BG online

Lični razvoj

Zaplovite pučinom svog mira, svesni da tako investirate u svoje zdravlje (Peđa Filipović)

PROGRESIVNA RELAKSACIJA PO MODELU DŽEKOBSONA

Titraj duše i koraci ka sebi vraćaju me skoro 30 godina u nazad. Pun entuzijazma i uvek željan novina odlučio sam tada da tema mog diplomskog ispita na Višoj medicinskoj školi upravo bude Džekobsonov sistem progresivne relaksacije i da već tada razmišljam kako da ga fizioterapeutski utkam u masaže i druge anti stres metode sa ciljem očuvanja zdravlja. S obzirom na to da ćemo u nastavcima druženja kroz kolumnu roniti do svojih natananijih dubina, poželeo sam da vam podarim ovaj čaroban metod. Nadam se da ćete odvojiti vreme, pustiti snimak i uhvatiti nit putovanja koje je u suštini mnogo više od same relaksacije.
Pre nego poslušate i pogledate video želim da vam pojasnim o čemu se radi.pedjaFilipovic1
U kineziterapeutskoj praksi, kao i u raznim oblicima psihoterapije, ali i wellness centrima širom sveta, Džekobsonov sistem progresivne relaksacije koristi se kao izuzetan model za uspostavljanje psihofizičke ravnoteže i kao vodič koji će vam ukazati na koji način da zaronite duboko u sebe i potpuno osvestite, prepoznate i sačuvate telo, um, dušu.
Sačuvati svoj mir u svakodnevnom stresnom životu znači prepoznati sve nakupljene elemente stresa u mišićima, ligamentima, unutrašnjim organima. To su precizno memorisana iskustva koja inhibiraju, oneraspoložuju, čine premorenim, besnim, asocijalnim, anksionznim, depresivnim… Biti svestan stanja u kome smo… Ovaj način uravnoteženja ima za cilj kondicioniranje svakog od nas da sa zadovoljstvom plešemo u ritmu svakodnevnice, a ne da bežimo od nje i pravimo veštačke uslove neprirodne tišine. U ovoj tehnici dominira osnovni postulat života „spoznaj samoga sebe“.
Na samom početku koristim vežbe vizuelizacije „odvodeći“ vas pričom u omiljenu sredinu i budeći iskustva lepog, harmonizovanog, opuštenog. Npr. na more. Uključujem boju, miris, sunčeve zrake- u zavisnosti od toga koji su delovi najnapetiji, usmeravam da „vidiš i osetiš sunčeve zrake“ na svom stomaku, ramenima, na licu… Takođe, budeći iskustvo ležanja na toplom pesku, od velike je koristi za popuštanje napetih i bolnih mišića na leđima.
Da biste mogli potpuno da se opustite i osetite telo, prvenstveno je važno da li pravilno i duboko dišemo, koristimo li abdominalni (trbušni ) tip disanja pored najučestalijeg grudnog i površnog. Takođe, posebnu pažnju obratite na sugestiju „dišite duboko i polako, prvo punite stomak vazduhom, nastavite sa udisajem da osetite kako su vam cela pluća napunjena vazduhom i zadržite.“ Tih par sekundi poželjno je da sagledate i zapamtite napetost u disajnom prostoru, a nakon toga što sporije da izbacujete vazduh iz sebe. Kad to izvedete, sledi sugestija da napravite svesnu razliku između stanja malopređašnje napetosti i sadašnje opuštenosti.
JAKO JE VAŽAN IZDISAJ U SVIM PROGRESIVNIM VEŽBAMA DISANJA. IZBACIVANJE VAZDUHA IZ DISAJNOG PROSTORA TREBA DA BUDE DUŽE OD TRAJANJA UDISAJA, ZNAČI ŠTO SPORIJE. UKOLIKO ŽELITE DA NAPRAVIM KONTINUIRANI I HARMONIZOVANI TOK IZBACIVANJA VAZDUHA, PREDLAŽEM DA ZA VREME IZDISAJA, KROZ POLUOTVORENA USTA IZGOVARATE SAMOGLASNIKE A,O,I E, U.pedjaFilipovic
Ukoliko postoji problem sa abdominalnim disanjem, pre početka ovog čarobnog putovanja izmasirajte blago stomak u smeru kretanja kazaljke na satu etarskim uljem nane pripremljenog u bazi ulja semena grožđa.
Nakon par vežbi disanja, počinjemo se sa vežbama svake mižićne grupe posebno. Sa predlogom da „sve svoje misli usresredite na vaše levo stopalo. Prste levog stopala savijte na gore jako, osetite bol i neprijatnost koja se pojavljuje na risu. Zapamtite je. Polako se opustite, vratite prste levog stopala u stanje opuštenosti. Oustite se i napravite svesnu razliku između malopređašnje napetosti i sadašnje opuštenosti. Ponavljajte isti pokret na levom stopalu. I uvek se vežbe naizmenično rade , prvo sa leve strane pa sa desne strane tela.
Vežbe se primenjuju na svim mišićnim grupama i to naizmenično se kontrahuju antagonističke grupe muskulature. Npr. prvo oni mišići koji savijaju prste, pa relaksacija, pa oni koji opružaju prste, pa relaksacija.
Džekobsonov sistem radi se sledećim redom- nakon vežbi disanja ovde opisanih, upoznaje svoje stopalo sa vežbama u svim fiziološkim pravcima. Nakon toga slede mišići potkolenice, butine, sedalnog dela, potom male karlice, stomaka, donjeg dela leđa, grudni mišići, mišići međulopatičnog dela, mišići šake, podlaktice, nadlaktice, ramena, slede vratni regioni, pa mimična muskulatura.
Izdvojite 60 minuta za sebe, prepustite se i zaplovite pučinom svoga mira, svesni da investirate u svoje zdravlje.
Osnova ovog modela je da sami pravite razliku između stanja napetosti i opuštenosti celog tela, kao i selektivno mišićnih grupa koje su najugroženije stresom, dugotrajnim stajanjem, sedenjem, postraumatskim stanjima…. Takođe je i cilj da na vreme prepoznate stresne činioce i ne dozvolite da se ugnjezde u vaše telo, um i dušu, da ih odmah prepoznate i odložite.
Ovaj model relaksacije može se primenjivati na isti način i u sedećem položaju, tako da se može vežbati i u kancelariji, gradskom prevozu, avionu, u čekaonicama, na klupi u parku.
Pre nego što krenete sa opuštanjem preporučujem vam da popitijete čajnu mešavinu nane, majčine dušice i matičnjaka.

UZIVAJTE I OPUSTITE SE POTPUNO !
Od srca ,vaš
Pedja Filipović

Foto: Sanja Rajković

WAPF-logo

Sveća za Masažu by Peđa Filipović

Arhiva tekstova Peđe Filipovića:
Moć zagrljaja, lekovitost suza, snaga osmeha i najlepši poklon koji možemo pružiti sebi
Najmlađi klijent na stolu za masažu Peđe Filipovića i Kraljevih Čardaka
Regeneracija, relaksacija, mentalna, fizička i duhovna harmonizacija
Moć pelina i lek za 3000 bolesti
Ljubav se razmenjuje dodirom
Odmorite umorne oči
Dodir ljubavi za mamu i bebu
Savremeni wellness koncept SELFNESS
Lice je naša lična karta
Stres ostavlja zapise na duši, telu i muti nam misli
Putokazi na životnoj stazi
Oči u oči sa sobom i prošlošću
Detinjstvo kao roditelj duše
Treptaj duše i koraci ka sebi

Intervju s Peđom Filipovićem:

Put u središte duše (terapeut Peđa Filipović)

 

© by BGonline. All rights reserved
Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
To Top
PROČITAJTE I OVO:
VREME JE ZA VELIKE PROMENE Pop pevač Masimo (Masimo) Savić…