportisti. Knjiga sadrži brojne recepte, kao i predloge obroka kako bi olakšala usvajanje zdravih nutritivnih navika. Recepti za zdrave slatkiše sa niskim glikemijskim indeksom su sastavni deo ovog jedinstvenog štiva. Knjiga takođe razjašnjava nedoumice, nudi brojne smernice i rešenja, predstavlja dobar materijal za savladavanje osnovnih principa zdrave ishrane. Daje odgovore na brojna pitanja: Zašto je teško poštovati principe zdrave ishrane? Koji su najčešći razlozi zbog kojih ljudi odustaju? Kako istrajati?
Kažete da zdrav život nije pitanje dana već odluke i plana. Šta kažu vaša iskustva? Može li savremena žena koja ima mnogo obaveza da se tako dobro organizuje i na šta treba da bude spremna?
-Ako je nekom stalo da se hrani zdravije, ima više snage i energije u toku dana, ima bolju kondiciju, lepši osećaj nakon buđenja, redovan san pronaći će vreme za sebe i napraviće bolju organizaciju. Volim da kažem organizacija je pola posla! Serijsko kuvanje je još jedan vid uštede i vremena i kućnog budžeta. Kuvanje u serijama znači pripremu hrane unapred, bar za dva dana ili kuvanje vikendom, za celu nedelju. Da bi se ovakav model usvojio na duže staze, potrebno je planirati obroke od tri do sedam dana unapred, nabavljati hranu koja je korisna po zdravlje i čitati redovno deklaracije proizvoda.

Emocionalno prejedanje spada u najčešće poremećaje u ishrani budući da su nervni i digestivni trakt međusobno povezani. Osobe potiskuju neprijatne emocije poput tuge, usamljenosti, nezadovoljstva, depresije, umora, dosade, ne suočavaju se s njima, već kompenzuju hranom

Da li je problem sa viškom kilograma usko povezan sa emocijama, karakterom ili samo nemarom prema onome što osoba jede?
-Užurban stil života, stres, briga, borba za egzistenciju često mogu dovesti do anksioznosti i poremećaja u ishrani. Uzimajući u obzir sve navedeno mi smo prošle godine otvorili psihološko savetovalište u okviru našeg studija sa ciljem da stručna osoba može saslušati problem svakog pacijenta kako bi što bolje pristupili izradi personalizovanog jelovnika. Potrebna je stalna edukacija i savetovanje stanovništva o zdravim navikama putem medija, u školama, zdravstvenim ustanovama, kako bismo bili zdravija nacija. Emocionalno prejedanje spada u najčešće poremećaje u ishrani budući da su nervni i digestivni trakt međusobno povezani. Osobe potiskuju neprijatne emocije poput tuge, usamljenosti, nezadovoljstva, depresije, umora, dosade, ne suočavaju se s njima, već kompenzuju hranom. Dok traje stres, telo troši hranljive materije brže nego inače, to može dovesti do njihovog nedostatka u organizmu i slabljenja imuniteta. Anksioznost dovodi do nedostatka sna, pa je važno smaniti unos kofeina. Meditacija može pomoći da razmislite bolje o onome što vas muči i pronađete rešenje problema. Što se tiče ishrane, zdrava hrana neće izlečiti anksioznost, ali može olakšati simptome. Savet je planiranje i organizacija obroka. Smanjiti unos hrane i napitaka bogatih aditivima, emulgatorima, veštačkim zaslađivačima i pojačivačima ukusa. Obroci treba da obiluju vitaminima, vlaknima, svežim bobičastim voćem i zelenim povrćem.
Zbog čega je gojaznost sve veći problem savremene porodice uprkos tome što joj se nudi toliko „pomagača“- od fitnes trenera preko nutricionista, preparata, psihološke podrške…?
-Prekomerna telesna masa i gojaznost su savremeni, globalni problem, koji prevashodno nastaje kao posledica nepravilne ishrane i fizičke neaktivnosti. Svaka osoba sa prekomernom telesnom masom, normalno uhranjena ili pothranjena treba da pronađe motiv i postavi realan cilj u promeni prehrambenih navika. Pravilna i izbalansirana ishrana ne podrazumeva izbacivanje omiljenih namirnica, već njihovo povremeno konzumiranje, bez griže savesti. Važno je naučiti na koji način to sebi možete da priuštite bez posledica i kako da iz ishrane isključite namirnice od kojih nemate koristi. Kada napravite ovaj korak, bićete, pre svega, zdraviji i srećniji, a onda i zadovoljni svojim odrazom u ogledalu, kao i količinom
vitalne energije.
Koje se bolesti mogu izlečiti promenom životnih navika i navika u ishrani? O tome ste takođe pisali u knjizi…
-Dugoročno, višak kilograma povećava rizik od razvoja hroničnih bolesti poput dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti (infarkta miokarda, moždanog udara), vodećih uzroka smrti u svetu. Gojaznost je često udružena sa drugim poremećajima metabolizma (insulinska rezistencija, dislipidemija) i arterijskom hipertenzijom, koje treba istovremeno korigovati. Dodatno, prekomerna telesna masa faktor je rizika za muskuloskeletne bolesti, posebno osteoartritis. Postoji povezanost gojaznosti i sa izvesnim karcinomima (npr. dojke, endometrijuma, prostate, jetre) čija prevalencija neumitno raste i zabrinjava.
Šta vaš pristup ishrani i čoveku čini drugačijim?
-Originalnost i delotvornost razvijenog koncepta ishrane bili su dovoljni za dodelu patenta koji se primenjuje u redukciji povećane telesne mase i preventive hroničnih nezaraznih oboljenja, uz održavanje dobrog imuniteta.
Nema dva ista čoveka i dve iste dijete, ali ipak postoje neka pravila koja mogu svi da usvoje. Šta bi to bilo?
-U ishrani, a generalno i u životu najvažniji su kontinuitet i dobra organizacija. Osnovni principi kojih bi svako trebao da se pridržava obuhvataju redovnu hidrataciju tela, antioksidanse kao jutarnji napitak na prazan stomak, pravilan razmak između obroka, redovnu fizičku aktivnost, unos različitih grupa namirnica, njihov pravilan izbor, kombinaciju i termičku obradu. Zdravim stilom života i promenom loših prehrambenih navika je jedino moguće trajno održati balans i dobro zdravlje.
Koji vam je omiljen recept iz knjige “Ključ zdravlja”?
-Knjiga sadrži preko 200 recepata, kao i predloge obroka kako bi olakšala usvajanje zdravih nutritivnih navika. Recepti za zdrave slatkiše sa niskim glikemijskim indeksom su sastavni deo ovog jedinstvenog štiva i ujedno moj omiljeni deo.

Branka Gajić
Foto: Miloš Nadaždin, Dušan Petrović, Nemanja Novaković

Knjigu “Ključ zdravlja” po ceni od 2990 dinara + troškovi dostave možete poručiti telefonom 066060820 ili putem porudžbenice:



     

    SHOP

    Narcisi- zavodljive, manipulativne, usamljene i prazne osobe

    By / 09/11/2022 / 0 Comments

    Mama, tata, zašto se niste razveli?

    By / 04/11/2022 / 0 Comments

    Da li antidepresivi utiču na povećanje kilaže, seksualno funkcionisanje i gubitak samopouzdanja?

    By / 15/11/2022 / 0 Comments

    Život sa napadima panike

    By / 06/11/2022 / 0 Comments

    Život u doba narcisoidnosti, arogantnosti i toksičnosti

    By / 20/11/2022 / 0 Comments
    © by BGonline. All rights reserved

    Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

    Ostavite komentar

    Komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    To Top
    PROČITAJTE I OVO:
    Uvek postoji nada da ako je nekad bilo dobro, možda…

    You cannot copy content of this page