Od rođenja do šeste i sedme godine života (do polaska u školu) mozak dece je najefikasniji i najspremniji za učenje. Naučnici koji se bave ranim razvojem mozga dece upozoravaju na to da ovaj razvoj neposredno utiče na detetov uspeh u školi, ali i na celokupnu njegovu delatnost u kasnijem periodu. Sve to pokazuje da uticaji na rani razvoj mišlјenja kod dece imaju izuzetno veliki značaj.
Pored niza aktivnosti, kao što su, na primer, fizičke aktivnosti, veoma su važne i one aktivnosti koje kod dece razvijaju specijalne, matematičke sposobnosti kao što su apstrakovanje, logičko rasuđivanje, matematička intuicija, kreativno rešavanje problema, pronalaženje različitih i originalnih rešenja problema, postavlјanje novih problema (elastičnost i kreativnost mišlјenja), osećaj za uzrok i posledicu, i mnoge druge.
Za decu od 5 do 7 godina
Zadaci u knjizi koju su napisali Mirko Dejić i Branka Dejić
„Igraonica za male matematičare“ su zanimlјivi i raznovrsni, ponekad neobični, i namenjeni deci u uzrastu od 5 do 7 godina. Neke zadatke mogu rešavati i mlađa deca i u tom slučaju ona su potencijalno darovita za matematiku. Svrha zadataka je da kod deteta razviju matematičke sposobnosti na zabavan način i formulisani su tako da kod mališana izazovu radoznalost, želјu za rešavanjem i radost zbog savladanog zadatka.
Najčešći zahtevi u zadacima jesu da deca nešto nacrtaju, docrtaju, spoje, oboje, zapišu, uoče, uporede i tome slično. Od pribora su im potrebni bojice, grafitna olovka i štapići ili šibice. Na kraju knjige nalazi se tabela u koju se unosi broj označenih krugova u svakoj boji, kao i tri pohvalnice – zelena, žuta i crvena – za izuzetan uspeh u rešavanju matematičkih zadataka, to jest veoma dobar i dobar uspeh.
Razvijanje intuicije i stvaralačkih potencijala
Samostalno dolaženje do ideje o načinu rešavanja zadatka i naslućivanje rešenja razvijaju stvaralačke potencijale dece, kao i intuiciju neophodnu u rešavanju matematičkih problema. Pored toga što će se uticati na razvoj matematičkih sposobnosti, deci ćemo pomoći i da se uspešno pripreme za polazak u školu.
“Dragi odrasli, pročitajte detetu zadatak, proverite da li razume tekst, da li shvata šta se traži u zadatku i uočava li podatke na kojima će temelјiti rešenje. Nipošto ne rešavajte zadatke umesto deteta, već mu samo ponekad pružite malu pomoć, ukažite mu na to gde greši, ohrabrite ga ako je na dobrom putu ili mu razjasnite termine i zahteve. Pri rešavanju zadataka budite strplјivi s decom. Razmislite o tome zašto ona negde ne uspevaju – možda su potrebne dodatne informacije. Ukažite im na greške i trudite se da ih ona sama isprave. Ako neki zadatak ne uspeju da reše, ostavite ga za kasnije, a odaberite lakši. Ne radite ništa protiv detetove volјe kako ne biste postigli efekat suprotan od želјenog, odnosno to da dete izgubi interesovanje za rad. Neka dete radi od petnaest do dvadeset minuta nekoliko puta nedelјno i to je dosta. Deca vole da rešavaju zanimlјive i neobične zadatke. Videćete – uspeh će ih ohrabriti! ”, ističu autori u predgovoru ovog izdanja.
Prof. dr Mirko Dejić profesor je na Učitelјskom fakultetu u Beogradu, u penziji. Nјegova naučna delatnost odnosi se na utemelјenje i razvoj metodike matematike na predškolskom i osnovnoškolskom nivou. Autor je nekoliko univerzitetskih i osnovnoškolskih udžbenika, kao i niza popularnih matematičkih knjiga za decu i odrasle. Objavio je oko 150 naučnih i stručnih radova.
Branka Dejić je profesor matematike. Veliki broj njenih učenika postigao je vrhunske rezultate na republičkim i međunarodnim matematičkim takmičenjima. Koautor je 9 knjiga namenjenih popularizaciji i razvijanju darovitosti za matematiku.
Knjigu “Igraonica za male matematičare” po ceni od 1100 dinara + troškovi dostave možete poručiti telefonom ili putem porudžbenice: