BG online

ZDRAVLJE

Pogled u tanjir muškarca i žene

Drugačiji u svemu, pa i u ishrani

Jedan moj poznanik, poznat kao veliki šarmer, kaže da o osobi može mnogo da sa sazna na kasi supermarketa. Pogled u potrošačku korpu, bez ijedne reči, govori mu više nego Facebook profil. Tu može da zaključi o prihodima, stilu života, bračnom statusu osobe. Ukoliko je u korpi kinder jaje, tegla eurokrema, to mu govori da je dete kod kuće. Ako su u korpi banane, onda je tu i stari roditelj, dok su pivo, kisela voda, ljuti ajvar i kranjska kobasica jasan znak da je i muškarac u kući. Ali, ako je u korpi samo kozji sir, pesto, šunka u pakovanju od sto grama, to već počinje da budi njegov interes. Dakle, drage dame imajte i ovo u vidu kada stojite s korpom u supermarketu ispred zgodnog predstavnika muškog pola. „Gender food“, kako se ova različitost u ishrani naziva u stručnim krugovima, je više nego evidentna. Muškarci i žene zaista jedu drugačije. Ova pojava se naročito vidi u kantinama ili hotelima „all inclusive“. Muškarci biraju obilnije, bogatije obroke, dok će žene jesti dosta salate, štedeće na mesu, ali će rado izabrati desert. Jedna od najvećih studija (2008.) na ovu temu u Nemačkoj je obuhvatila skoro 20 000 muškaraca i žena. Rezultati su pokazali da muškarci jedu skoro duplo više mesa od žena, dok žene jedu duplo vise povrća i voća. Shodno tome je i rezultat da je duplo više žena među vegetarijancima.

Različiti stilovi u ishrani muškaraca i žena

Energetski zahtevi kod žena i muškaraca su različiti. Muškarci su obično viši i teži, imaju više mišićne mase, viši bazalni metabolizam. U proseku, muškarcu od 25 do 51 godine je potrebno 2900 cal dnevno, dok se ženama u toj istoj starosnoj grupi preporučuje 2300 cal. Da li su biološki parametri jedino relevantni? Iako nam se čini da je ishrana autonomna oblast, ona spada u deo kulturnog nasleđa i ne može se posmatrati odvojeno od životnih uslova i društvenih normi. U kontekstu društvenih različitosti i podela na “muško” i “žensko” i hrana, kao i navike u ishrani su takođe kodirani sa “muško” ili “žensko”. Ako bacimo kulinarski osvrt na prošlost, videćemo takođe da su i vitezovi okruglog stola bili pretrpani „muškom“ hranom, uglavnom pečenjem, vinom i sl. Taj stereotip je ostao i do danas.

Zašto meso nosi “muški kod”?

Muškarci jedu meso da pokažu da su muškarci. Jos u najranijem uzrastu dečaci će od strane roditelja dobiti dodatnu porciju mesa, “da bi bili veliki i jaki”, dok će devojčice biti opominjane da s hranom ne preteruju, jer će se ugojiti. “Naše ponašanje u ishrani je uslovljeno društvenim normama”, kaže nutricionista prof. dr Christine Brombach sa Univerzitetu primenjenih nauka u Cirihu. „Meso ima najjači simbol među namirnicama, jer se odnosi na snagu i dominaciju. U svim kulturama, meso je neraskidivo povezano sa muškošću. Nijedna druga hrana nema takvu moć da mušku snagu i potenciju obavija jednom aurom i pretvara je u skoro magično jedinstvo“, zaključuje Brombach.
Muškarci u Nemačkoj jedu 1100 g nedeljno. (Nacionalni izveštaj 2013.), što je duplo više od preporuka nemačkog društva za ishranu koji iznosi 300 do 600g mesa nedeljno! Čak i žene sa 600g mesa nedeljno, jedva da prate date preporuke. Pored potrošnje mesa posebno dolazi do izražaja razlika u konzumiranju pića: muškarci piju oko dva puta više mineralne vode i šest puta više alkoholnih pića. Česta izjava da “žene vole više slatkiše od muškaraca” se nije potvrdila. Muška populacija po ovom izveštaju troši više šećera, slatkiša, kolača, peciva i voćnih sokova.

Od roštilja do salate

Muškarci i žene se ne razlikuju samo u izboru hrane. “Muškarci prave veće zalogaje, žvaću brže i snažnije, mogu da piju iz limenke, dok žene s druge strane naglašavaju svoju ženstvenost – jedu manje porcije, žvaću polako, „pijuckaju“ vino”, kaže Brombach i daje primer kako se muškarci i žene spremaju za roštilj: muškarac sprema meso i pivo, dok žena sprema stolnjak, salvete, pribor za jelo, čaše, folije, salate i ostalo. Još u detinjstvu devojčicama se brani da jedu previše, čak i kada im se jede. To znači da pol ne određuje osobu, već je određuje to što osoba radi. Još je Simone de Beauvoir znala da kaže da nije rođena kao žena, već je učinjena ženom. To se odnosi i na ishranu. U zavisnosti u kojoj kulturi rastu žene i muškarci se razlikuju i po društveno prihvatljim normama i predstavama o idealu lepote. Prema studiji koja je ispitivala ponašanje ljudi u ishrani u 23 zemlje sveta, žene su pokazale bolje znanje o ishrani od muškaraca i spremnije su da promene svoje navike. Ishrana žena je bliža idealu ishrane koja se propagira, nego što je to slučaj kod muškaraca. I dok su žene više fokusirane na zdravlje, muškarci su više orijentisani ka zadovoljstvu. Većina muškaraca pravi selekciju hrane po principu “glavna stvar je ukus!”.

Put ka poremećaju u ishrani

Muškarci se posle jakog obroka osećaju dobro i bez griže savesti. Kod žena su takve izjave mnogo ređe, jer je hrana uvek mač sa dve oštrice, pa se umesto užitka više sreće kontrola uzimanja hrane. Ispostavilo se tako da žene koriste tu tzv. zdravstvenu svesnost da bi formirale svoje telo u skladu sa uobičajenim idealom lepote, a to je mršavost. Ipak, u tom pohodu za dobrim izgledom, usled restriktivne ishrane žene češće pate od poremećaja u ishrani nego muškarci i to pokazuju mnoga istraživanja.
“Muškarci u hrani više uživaju. Njihov odnos prema hrani je manje komplikovan, pa i kada imaju povećanu telesnu težinu to ih manje uznemirava. Muška privlačnost definisana je daleko manje fizičkim izgledom, a više profesionalnim uspehom, statusom i pozicijom u društvu. Tako se spoljni nedostaci (kod muškaraca povećan stomak, ćelavost i sl.) tolerišu, što za žene na žalost ne važi“, reči su Christine Brombach.

Muškarci su diciplinovaniji, ali ne i istrajniji

Moje iskustvo iz ordinacije Fett-frei govori da su muškarci disciplinovaniji od žena, ali ne i istrajniji na svom putu mršavljenja. Kad ih pitam šta vole da jedu, oni često sve prepuste meni i ne izvoljevaju. Kad se odluče za program, muškarci su rešeni da urade sve. Istina je da su disciplinovaniji, ali ne na duže staze, dok su žene kompleksnije, ali spremnije da se trajno menjaju. Sjajnih priča ima kad su u programu zajedno muž i žena, pa mi se žene hvale kako im muževi kuvaju, a oni se trude da prihvataju nove ukuse i neizbežne ženske đakonije: „Ah što volim rižoto s maslačkom, nevenom ili dragoljubom, probajte, zaista je dobro“, nasmejao me je jedan klijent.

Ana Lipowatz
Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima “normalnu” težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!
Ani Lipowatz možete pisati na mail: [email protected]

fett-frei

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Sačuvajte emocije, izgubite kilograme
Kako se hraniti tokom leta?
Ne turirajte organizam čestim obrocima
Kako reći NE hrani od koje se gojimo?
Stop dijetama- oslobodite se viška kilograma zauvek bez suplemenata, iluzija i prodavaca magle
Uz FF ishranu oslobodićete se viška kilograma
Emocije, ishrana i problem s kilogramima
Budite pažljivi sa mesom
Mršavljenje uz podršku nutricioniste
Insulinska rezistencija, dijagnoza savremenog čoveka
Postoji li „superhrana“?
Umeće uživanja je mentalni proces
Šta vas vodi prema hrani?
Topljenje kilograma uz Fett frei
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Turističko gastronomska manifestacija „Gastro Srem“, čije je ovogodišnje zaštitno lice …