Od povezivanja do bliskosti
Pokušaji da ubedite starijeg osnovca da vas sasluša umeju da budu prilično naporni, a pri tom lako možete u jednom trenutku zaključiti i da je najbolje da ni ne pokušavate da razgovarate. Da bi deca bila bezbedna i pripremljena za situacije u kojima roditelj neće biti njihov “anđeo čuvar” potrebno je voditi prave razgovore u pravo vreme. Mišel Ikard, autorka knjige “Četrnaest razgovora do četrnaeste godine” kaže da je kad se uzmu u obzir razvoj mozga i emocionalna pripremljenost za ovakve razgovore najbolji period za to od 11. godine do prelaska u srednju školu.
Povezivanje sa svojim detetom
Oslanjajući se na decenije sopstvenog iskustva u radu sa porodicama Mišel se fokusira na velike i trnovite teme kao što su prijateljstvo, seksualnost, impulsivnost i tehnologija, kao i na neočekivane razgovore o kreativnosti, higijeni, novcu, predočavajući jednostavnu i testiranu formulu za najbolji pristup ovim suštinskim razgovorima što podrazumeva da počnete razgovor mirno, a potom se povežete sa svojim detetom, ispitate ga kako biste prikupili podatke, ponovite ono što ste čuli i naposletku pružite povratne informacije. Ona ističe da će roditeljima u tim situacijama humor i saosećajnost pomoći da prevaziđu najčešće prepreke u razgovoru sa tinejdžerima.
“Ako na vreme obavite ove razgovore, proaktivno ćete postaviti temelje za to da vam deca postanu dobri, zdravi, vredni, kreativni, saosećajni i uspešni ljudi”- zaključuje Mišel Ikard i u knjizi otkriva sve što je naučila o tome kako da roditelji i deca ostanu povezani (čak i ako vas deca zavaraju da pomislite kako ona to ne žele). Knjiga je namenjena tome da nauči roditelje da razgovaraju o važnim životnim temama koje će pomoći deci da postanu samopouzdani, brižni, snalažljivi adolescenti i kasnije odrasli ljudi.
Izazovi sa kojima se susreću tinejdžeri
U poglavlju “Razgovor o impulsivnosti” Mišel prikazuje razgovore koji pokrivaju emocionalne ispade usmerene na brata ili sestru i zatim amaterske tetovaže (ovo lako možete povezati sa bilo kojim trendom povređivanja tela koji je trenutno prisutan u školi deteta). Pravi izazovi sa kojima se tinejdžeri susreću pojavljuju se na razne načine, u više poglavlja.
“Viđala sam kako se mnogi roditelji tinejdžera kasnije muče da obnove te veze posle duge udaljenosti. Čujem kako roditelji kukaju zbog tih mlađih tinejdžerskih godina jer tad se deca udaljavaju i razmišljaju o tome kako žele da budu odvojeni od svojih roditelja. I čujem da roditelji srednjoškolaca brinu jesu li njihovi tinejdžeri dovoljno sposobni da mudro biraju na pragu odraslog doba i donošenja krupnih odluka koje mogu imati doživotne posledice. Ne brinite. Ova knjiga premošćava jaz između ovih faza roditeljstva i uči vas novom jeziku da biste ostali povezani.”- piše Mišel Ikard u uvodu ove knjige.
“Između desete i četrnaeste godine deca se neravnomerno razvijaju. Kao roditelji, mislimo da odrastanje treba da bude pravolinijsko, da deca treba da napreduju sa važnim osobinama kao što je zrelost i odgovornost. Zapravo, prave jedan korak napred, pa od dva do deset koraka nazad. Jednog dana šalju poruku svojoj simpatiji i viču na vas da izađete iz njihove sobe, a sledećeg igraju se igračkama i mole vas da ponovo spavaju u vašoj sobi. Baš iz ovog razloga teško ih je obeležiti. Čitajući knjigu, videćete da koristim sve izraze za ovaj uzrast naizmenično, jer s njima nije lako biti precizan.”
Bez dobrog sna niko nije u svom najboljem izdanju
“Otkako su mi deca bila mala, štitim četiri oblasti našeg života zbog kojih je naš dom bezbedno mesto: spavanje, samostalnost, bezuslovnu ljubav i dostojanstvo. San je osnova. Bez dobrog noćnog sna niko nije u svom najboljem izdanju”- napominje Mišel i poručuje roditeljima da će njihovi zidovi biti jedinstveni za celu porodicu i da je o njima važno razgovarati.
Moćno učenje
“Iako život mladih adolescenata deluje složenije nego ikad, način da im se pomogne ostaje jednostavan, predvidljiv i pouzdan: razgovarajte s njima. Nemojte da im govorite ili vičete na njih, već razgovarajte. Deca sa kojom radim kažu mi isto. Voleli bi da roditelji s njima razgovaraju više o ovim pitanjima. Dakle, šta sprečava roditelje da to rade? Svakako nije nedostatak želje.”- poruka je Mišel Ikard. “Deca neće naučiti kako da donose pametne odluke bez vežbe. Pošto moraju doživeti iskustva, dobra i loša, iz kojih će učiti, najbolje je da im roditelji pomognu da procene, obrade i razmisle o tome šta je dobro a šta ne. To može da se desi samo putem dobrih razgovora. Drugim rečima, iskustvo + razgovor = moćno učenje.
Knjiga “Četrnaest razgovora do četrnaeste godine” pruža roditeljima način da razgovaraju sa svojom decom, čak i kad dođu u godine u kojima prirodno počinju da pružaju otpor.
Knjigu “Četrnaest razgovora do četrnaeste godine” po ceni od 999 dinara + troškovi dostave možete poručiti telefonom 066060820 ili putem porudžbenice: