BG online

ZDRAVLJE

Ne turirajte organizam čestim obrocima

Pauze od hrane imaju neverovatnu moć

“Miracle Medicine”, Nobelova nagrada 2016. za efekte autofagije

Pauze od hrane produžavaju život svim organizmima – ovo revolucionarno otkriće krunisano je 2016. Nobelovom nagradom u oblasti medicine, koja je dodeljena prof.dr Ioshinori Ohsumi sa Tokijskog tehnološkog instituta.
U dugoročnom eksperimentu naučnici su ispitivali dve grupe miševa koji su jeli ISTU količinu hrane. Postojala je samo jedna razlika: prva grupa je hranjena često po malo, dok je druga grupa dobijala tu istu količinu hrane nakon dužih intervala tj. postojalo je vreme kad se jede, a zatim je ostatak vremena bio bez hrane. Prva grupa miševa počela je ubrzo da se goji, pojavili su se simptomi dijabetesa, poneki miševi su prerano umrli od masne jetre. Miševi u drugoj grupi su bili vitki, aktivniji i živeli su duže. O čemu se radi?
Utvrđeno je da pauze od hrane daju ćelijama vremena da odrade sopstveno čišćenje, po čemu je i proces dobio ime autofagija. Autofagija ili autofagocitoza (starogrčki auto „sebe“, fagein “jesti” i citos “ćelija”) je veoma važan proces u kome ćelije praktično „jedu“ sopstveni otpad: npr bakterije, viruse, degenerative ili oštećene ćelije.

Autofagija štiti od bolesti

Studije su pokazale da i ljudski organizam ima istu prirodnu sposobnost samoobrade tj. samočišćenja i time održava vitalnost i čuva zdravlje naših ćelija. Autofagija štiti od bolesti kao što su kancer, demencija, bolesti srca, bakterijske infekcije, jer se degenerisane ćelije odbacuju u ranoj fazi. Kad je autofagija stopirana, ćeliski otpad se akumuplira u ćeliji i pre ili kasnije počinje da ometa njeno funkcionisanje. Stalno dodavanje energije spolja (kada non stop nešto jedemo), ne daje vremena ćelijama da proces autofagije odrade do kraja.

Nećete umreti od gladi

Šta se dešava ako jedno vreme ne jedemo? Nećemo umreti! Naše ćelije stvaraju energiju i bez hrane! Kada nema hrane ćelije počinju da razgrađuju sopstveni “otpad”. One čak idu korak dalje i tako “jedući“ deo sebe – generišu novu energiju tkz. energiju oporavka koja pospešuje rast novih gradivnih ćelijskih komponenta.  Našim ćelijama su potrebne faze odmora, kako sati sna, tako i sati odmora od hrane. Unošenje hrane bez pauza je i sa evolutivnog stanovišta potpuno neprirodno, jer ranije čovek nije živeo u izobilju, već je kao lovac-sakupljač morao mnogo da se trudi da bi sebi obezbedio hranu. Tako je, silom prilika, uvek trpeo kraće ili duže intervale bez hrane. Naš metabolizam i digestivni sistem su usmereni na takav način života.
„U velikoj meri proces autofagije produžava život” – kaže Frank Madeo, prof. biohemije sa Univerziteta u Gracu koji se tokom poslednje decenije intenzivno bavio proučavanjem ovog proces.
” Jedenje pet-šest puta dnevno je turiranje organizma i potpuno je nefiziološko“- kaže prof Madeo i savetuje da bar jednom  tokom dana treba stvarno da osetimo glad. Poznata je i njegova izjava: “Glad je moj prijatelj, glad čisti moje telo.“
Veruje se da proces autofagije počinje 15 sati od kalorijske apstinencije kad ćelije počinju recikliranje ili uklanjanje „smeća“. Danas je nauka već jasno dokumentovala da autofagija jača imuni sistem, stabilizuje šećer u krvi, krvni pritisak, stabilizuje hormone, poboljšava raspološenje. Autofagija značajno usporava starenje ćelija.  S druge strane i dalje važi stav vodećih svetskih nutricionista da je izbalansirana i redovna ishrana na prvom mestu.
„Važno je da se uz ishranu apsorbuju svi vitalni hranljivi sastojci”- reči su Isabelle Keller eksperta nemačkog društva za ishranu. Sa ovim izjavama se istraživači procesa autofagije poput prof. Madea ne slažu. Diskusije na ovu temu ostaju otvorene, doduše postojale su i ranije, samo je od nedavno autofagija dobija puno naučno priznanje.
Nakon posete ovoj radionici, početkom ove godine u Beču posvećenoj procesu autofagije kojoj sam posle više bezuspešnih pokušaja (jer je uvek rasprodata do poslednjeg mesta) uspela da prisustvujem, bila sam i sama oduševljena novim činjenicama. Posle tog uzbudljivog, interesantnog i profesionalno dokumetovanog predavanja, počela sam i sama, pa i kod pojedinih klijenata da primenjujem znanja i u okviru programa ishrane Fett-Frei.

Jačanje volje

Program Fett-frei inače praktikuje tri uobičajena obroka, ali sam u jednoj fazi progama uvela dane sa dužim intervalima bez hrane. (od oko 14 do 17 sati uključujući vreme sna). Iskustva su verovali ili ne dobra, osećaj lakoće prija, a samo saznanje koliko je proces koristan, jača sopstvenu volju. Tokom procesa odricanja čovek preuzima kontrolu nad hranom što pruža radost i zadovoljstvo nad samim sobom. Povratak iz tako kratke apstinencije nije težak, u sutrašnjem danu se već jede uobičajeno, kao i ranije… Moramo reprogramirati misli, razviti sopstvene alate protiv konstantnog uzimanja hrane i doći u fazu da umesto „šta bi to zdravo bilo dobro da pojedem sada“, izaberemo NIŠTA. I da se osećamo dobro! Postoje razne tehnike i razne preporuke kada i koliko često treba imati intervale bez hrane.

(Ne)snalaženje u izobilju

To je teško sprovesti sa svima naravno, jer neki moji klijenti i noću šetaju do frižidera da bi uzeli kašiku slatkog krema koji je otrov za autofagiju! Savremeni čovek treba da uči kako da napusti „zonu komfora“ koja ga nije učinila srećnim. Čovek se u izobilju nije snašao i oseća se kao razmaženo dete u prepunoj sobi igračaka. Setimo se da jos je Hipokrat (460-370 pne) rekao: “Ko god želi da ostane jak, zdrav i mlad, treba da bude u svemu umeren, da brine o svom telu, diše čist vazduh, a sebe leči pre postom nego lekom”. Mi i niko drugi, smo odgovorni za to kako izgledamo, kako će izgledati naše starenje i koliko ćemo dugo živeti.

Ana Lipowatz

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima “normalnu” težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!
Ani Lipowatz možete pisati na mail: info@fett-frei.at

fett-frei

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Sačuvajte emocije, izgubite kilograme
Pogled u tanjir muškarca i žene
Kako se hraniti tokom leta?
Kako reći NE hrani od koje se gojimo?
Stop dijetama- oslobodite se viška kilograma zauvek bez suplemenata, iluzija i prodavaca magle
Uz FF ishranu oslobodićete se viška kilograma
Emocije, ishrana i problem s kilogramima
Budite pažljivi sa mesom
Mršavljenje uz podršku nutricioniste
Insulinska rezistencija, dijagnoza savremenog čoveka
Postoji li „superhrana“?
Umeće uživanja je mentalni proces
Šta vas vodi prema hrani?
Topljenje kilograma uz Fett frei
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Igra u kojoj uživaju i odrasli (Laser tag) Jedna od…