LIDER MORA BITI DOBAR ČOVEK
LIDERSTVO: Filozofija, Veština ili Talenat?! tema je 14. Foruma hotelijera koji je održan u beogradskom hotelu Falkenštajner gde je organizator, prestižni časopis “Turistički svet” okupio kreatore budućnosti – lidere hotelske industrije i sjajne motivacione govornike koji su sa učesnicima Foruma podelili svoje znanje, iskustvo i viziju najprosperitetnije i najbrže rastuće industrije u svetu. Forum je otvorio prof. dr Slobodan Unković – emeritus Univerziteta Singidunum, koji je liderima u hotelskoj industriji poručio da pruže šansu mladima i prepoznaju njihov talenat.
Svaki pad je nova lekcija
Šta je to što odlikuje lidera na ličnom primeru objasnio je Žarko Radulović, suvlasnik kompanije “Hotel Group Monteregro Stars”.
– Lider mora da ima životno iskustvo i da bude dobar čovek. Treba da poštuje sebe, voli svoje goste i ljude sa kojima radi. Jednom prilikom su me pitali čime se najviše ponosim. Očekivali su da ću da kažem – hotelom “Splendid”. Ali, ja se najviše ponosim svojom decom i svojim padovima. Svaki put kada sam pao, podigao sam se jači: sa jednim iskustvom više i naučenom lekcijom – naveo je Radulović.
O liderstvu sa teorijske tačke gledišta govorio je prof. dr Slobodan Čerović, dekan Fakulteta za turistički i hotelijerski menadžment Univerziteta Singidunum. On je naveo da liderstvo podrazumeva proces i interakciju između lidera i njegovih superiornih (a ne inferiornih) saradnika, kao i da liderstvo ne postoji bez moći, koja proističe iz mogućnosti kažnjavanja i nagrađivanja. No, zloupotreba te moći, kako je naveo – neminovno vodi ka neuspehu.
Lider je u nama
Da se lider krije u svakom od nas, naglasio je Goran Kovačević, generalni menadžer hotela “Square Nine” dodavši da efikasan lider treba da kreira svoju viziju i upravlja njenim ostvarenjem, da upravlja svojim timom, motiviše zaposlene i prepozna one koji mogu više. Naveo je i da lider mora da promoviše svoje znanje i iskustvo, održava kredibilitet tako što će ispunjavati svoja obećanja, te da odlučno deluje i reaguje u stresnim situacijama. Lider, takođe, mora da bude informisan, da prepoznaje brige i probleme zaposlenih i da sa njima deli svoje znanje.
Srećan čovek=uspešan čovek
Da lider može biti svako, složila se i Jelena Šuleić – generalna direktorka “A Hotela”, ali je dodala da je „teško biti uspešan lider koji će, kada je hotelijerstvo u pitanju, istovremeno uspevati da ostvari dobar profit i tako zadovolji vlasnika hotela, pruži izvrsnu uslugu gostima i za zaposlene ima dobre, srećne, uspešne i zadovoljne ljude.
– Uspeh stimuliše, ali sreća generiše uspeh. Srećni ljudi su uspešni ljudi. Radujem se svojim i tuđim uspesima – istakla je Šuleić, uz poruku da je u životu najvažnije imati cilj.
– Po završetku fakulteta, sa 24 godine otišla sam na Kipar, gde sam radila kao spremačica u jednom hotelu. Preplakala sam prvih šest meseci, bilo je jako teško, ali sam to hrabro izdržala. Tada sam definisala svoje ciljeve, brzo sam učila i vrlo brzo napredovala. Kada imate cilj, imate trasu kojom se krećete, znate čemu težite i tada ne postoji sila koja može da vam se ispreči na putu – otkrila je direkorka prvog srpskog lanca luksuznih hotela.
Da li se lider rađa ili postaje?
Po rečima prof. dr Ljiljane Kosar, ključ uspešnosti krije se u strasti, hrabrosti i posvećenosti.
– Strast je izvor unutrašnje energije. Kada zračimo strast, mi smo harizmatični, pridobijamo svoje sledbenike, postajemo lideri. Strast generiše hrabrost, a hrabrost je sposobnost da nadvladamo strah i držimo ga pod kontrolom. Takođe, nema rezultata bez posvećenosti i predanosti – istakla je prof. Kosar, dodajući da su najveći neprijatelji uspeha ravnodušnost, kukavičluk i letargija.
Ona je citirala i čuvenog Bila Meriota, vlasnika najvećeg svetskog hotelskog lanca “Marriott”, koji liderima poručuje da promovišu svoje ključne vrednosti, da prigrle promene, da imaju smisla za detalje i vole ono što rade! A na pitanje – da li se lider rađa ili se lider postaje, odgovorila je citatom Tomasa Edisona da lidera čini „1% talenta i 99% posvećenog, hrabrog i strastvenog rada.
VIZIONARI
Lider je onaj ko ima veštinu da svoje talente prenese na ceo tim – polazište je direktora beogradskog hotela “Saint Ten” Vladimira Marinkovića, koji smatra da uspešne lidere krasi vizionarstvo („lider mora gledati u daleku budućnost“), mogućnost da motiviše sebe i svoj tim, svest o važnosti tima, sposobnost da brzo donosi odluke i kreira pozitivnu atmosferu i harmoniju.
Vesna i Milan Kostadinović su vlasnici hotela „Kraljevi Čardaci SPA“ na Kopaoniku. Vesna Kostadinović je otkrila kako su u želji da imaju nekretninu na Kopaoniku, neplanirano postali hotelijeri.
– Da nije bilo ljudi koji su verovali u nas, ne bi bilo ni „Čardaka“. Važno je međusobno poštovanje, zdrav tim koji teži istom cilju, ali i promenama. Veoma je bitna proaktivnost, kao i istrajnost i hrabrost da sve izguramo do kraja. Lideri ponekad rizikuju više od ostalih – poručila je Vesna Kostadinović. -Ako ste dovoljno istrajni i verujete u ideju od koje ne odustajete nema razloga da ne uspete. Granice su samo u našim glavama. U poslu je veoma važno imati strast, sposobnost da vodite druge, da ste spremni da vidite lepšu budućnost, a na Forumu hotelijera sam od g-dina Radulovića čula i da treba biti malo “luckast” .
Budite fleksibilni
Da biste postali vrhunski lider, morate se prvo probuditi – mišljenje je NLP trenera & coach-a, prof. dr Lelice Todorović, koja lidere deli na konstruktivne i destruktivne.
– Konstruktivni lideri moraju prvo da imaju svoju viziju ili san, da znaju šta žele i zašto to žele. Potom sledi akcija, kojom se taj san realizuje. Prilikom realizacije sna, neophodno je imati otvorena čula, da primećujete šta se dešava na vašem putu i u okruženju – da li idete ka cilju, ili od cilja? Da li se dešava neka promena u vašem okruženju? Pažljivo gledajte šta se dešava oko vas, slušajte, ispitujte, istražujte! A onda fleksibilno menjajte sve ono što vas ne vodi vašem cilju. Promenite i cilj ako ste shvatili da vam više nije značajan. Fleksibilnost je vrlo važna osobina svakog konstruktivnog lidera. To nije popustljivost, nego osobina ljudi koji kontrolišu sistem. Fleksibilna osoba najduže traje u sistemu – zaključak je prof. dr Todorović.
Sa ovom konstatacijom složila se i Milena Milenković, direktorka hotela “Junior” – Brzeće, koja je istakla da istinski lideri poseduju odgovornost, poverenje, fleksibilnost i emocije.
Po završetku Foruma, organizovan je koktel u čast prof. dr Slobodana Unkovića, kome je krajem oktobra Svetska turistička organizacija (UNWTO) u Madridu dodelila najznačajnije priznanje za višegodišnji uspešan rad u stimulisanju razvoja turizma u svetu, posebno u oblasti obrazovanja visoko stručnih kadrova za turizam. Svečanom koktelu prisustvovao je i gospodin Miroljub Aleksić – predsednik „ALCO Group“, koji je pozdravio učesnike Foruma i najavio da je u planu otvaranje hotela „Tornik“ na Zlatiboru.
Direktorka Foruma Ljiljana Rebronja je istakla da je ovogodišnji Forum najuspešniji do sad.
– Čuli smo od sjajnih govornika toliko dragocenih informacija, praktičnih pouka iz života, osvetljenih problema, otvorenih ličnih ispovesti, toliko zanimljivih izlaganja, smeha, divnog druženja… Sigurna sam da su svi učesnici Foruma imali snažan osećaj zajedništva i da su osetili kako u njima iz časa u čas raste adrenalin motivisan vizijom uspešnosti – istakla je Ljiljana Rebronja, dodavši da je najveći uspeh XIV Foruma hotelijera i učesnika – motivacionih govornika, saznanje da su u mladim menadžerima i studentima hotelijerstva uspeli da probude želju da jednog dana i oni budu kreatori budućnosti.