BG online

Sajam tehnike
ZDRAVLJE

Oslobodite se bola u leđima i popravite držanje

Ne potcenjujte snagu sopstvenih mišića

Ako ste nekad osetili bolove u vratu, donjem delu leđa, ograničen pokret u zglobu ramena ili kuka, najverovatnije imate problem sa trigger pointom. Skeletni mišići, naročito oni koji su zaduženi za držanje, skloni su da se u njima formiraju uporni trigger pointi.
Većina mojih klijenata se bavi poslovima koji uključuju dugotrajno sedenje, često ispred računara, a dosta koriste mobilni telefon ili tablet. Proizvođači kancelarijskog nameštaja i poslodavci se trude da idu u korak sa novim potrebama, ali je nekad prekasno ili firme ne mogu da zaposlenima priušte najnovije, savremene stolice i stolove. Sati provedeni ispred ekrana računara vode do lošeg držanja, što kasnije dovodi i do pojave trigger point-a. Tokom vremena oni utiču na to da se mišići skrate i budu manje efikasni u radu. Ovi trigger pointi mogu da budu odgovorni za 95% problema u gornjem delu leđa i u ramenima.
Zbog povrede ili neke naše navike mišić i fascija se skraćuju u delu gde je povreda nastala ili u položaju u kojem se zadržavamo. Ako se ti delovi tela ne tretiraju na pravi način (da se vrate na normalnu dužinu) telo će da kompenzuje to skraćenje i problem će ostati sve dok se njime ne pozabavimo.

Zašto se bolovi ponovo javljaju?

Nemanja Milisavljević

Jedna od prirodnih osobina mišića i fascije je da se “smesti” u ugodan skraćeni položaj da bi kompenzovala zategnutost tokom stajanja, hodanja, spavanja. Zato se neko vreme osećamo dobro, a onda se bolovi ponovo javljaju. U ovakvim slučajevima istezanje povređenog dela tela može da bude dosta bolno ili da dovede do još veće povrede.
Tretiranje trigger pointa utiče na fasciju, mišiće i zglobove u jednom. Ovi tretmani mogu da vam pomognu da naučite kako da telo održite bez bolova trajno. U PROGEIN-u vam pomažemo da primetite “ometajuće faktore”, loše navike, kao što su položaj sedenja na poslu, u vožnji, dok spavate ili obavljate druge poslove. Takođe, možete da koristite i multidisciplinarni pristup, da se oslobodite bola, uvedete posebnu ishranu, disanje, meditaciju, vežbe za opuštanje tela.

Klijent koji se oslobodio bola, popravio držanje i kondiciju

Ovo je primer klijenta koji je trenirao po metodi PROGEIN funkcionalnog treninga i doživeo transformaciju u vidu oslobađanja od bolova, popravljanja držanja i bolje kondicije. Sa Jankom sam prvo radio pre 2-3 godine, tada je želeo da smanji procenat masti i popravi formu. Kao apsolutni početnik u treningu, za nekoliko meseci je uspeo da nauči pravilno izvođenje vežbi i značajno popravi svoje fizičko stanje. Najveći izazov u to vreme je bio pravilno izvođenje čučnja, kontrola pokreta prilikom izvođenja vežbi i fleksibilnost butina i donjeg dela leđa.
Napravili smo napredak u snazi, značajno smo  povećali opterećenje na vežbama, obim mišića i smanjili smo procenat masti. Napredak u treningu je išao dobro, dok zbog obaveza na poslu nije morao da prekine vežbanje. Kad se ovog proleća vratio na treninge želeo je da popravi držanje i da se oslobodi bolova u donjem delu i zategnutosti u gornjem delu leđa. Uz to napredak u izgledu uvek je poželjan rezultat. Janko je imao mišićni disbalans u gornjem i donjem delu leđa, kao i skoliozu pa smo više pažnje posvećivali ciljevima za koje sam smatrao da su najvažniji u tom trenutku.
Od početka naš glavni cilj je da možemo da se smestimo u neutralni položaj. Kad smo u neutralnom položaju onda su nam uvo, rame, kuk, koleno i skočni zglob u jednoj liniji, gledajući sa bočne strane tela. Ovaj položaj nije uzet proizvoljno, u malom mozgu postoji centar za motornu kontrolu koji nam pruža informacije o tome kako bi trebali da se krećemo, stojimo i vršimo sve fizičke radnje. Zadržavanje u neutralnom položaju nam pomaže i da popravimo držanje i ispravimo telesne deformitete poput kifoze i skolioze. Kad se zadržavamo u neutralnom položaju aktiviramo mišiće koji su nam potrebni za pravilno držanje u gornjem, srednjem delu leđa i duboke mišiće stomaka (seratus posterior i transverzus). Ova dva mišića funkcionišu u međusobnom odnosu da bi zadržali telo u uspravnom položaju.
Da bismo se uspešno zadržavali u neutralnom položaju potrebno je da kroz miofascijalno opuštanje oslobodimo svoje mišiće trigger pointa.
Prvo smo posvetili pažnju opuštanju i istezanju mišića u butinama i donjem delu leđa. Butine su bile jako zategnute zbog nedostatka fizičke aktivnosti i dugog sedenja na poslu. Međupršljenski prostor u donjem i gornjem delu leđa je bio smanjen zbog lošeg držanja i neaktivnosti. To se odražavalo na bolove i zategnutost u leđima.
Aktivacije dubokih mišića stomaka i zadnjice posle dužeg vremena donele su prestanak bola u donjem delu leđa, mnogo veće samopouzdanje i sigurnost u sopstveno telo. Nakon toga prioritet je postao opuštanje i istezanje gornjeg dela leđa, ramena i grudi.
Dugotrajno sedenje ispred računara i položaj gde je glava isturena napred, a ramena povijena uticali su na pojavu bola i napetosti u vratu. Zategnuti mišići vrata izazivaju glavobolje, napetost i utiču da se stalno osećamo umornim bez obzira na to koliko se odmaramo.
Zadržavanje gornjeg dela leđa u neutralnom (pravilnom) položaju, opuštanje i korektivne vežbe dovele su do oslobađanja od napetosti i boljeg držanja.

Sebi možete pomoći snagom sopstvenih mišića

Ljudi često ne uzimaju u obzir da gravitacija deluje sve vreme kao opterećenje na naše telo, zbog toga dolazi do smanjenja međupršljenskog prostora. Tada dolazi do neugodnog osećaja i bola u leđima. Na pregledima i snimcima se ne vidi uzrok bola, jer nije došlo do vidljivih (degenerativnih) promena na kičmenom stubu, samim tim ne postoji odgovarajući tretman osim lekova protiv bolova ili nekog saveta da je to normalno i da će za 10-20-30 godina sve to da dođe na svoje mesto.
Naravno da to nije istina. Jedini način da se oslobodimo ovog problema je da popravimo držanje i izvršimo dekompresiju kičmenog stuba snagom sopstvenih mišića. Postoje i neke sprave koje bi to trebalo da urade, one nisu efikasne zbog toga što je dekompresija koju izvrše trenutna i naše telo nije primilo nikakvu informaciju ili stvorilo uslove da se duže vreme zadrži u pravilnom položaju.
Zadržavanje neutralnog položaja tela se postiže masažom, miofascijalnim opuštanjem lopticom i rolerom, posle toga istezanjem i korektivnim vežbama. Kasnije kroz integraciju (primenu) pravilnog držanja uz pomoć treninga sa opterećenjem sopstvenim telom i rekvizitima, obezbeđujemo sebi da se naše držanje trajno popravi i da nastavimo život sa svojim novim telom.

Nemanja Milisavljević
Foto: Aleksandar Alex Dmitrović

Personalni trener i praktikant prvog nivoa human fondations programa  kompanije Functional practic Nemanja Milisavljević sa svojim timom u studiju Progein nudi alate koji doprinose potpunom eliminisanju ovog problema. Konsultacije su besplatne, a rad sa ovim mladim, ali iskusnim timom je istovremeno zabavan i veoma koristan.
Treninge u početku čine lakše korektivne vežbe, dok se opterećenje povećava kroz broj ponavljanja i zadržavanja u određenim položajima. Vremenom se u treninge uvode rekviziti kao što su ketlbelovi, elastične trake, loptice…Karakteristično za ovaj funkcionalni trening je što se bavi funkcijom trčanja, hodanja i bacanja.
Nemanja kaže da je to “trening za ljude”. Ali, kako sve u stvari izgleda? Ovo je prvi pravi funkcionalni trening u Srbiji koji doprinosi zdravom i aktivnom životu bez zahtevnih i dugotrajnih procedura. Polaznici prvo nauče kako da koriste svoje telo, tako da im ono bude zahvalno.

Progein studio:
Mail: [email protected]
Tel: 0691208744
Sajt: www.progein.rs
Instagram: www.instagram.com/progein_studio/
Facebook: www.facebook.com/progeinstudio/
YouTube: www.youtube.com/PROGEINstudio

Intervju sa Nemanjom Milisavljevićem:

Kako da vas leđa više ne bole?

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Budite mudriji od "pametne" tehnike Dok roditelji sve više vremena…