NAŠ BIZNIS RASTE DOK RASTEMO I MI (KRISTINA ERCEGOVIĆ)
Mnogi joj često prilaze sa samo jednim pitanjem: „Kako da prodam svoju firmu?“ što ju je vremenom motivisalo da se detaljnije pozabavi ovom temom i nađe se onima koji žele da učine ovaj veoma važan i emocionalno ni malo lak korak. Ali, za takve poteze razloga je mnogo, kaže jedan od omiljenih savetnika za biznis Kristina Ercegović koja je i sama preduzetnica, a do sad je prodala dve svoje firme. Dok nam objašnjava da je svakom preduzetniku njegova firma istovremeno i njegova beba, priča o emocijama u svemu ovome postaje mnogo jasnija.
-Dobar deo onih koji mi traže savet o tome kako da prodaju firmu su se vremenom umorili i „izgoreli“ ih je posao preklopio. Neki nemaju sa kim da rade, neki krenu da posećuju moje radonice ili školu „bildanja biznisa“ gde uče kako treba da rade da do ovih loših momenata ne bi došlo- priča Kristina Ercegović.
Kako neko tačno može da zna da li je „izgoreo“ u poslu?
-Tu je pre svega niz telesnih simptoma kao onaj kad im se ne ide u sopstvenu firmu što zbog samog posla, klijenata ili zaposlenih. Ako do toga dođe onda se mnogo toga mora popraviti u njihovoj poslovnoj priči. Mnogi žele da prodaju firmu jer su se zasitili, nemaju motivaciju, niti su im deca zainteresovana da naslede posao, a neki su vremenom uvideli da nisu za to- objašnjava Krisitina Ercegović.
Ova uspešna preduzetnica, magistar ekonomije, nlp master i savetnica za biznis podvlači da se firma prodaje onda kad je na vrhu i kad još ima prostora da se razvija i dobro posluje.
-Nije poenta da se rešiš firme, već da je prodaš onome ko će je razviti. U ovoj priči fokus je na ličnom razvoju. Firma je naš produžetak i ona može rasti sve dok i mi rastemo. Nekim ljudima dođe trenutak da shvate da su zaradili dovoljno novca i da žele u budućnosti da više vremena imaju za sebe. To je ok, ali je veoma važno razbiti mit.
Nekad se u ovom poslu prodaju zaposleni, nekad licenca, nekad domen, nekad je cilj potiskivanje konkurenta s tržišta. Svaka roba ima svog kupca, napominje Kristina i kaže da često mnogi precenjuju vrednost svoje firme.
-Najvažnije što svako u toj situaciji treba da upita je: „Ko bi hteo da bude sad u mojim cipelama?“ Ko može da nasledi ovaj posao? Ja mojim kijentima pomažem da nauče nekoliko metoda i velika sam im podrška na putu prodaje firme. Nakon konsultacija iz razgovora s njima jasno vidim da li stvarno žele da prodaju firmu ili je to samo još jedna njihova prolazna faza. Tako je jedan klijent iz razovora sa mnom shvatio da želi da vrati strast u poslu koju je vremenom izgubio, a ja sam mu pomogla u tome. Najčešće su pred odlukom da prodaju firmu jer u onome što imaju nema sistema, procesa, previše je podrazumevanja i nerazumevanja. Ima i onih koji zaborave zašto su otvorili firmu i koja je njena svrha.
Mnogi vole svoj posao, ali su i mnogo umorni. Kristina kroz savetovanje i radionice pomaže preduzetnicima da ponovo postave sistem, motiviše ih i uvodi u bolje poslovanje.
-To je zgodno uporediti sa bračnim odnosima- kaže Kristina- Pred nama su tad dve opcije da probudimo strast ili odustanemo. Emocionalno vezivanje za firmu je standardno. Ona uvek u našim očima više vredi nego u očima drugih ljudi. Firma je naša mala beba i sasvim je normalno da nismo objektivni.
Većina ljudi se sa svojim preduzećem često identifikuje. Kristina napominje da to nije dobro, naročito ako uđu u fazu u kojoj počinju da veruju da oni bez svoje firme neće nikom biti potrebni.
-Najvažnije pitanje koje sebi treba da postave je „Ko sam ja bez svoje firme i šta ću dalje sa svojim životom? To je onaj deo rada na sebi. Neko je spreman za tu ulogu, a neko ipak nije.
Branka Gajić
© by BGonline. All rights reserved