Od fleksibilnosti do nedostatka druženja
Fakultet za projektni i inovacioni menadžment PMC iz Beograda organizovao je online konferenciju PREDNOSTI I MANE ONLINE NASTAVE ZA VREME COVIDA 19 na kojoj su učestvovali profesori iz Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Hrvatske, psiholog Ljiljana Jagodić i student ovog fakulteta.
Prema rečima doc. dr Bojane Ostojić osnovni preduslov za dobre rezultate u učenju je pre svega dobra organizacija.
– Važno je motivisati one koji prate ovakav vid nastave, boja glasa treba da bude prijatna, komunikacija i saradnja ne smeju izostati i svi tehnički uslovi moraju biti zadovoljeni. Sadržaj istovremeno mora biti poučan i zanimljiv. Budući da je fleksibilnost jedna od najvećih prednosti online učenja, online učitelj nastavni sadržaj mora oblikovati na vreme sa tačnim uputstvima. Komunikacija i saradnja se uvek moraju dogovoriti kako profesor ne bi postao rob online nastave. U ovakvoj nastavi studenti preuzimaju odgovornost za svoje učenje, a samoorganizacija je na visokom nivou. Nakon otklanjanja tehničkih nedostataka, iako je studentima to prva prepreka, student mora svesno preuzeti odgovornost, a nastavnik se ne sme dovesti u poziciju da mora smanjivati kriterijume ocenjivanja.
Maksimalan angažman i organizacija se od studenata svakako očekuju da bi njihovi rezultati bili dobri.
– Sve ima svoje nedostatke, pa tako i online nastava. Teže je pratiti predavanja i ostati u toku jer se zahteva od studenata da odvoje više slobodnog vremena za fakultet. Osim toga, nastale su manje komplikacije vezane uz predmete čiji se kolokvijima i vežbe ne mogu odvijati online, ali su nam profesori i tu izašli u susret. Brzo smo se organizovali, pored platforme za organizovanje nastave, profesori su za svoj predmet organizovali grupe na viberu ili whatcapp-u kako bi nam uvek bili dostupni. Čak smo imali praksu online što se nadam da će biti i u ovoj školskoj godini. Ipak kolege, kao i druženje i dalje nedostaju jer još uvek živimo u grču zbog pandemije- kaže studentkinja Ena Radovanović.
Nedostatak socijalnog kontakta je nešto što prevashodno nedostaje studentima, istakla je psiholog Ljiljana Jagodić.
– Online učenje je prisutno već duže vreme i u privatnim i u javnim ustanovama širom sveta. Razvoj tehnologije i interneta je pre svega omogućio kros kulturalnu razmenu koja je do pre dvadesetak godina bila gotovo nemoguća. Danas su onima koji su željni znanja dostupne informacije najeminentnijih svetskih stručnjaka iz najrazličitijih oblasti. Sve je to fantastično kad mislimo samo na kognitivne posledice. Ali, šta je sa emocijama koje su neizostavni deo svakog iskustva (učenja)? Mnoga istraživanja pokazuju da online obrazovanje za posledicu ima povećanu frustraciju kod studenata, zbunjenost i gubitak zainteresovanosti za učenje. Smanjuje se motivacija i fokusiranost, naročito kad se jave neki tehnički problemi na koje ne može da se utiče. Nedostatak neverbalne kominakacije i socijalnog kontakta je veliki problem. Jedino što nam preostaje je učenje, usavršavanje, prilagođavanje i razumevanje- zaključila je Ljiljana Jagodić.