Čovek koji je pričao slike i slikao priče
Izložba slika Mome Kapora “Najlepše priče” biće otvorena u petak 3. septembra u 19h u Velikoj galeriji Doma vojske u Beogradu i trajaće do 6. novembra, a ulaz za sve posetioce će biti slobodan. Izložbu organizuje Zadužbina “Momčilo Momo Kapor” u saradnji sa Ministarstvom odbrane Republike Srbije i Medija centrom “Odbrana”.
Na izložbi će biti predstavljene i slike koje do sada nisu nigde izlagane i pripadaju privatnim kolekcijama, a najzastupljenije će biti slike iz kolekcije Miloša Petkovića.
Svih 35 slika su ulja na platnu i biće izložene u ambijentalnim celinama koje će upotpuniti nameštaj i predmeti koje je tokom života i rada koristio Momo Kapor stvarajući svoja umetnička i književna dela. Posetioci će moći da uživaju u delima iz raznih perioda, a slike prate i priče koje će biti sabrane u posebnom katalogu koji povodom ove izložbe izdaje Medija centar “Odbrana”.
“Poput mitskog grčkog kralja Mide, koji je sve što pogleda pretvarao u zlato, Momo Kapor je sve što naslika pretvarao u lepotu i sve što napiše i objavi postane bestseler. Izložbu sam nazvala “Najlepše priče” zato što nam Momine slike poklanjaju iščezli, skoro zaboravljeni svet, pun nostalgije, ljubavi, lepote. Zato što je Moma bio čovek renesansnih darova i Bog ga je obdario mnogim talentima. Njegova neutoljiva radoznalost i smisao da ovekoveči sitnice, erudicija u kojoj su sem memorije, uposlena sva čula kojima je vrebao priču, atmosferu, mirise, ukuse, liniju, lik…Moma je svašta znao, a sve što je znao umeo je i da napiše i da naslika na lep, očaravajući način.” rekla je Ljiljana Kapor, predsednica Zadužbine.
Tokom dva meseca u okviru izložbe će biti prikazivan i dokumentarni film “Momo Uncut” koji je snimljen u produkciji Zadužbine “Momo Kapor”.
Izložbu će otvoriti književnik i likovni kritičar Dragan J. Danilov, a o Momi će govoriti i čitati delove iz njegovih knjiga glumice Rada Đuričin i Vjera Mujović.
Pre otvaranja izložbe mladom akademskom slikaru Petru Mošiću, dobitniku nagrade za likovnu umetnost “Momo Kapor”, svečano će biti uručena plaketa od srebra sa motivom “školice” i novčana nagrada. Petar Mošić je dobio nagradu za 2019. godinu koja mu do sada nije mogla biti uručena zbog aktuelne pandemije, a iz istih razloga Zadužbina prošle godine nije dodelila nagradu za književnost, tako da će se dodela ovog prestižnog priznanja nastaviti naredne godine.
NAJLEPŠE MOMINE PRIČE O SLIKAMA
Kredenac
Pokolenje, kome pripadam, odraslo je po kujnama – jedinim prostorijama koje su se u to vreme grejale zimi. U njima se jelo, dremalo posle ručka, u njima su se primali gosti…Za sve to vreme, iznad nas se uzdizao veličanstveni kredenac…na njegovom vrhu stajali su vaga, mesingani avan sa tučkom, a ispod servis sa tanjirima, čašice za rakiju. Šoljice za kafu i razglednice koje smo dobijali od rođaka zataknutim za staklo…
Ringišpil
Šta privlači običan svet da napusti za nekoliko minuta svoj uobičajeni život i da se prepusti slatkoj vrtoglavici iznad dosadnog tla? Ta želja da se leti i da se svet gleda sa visine od nekoliko metara, pokazuje da u odraslima, i pored svega, još uvek žive deca, koja, kada sanjaju da lete ili padaju, u stvari rastu.
Kraj sezone na Adi
Postoji jedan dan u septembru kada onaj koji plovi, sa setom oseti da je zauvek gotovo sa plovidbom te godine. Ploveći tako, jedanput duž obale Ade Ciganlije, pokraj mog čamca proplovi mirno mali beli buket, onaj što ga mlada baca sebi iza leđa…
Buket je tog dana uhvatila Sava i već posle nekoliko sati udala se srećno za Dunav, a ja sve to naslikao kao stari svat.
Buket sa Kalenića pijace
Odlučio sam jedanput da naslikam buket onako kako sam ga doneo sa Kalenića pijace. Srbi, naime, lakše podnose čak i cveće, ako je zamotano u Politiku
Školice
Za mene su to sikstine na trotoaru. Rađaju se ispod drhtavih dečijih prstiju i traju najviše jedan dan dok ih ne speru polivači.
One su poziv na igru, one su naše detinjstvo na zidu.
One su matematika – poseduju brojeve.
One su poezija – na vrhu je nebo.
One su hrišćanstvo ulice – nose u sebi element primitivnog krsta.
One su,takođe i skromnost nepoznatog umetnika . nikada nisu potpisane.