Tri sata dnevno sakrijte telefon od sebe
Ne voli dosadne dane, a ni sam nije takav. On je duhovit, elokventan, šarmahtan, interesantan. S lakoćom i neverovatnom jednostavnošću prenosi svoje znanje onima koji znaju da njihov biznis nema šansu da raste ako nema kvalitetnu podršku u online svetu i na društvenim mrežama. Pre nego je postao stručnjak za brendiranje na internetu nije imao konkretan plan sopstvenog života, ali je bio siguran u to da ne želi sebi statičan posao i da i sam mora dobro da se zabavlja u svemu tome.
-Društvene mreže su mi promenile život. One mogu biti vrlo korisne iako imaju dosta negativnih strana, ali ja sam ih uvek koristio na način koji meni odgovara – kaže za BGonline Milan Maglov koji je tokom poslednjih nekoliko godina postao prepozntljivo ime među edukatorima i ekpert za društvene mreže.
Rođen u Novoj Gradiški, a sa porodicom se tokom ratnih vremena doselio u Srbiju. Promenio je od tad šest osnovnih škola i kaže da je veoma srećan što je život nastavio u Beogradu iako su ga životne okolnosti i prilike vodile na različite strane sveta.
-U Beogradu sam završio studije marketinga i međunarodnog poslovanja. Pre angažmana u marketinškim agencijama radio sam dosta toga, čak i kao kondukter u autobusu broj 53 i prodavac knjiga, a u Americi sam tokom studija i programa work&travel radio u kazinu. Potičem iz porodice u kojoj se podrazumeva da se ne može lenčariti, već treba nešto raditi. Tokom gimnazijskih dana upisao sam paralelno i srednju frizersku školu, pa sam vikende provodio na frizerskoj praksi. Čak su mi rekli i da sam talentovan za frizerski posao.
Ljubav na prvi pogled
Prva Facebook stranica Milana Maglova nosi naziv “Dnevna doza kreativnosti” koja je za kratko vreme postala veoma popularna. Nju je otvorio u tajnosti budući da ga je tadašnji njegov direktor proglasio netalentovanim za taj posao. Bio je to Milaov prvi susret sa društvenim mrežama, ali i ljubav na prvi pogled.
-Ima onih koji misle da treba da budu blogeri i veruju u to da su posebni, a na internetu imaju priliku da ispune svoju želju. Oduvek su mladi hteli da postanu slavni, a sad je to mnogo lakše. Istina je da oni koji su posebni zaista privlače pažnju, pa čak nije ni nužno da imaju talenat. Oni koji imaju šarm pre će zaintrigirati druge nego neko ko je talentovan, a nema ni malo šarma- priča Maglov.
O digitalnom marketingu u vreme svojih početaka Milan Maglov nije imao od koga da uči. Uglavnom je tako samouk pratio predavanja kolega iz inostranstva, a često je učio testirajući neke ideje na ličnom ili na profilima svojih prijateljima kako bi bio siguran da će to biti dobra ideja i potez za njegovog klijenta. Danas Milan Maglov ima svoju agenciju za community management i edukaciju za rad na društvenim mrežama.
-Trudim se da moji klijenti dobiju vrednost od mog rada i svi oni su došli do mene preko preporuke što je najbolji pokazatelj vrednosti koju im pružam. Internet je brži od nas samih i ja se ne ljutim ako me neko iskopira jer danas svi kopiraju sve. Sve što je dobro je već smišljeno, a neprestano se borimo za to da izmislimo nešto novo. Meni se uvek motaju nove stvari u glavi, od toga kako unaprediti posao, do toga biti korak ispred ostalih. Nekom je to možda opterećujuće, ali mene to drži. Da imam statičan posao ne bi me dugo zadržao.
Šokirao roditelje, ali ne i sebe
U marketinškoj agenciji u kojoj je imao stalni posao i odličnu platu dao je otkaz pre četiri godine.
-Rekao sam sebi da hoću da budem gospodar svog vremena i kontrolišem sa kim ću da radim. To što sam uspeo u tome mi je najveći blagoslov. Postoje neki tipovi ljudi s kojima ne volim da radim, pa tako danas imam uglavnom divne klijente sa kojima se razumem i jasno definišem šta je moj posao.
Nije bilo lako pre četiri godine kad je doneo tu odluku jednostavno otići u svoju priču i dati otkaz na poslu na kojem je imao odličnu platu i priliku da napreduje.
-Moji roditelji su bili šokirani tom odlukom, u njihovim očima je to bio odlazak “iz sigurnog posla” u nešto što baš i nije sigurno. U tom trenutku sam imao već neke klijente sa kojima sam sarađivao neko vreme što je značilo da neću u potpunosti ostati bez novca. Ja kad idem u rizik uvek je to “proračunat rizik”,pa sam tako tad imao novac na koji mogu da računam- seća se Milan.
Vrata koja se sama otvaraju
Tog prvog jutra kad se probudio kao “slobodan” čovek bez fiksnog radnog vremena i obaveze da ode u kancelariju, kaže da se odlično sad seća. Prvo nije znao kako treba da se ponaša.
-Nisam morao rano da se probudim i mogao sam da raspolažem svojim danom kako ja želim. To je fenomenalno. Bio sam siguran da ću se snaći i da neću propasti ako ne uspe to što sam isplanirao. I sad me pitaju šta ću raditi ako Facebook i Instagram ne budu više toliko popularni, ja im kažem da ću nešto novo smisliti.
U zoni komfora nije uvek komforno, a sa tim se slaže Milan Maglov i otkriva da su mu se nakon hrabre odluke da napusti posao mnoga vrata konstantno otvarala.
-Mislim i da sam imao sreću u životu, koju sam zaslužio svim svojim postupcima. Konstantno sam dobijao sve više klijenata i nizao uspehe. Bio sam hrabar. Prva edukacija koju sam održao u Beogradu bila je u nekom polupodrumu. Mogao sam da ostanem zauvek tamo na tom nivou, da radim sa grupama od desetak ljudi, ali sam ipak odlučio da pravim veće korake, pa sam počeo da držim edukacije u Sarajevu, Skoplju, nakon toga u celom regionu.
Zar komšija da ti vodi Facebook stranu?
Tokom ove četiri godine nikad se nije dogodilo da je Milan otkazao svoj kurs. Neretko bi čak samo najavio datum u nekom gradu, pa tek u hodu smišljao gde će održati kurs. Od svog rada je za kratko vreme kupio stan što je ogroman uspeh i dokaz da se predan rad ipak isplati.
-Ljudi su skeptični i kažu da je sve bolje van Srbije, ali ja mislim da mogu da živim lepo i ovde. Kreirao sam sebi život kakav mi odgovara. To što sam kupio stan nakon par godina rada ne govorim da bih se hvalio, već da bih motivisao druge.
Jedan od najmlađih polaznika njegovih edukacija bila je devojčica koja je tad pohađala 8. razred i otkrivala čari Instagrama, dok je najstariji učenik Milana Maglova imao oko 60 godina. Bio je to gospodin koji prvi meleme i želi da ih promoviše putem društvenih mreža.
-Ljudi nisu ni svesni toga koliko mogu da postignu predstavljanjem na društvenim mrežama i podignu na viši nivo svoj biznis. Mi ne kaskamo za svetom, čak smo u nekim situacijama napredniji od drugih. Jedino su nam budžeti manji. Ovde neki radije biraju da uštede, da im neki klinac iz komšiluka vodi Facebook za 50evra, ali moj stav je da ipak treba uložiti u tu priču malo više da bi se nešto pokrenulo.
Mnogo se priča o tome da li nas društvene mreže “uhode i prate”, zna li Google zaista sve o nama, da li nas prisluškuju kad smo online…? Milan kaže da su mu poznate različite “teorije zavere”, ali istina je i to da sve možemo i da iskontrolišemo.
-Ne moramo neke stvari o sebi nikad da javno napišemo, pa ih drugi neće ni znati. Tačno je da ako smo na nekoj stranici lajkovali čokoladu da će nam sve više stizati reklame za čokoladu što ume ljude da uplaši. Ali, društvene mreže mogu mnogo toga dobrog da nam donesu ako ih pravilno koristimo. Uz njih je povezivanje s drugima mnogo lakše, a fenomen je da se tu mali biznisi mogu razviti za kratko vreme. Imam drugaricu koja šije tašnice i nakon nekog vremena ih je počela da fotografiše i postavlja na Facebook. Za kratko vreme je razvila svoj modni brend. Druga devojka je svako jutro u suzama odlazila na posao u banku. Ohrabrio sam je da upiše kurs šminkanja jer to mnogo voli i za manje od godinu dana dala je otkaz u banci, preokrenula svoj život u tridesetim godinama. Da to nije uradila bila bi frustrirana bankarka. Sad radi širom regiona i ima svoje edukacije.
Uvedite sebi restrikcije
Milan dodaje da društvene mreže mogu da razviju zavisnost ali i alter ego koji nije baš uvek simpatična pojava .
-Ne volim kad društvene mreže zamene druženje i komunikaciju uživo. Oni koji imaju alter ego na društvenim mrežama su tamo zanimljivi, dok su uživo introvertni. Možemo u online svetu da kreiramo lažnu sliku sebe i nekog brenda, ali to ne može dugo da traje. Ja jesam pomalo zavisan od društvenih mreža i prvo što ujutro uradim je pogled u telefon. Ponekad sebe pravdam time da je to tako ok jer zarađujem na taj način, ali se trudim da ostavim telefon na stranu kad sam sa prijateljima i usmerim pažnju na njih.
U poređenju sa Instagramom, Facebook ima još uvek duplo više korisnika, ali se te brojke sve većom brzinom približavaju.
-U budućnosti će biti mnogo više video sadržaja na Instagramu koji se pretvara u rijaliti. Svako danas može da bude “live” i uživo se javi svojim pratiocima odakle želi.
Kada smo ga pitali da čitaocima BGonline-a otkrije neke najvažnije stvari kada je reč o promociji na Facebook-u i Instagramu istakao je da treba da postavljaju kvalitetne fotografije koje nisu ni previše profesionalne, ali ni amaterske, a da je najbolje vreme za “share” od 11h do 13h i od 19 do 20h.
-Veoma je važan kontinuitet u komunikaciji s drugima i ako ga nema nećete se povezati. Kad vas nema neko vreme na društvenim mrežama ljudi vas zaborave. Čime god da se bavite moj savet je da tokom dva, tri sata dnevno odložite na stranu svoj telefon. Odavno me frustrira zvono, pa mi je odavno telefon na vibraciji- otkriva Milan Maglov i napominje da nikad ne treba zapostaviti komunikaciju koju imamo u realnom svetu.
Veruje u to da se preko interneta mogu steći sjajna poznanstva ali i da to može biti mesto početaka velikih ljubavi.
– Moja sestra nije aktivna na društvenim mrežama. Nedavno sam je posle godinu dana njenog braka pitao gde je upoznala supruga, da bi mi ona rekla “Na Facebook-u!”. Danas oni imaju bebu i lep brak. Facebook uskoro uvodi “dating platformu” što će odškrinuti vrata možda još nekim novim ljubavima, dok se Instagram širi i polako postaje mini portal. Dosta je mladih ljudi koji ne žive život već gledaju kako ga drugi žive što je problematično. Umesto da su sa decom napolju, deca gledaju kako neki drugi klinci igraju igrice. Gledanje kako neko drugi igra igrice je zatupljivanje i gubljenje vremena. Roditelji treba da se uključe u ovo i preduzmu nešto da deca provode vreme u prirodi i više žive u realnosti. I da sami sebi uvedemo restrikcije, zašto da ne?
Branka Gajić
Foto: Dario Konstantinović