Svi imamo svemir u glavi i možemo napraviti čuda (Uroš Petrović)
Svojim knjigama je pomerio granice u srpskoj savremenoj literaturi za decu. Napisao je osamnaest knjiga za decu i mlade i za njih dobio veliki broj priznanja i nagrada. Uroš Petrović je, zahvaljujući jednom IQ testu koji je rešio sa najboljim rezultatom, neformalno proglašen i najpametniji Srbinom. Koautor je programa „NTC sistem učenja” koji podstiče razvoj funkcionalnog znanja. Bio je nekoliko godina predsednik Mense Srbije.
Bez čitanja ne može da zamisli nijedan svoj dan i podseća na to koliko je čitanje važno, kako za decu i njihov razvoj, tako i za odrasle, ali i da nas okružuje bezbroj knjiga i isto toliko novih života koji su nam lako dostupni, u bibliotekama, knjižarama, čak i na kioscima.
-Naučno je dokazana važnost čitanja. Svakodnevno radim i bavim se decom različitih uzrasta. Istina je da ona deca kojima roditelji ili vaspitači čitaju slikovnice, a kasnije i sama čitaju, postižu više uspeha u životu i to za više od trećine u odnosu na drugu decu. Taj se period ne može vratiti i kad bi roditelji i vaspitači to imali u vidu više bi obratili pažnju na čitanje najmlađima- kaže Uroš Petrović za BGonline.
Slabiji govor, motorika i nedostatak empatije
Uroš Petrović podseća i na ozbiljne posledice koje na pažnju i koncentraciju ostavlja vreme koje deca provode pred različitim ekranima.
-Nije to samo naša stvarnost, već ceo svet pokušava da se izbori sa burnim razvojem tehnologije zbog čega deca ne samo da imaju usporen razvoj govora i motorike, već i manjak empatije. Zavodljiva tehnologija, pored toga što nam mnogo toga daje, prekomernim korišćenjem dovodi do toga da dete ulaskom u digitalni svet vremenom počne da se slabije snalazi u realnom životu. Dok mnogi traže rešenje, preporuka je umereno korišćenje telefona, kompjutera, a umerenosti je, kao i u drugim oblastima, najvažnija veština.
Šta je važnije, inteligencija ili pamet?
Nikad nije kasno promeniti loše obrasce ponašanja, podseća Uroš Petrović i kaže da nijedna dečija soba ne bi smela da bude bez bar nekoliko knjiga.
-Deca u mnogim stvarima oponašaju roditelje, čak i podsvesno, pa je važno roditelje podsetiti i na važnost čitanja. Dete koje čita biva veštije sa rečima, a vremenom postaje i hrabrije sa rečima što je prednost za ceo život, čime god da se bavi.
Najpopularniji dečiji pisac nove generacije i čovek koji je rešio jedan od izuzetno teških IQ testova kaže da ljudi često mešaju pojmove inteligencije i pameti.
-Najbolja i najtačnija definicija inteligencije je sposobnost da se uspešno i što bolje uradi tekst inteligencije. Mnogo je vrsta inteligencije, ali ne treba zanemariti i naše mane. I one nas određuju. Ne mora i ne može svako biti šampion. Ličnost bi trebalo da se razvija tokom čitavog života, a važno je neprekidno raditi na sebi i smisao je u tome da budete bolji danas nego juče. Sve drugo nas čini nesrećnim.
Zašto smo nesrećni?
Dok primećuje da nikad nije bilo udobnije vreme za život u kojem malo boljim mobilnim telefonom možemo snimiti film ili kupiti švajcarske čokolade a i da ne odemo u Švajcarsku, Uroš konstatuje da ljudi ipak nisu nikad bili toliko nesrećni.
-Umerenost treba da postoji u svemu i čini se da smo na to zaboravili. I u radu s decom treba naći pravu meru. Često imam radionice sa decom. Pokušavam da ih ubedim da ne budu samo puki konzumenti tuđe kreativnosti. Trebalo bi ih animirati da koriste čudesne moći tehnologije, da sami naprave filmić, spot, prezentaciju, da budu kreativni. Deca imaju mnogo više mašte i hrabrosti od nas, a odrasli više znanja i obrazovanja od dece. Trebalo bi da se trudimo da kada odrastu i steknu ta znanja i iskustva, zadrže tu maštu i slobodu duha. Tako nastaju slobodni, misleći ljudi. U biografijama uspešnih ljudi koji su menjali svet se jasno vidi da je uvek kroz njihov rad provejavala razigranost detinjstva. Čovek koji je prestao da se igra, makar se bavio i najozbiljnijim poslom, ne može da napravi neki značajniji prodor u oblasti kojom se bavi.
Dok priča o tome da je i sam srećan što radi samo ono što voli, kaže da ga okružuju knjige, kreativci poput ilustratora, reditelja, scenarista…
-Održavam radionice poznate po svojoj neobičnosti, puno putujem i provodim vreme u prirodi, igram se, fotografišem, često tokom boravka u prirodi smislim novu zagonetku ili pitalicu u kojoj deca treba da otkriju namenu zagonetnog predmeta. Takvim načinom razmišljanja se razvija inženjerski i izumiteljski način razmišljanja kod dece. Mozak Leonarda da Vinčija i mozak naše dece je isti u tom dečijem uzrastu. Svi mi imamo svemir u glavi i možemo napraviti čuda. Budući da ko u čuda veruje, taj čuda i stvara, treba ih podstaći da veruju u sebe.
Važno je ko vas nečemu uči
Kad imate motiv i nešto što vam je zanimljivo možete da uradite šta god hoćete, tvrdi Uroš Petrović.
-Tako je i kod dece. Kad im je nešto zanimljivo i izazovno mogu da naprave čudo, i obrnuto. Ako im je nešto dosadno, to neće raditi sa radošću, a verovatno će brzo i odustati. Siguran sam da 80% uspeha obrazovanja zavisi o onog ko ga sprovodi- kaže Uroš Petrović.
Kao dečak bio je radoznao, mnogo je vremena provodio napolju, puno je čitao.
-Stripove sam krio unutar korica knjiga. Tada se strip smatrao nižim delom literature. On je bio moja prelazna forma ka ozbiljnim knjigama. Voleo sam školu do 4. razreda što govori o tome da mi je učiteljica bila super. Neke sam predmete voleo, neke nisam. Nisam bio 5.00, ali jesam bio odličan đak, u srednjoj školi čak i učenik generacije. U onome što mi je bilo zanimljivo bio sam godinama ispred svoje generacije. Kao mali, maštao sam o tome da imam svoju tajnu radio stanicu – da me svi slušaju, ali da niko ne zna ni gde sam ni ko sam. Jedno vreme sam imao želju i da postanem slikar.
Crtanje Uroš Petrović smatra veoma važnom veštinom i nije slučajno to što sarađuje sa vrhunskim ilustratorima. Uvek ističe da je veoma važno da se deca bave crtanjem, sportom ili muzikom.
-National Georgrafic je objavio da su delovi neuronske mreže zadužene za kreativnost u nauci podudarne onima koji su zaduženi za kreativnost u umetnosti. Kada bih neko vreme radio kao učitelj, mislim da bih se trudio da mi nijedno dete ne izađe iz 4. razreda a da nije radoznalo, hrabro, sklono sportu, čitanju, crtanju i muzici. To realno može da se postigne. Moja poruka je: šta god da radiš trudi se da budeš najbolji na svetu. Veliki procenat sreće i zadovoljstva zavisi od odnosa koji imamo sa onima koji nas okružuju, a pronalazak prave mere u svemu je krucijalan i u ravni je sa umetnošću življenja.
Branka Gajić
Knjige Uroš Petrović možete poručiti telefonom 066060820 ili putem porudžbenice:
Cena knjige Zagonetna potraga je 999 dinara +troškovi dostave
Cena knjige Marta Smart i Vašar zagonetki je 999 dinara +troškovi dostave
Cena knjige Tajne veštine Marte Smart je 999 dinara +troškovi dostave
Cena knjige Zagonetne priče – knjiga prva je 999 dinara +troškovi dostave
Cena knjige Zagonetne priče – knjiga druga je 999 dinara +troškovi dostave
Cena knjige Zagonetne priče – knjiga treća je 999 dinara +troškovi dostave
Cena knjige Zagonetne priče – knjiga četvrta je 999 dinara +troškovi dostave
Cena knjige Zagonetne priče – knjiga peta je 999 dinara +troškovi dostave
© by BGonline. All rights reservedDok čitaju bajke deca rastu emocionalno, intelektualno i moralno