BG online

ZDRAVLJE

Kako se hraniti tokom leta?

Roštilj bez sosa, lubenica sa sirom

Statistika kaže da je najmanja potrošnja čokolade u Evropi u mediteranskim zemljama, a najveća u hladnim severnim zemljama. Svetlost, kretanje i šećer imaju sličan efekat na raspoloženje ljudi: oni utiču na porast nivoa serotonina, hormona sreće. Leti je sve nekako lakše. Više se krećemo zahvaljujući toplim vremenu, imamo život van kuće, boravimo u baštama, restoranima, uživamo na svežem vazduhu s prijateljima, porodicom. Dobra hrana i piće su, naravno, deo svega toga.

Stomak je u pravu

Na velikim vrućinama ne osećamo potrebu za svinjskom kolenicom, sarmom i sl. To nam se jede kada je napolju hladno. Zimi je sve sivo, mokro i hladno, u pet sati popodne već je mrak. Tada telo traži toplo gnezdo. Zato ćemo u zimskim mesecima slabe svetlosti često slatkišima želeti da nadoknadimo nedostatak sunca. Ali, kada temperatura pređe 30 stepeni, stomak traži hladna jela, salate, voće, sladoled…“Stomak je u pravu“, kaže Harmut Konig, nemački ekspert za ishranu. Postoje “letnji i zimski apetit” – pasulj sa slaninom zimi, a paradajz s mocarelom leti.

Leto i apetit

Ljudi južnih zemalja imaju oko 10% niži bazalni metabolizam nego ljudi u hladnijim zemljama. Što je toplije, manje nam je energije potrebno, imamo manje apetita. Na Institutu za ekologiju divljih životinja u Beču rađeni su eksperimenti sa jelenima. Pokazalo se da oni unose duplo manje hrane leti nego zimi, iako su hranom jednako snabdeveni. Oni leti čak smanjuju svoj probavni trakt i efikasnije koriste hranu. Jae Hoon Jeong sa Albert Ajnštajn koledža u Njujorku i njegove kolege radili su nedavno (2018) eksperimente na miševima, tačnije na delu mozga koji se zove hipotalamus gde se nalaze receptori (POMC neuroni) tkz: potiskivači apetita. Ovi neuroni reaguju na povećanje telesne temperature i smanjuju apetit. Iz istog razloga i fizička aktivnost smanjuje apetit. Sport ne samo da sagoreva kalorije, već i smanjuje glad jer se tokom sporta povećava telesna temperatura. Primetili ste, takođe, da se glava čoveka zacrveni kad jede ljutu hranu. Naučnici su utvrdili da kapsaicin iz čilija ima isti efekat. Povećenje telesne temperature usled konzumiranje ljute hrane, takođe, smanjuje apetit.

Ishrana bez stresa

Iz ovih opservacija nametnulo mi se pitanje: da li je letnji odmor pogodan za smanjenje telesne težine? Mislim da jeste! Mnogi moji klijenti čekaju odmor da mogu da se bez stresa posvete programu ishrane, a toplo vreme koriste više van kuće, kada im letnje vreme osim hrane pruža i druge radosti.
Da bi letnji uslovi doprineli smanjenju telesne težine, evo nekoliko saveta:
1. Ukoliko želimo da letnje vrućine iskoristimo da bismo smanjili telesnu težinu, moramo se pobrinuti da obroke ne jedemo u klimatizovanim prostorijama, jer će se kalorijski deficit, koji je postignut smanjenjem apetita zbog vrućine, anulirati u klimatizovanim prostorijama.
2. Leto bez roštilja je nezamislivo. Ali roštilj bez soseva jeste. Probajte da izbacite majonez, kari soseve, sos od belog luka, koktel sos, kečap … Oni ne samo da imaju priličan broj kalorija, već ćete uz njih sigurno pojesti više.
3. Izbegavajte vrelim letnjim danima koktele svih vrsta. Kokteli su u rangu slatkiša: Pina Colada (650 kcal), Mojito (350 kcal), Rumkola (500 kcal). Energetska pića i alkohol dodatno podstiču znojenje i ne gase žeđ. Takođe, pića tipa Koka kola & Co. su neadekvatna, jer visoka koncentracija šećera smanjuje apsorbuju tečnosti.
4. Izbegavajte leti “jake” deserte s čokoladom, jer su nam tada energetske potrebe manje. Zamenite ih najbolje voćnom salatom, koju ćete ponekad ukrasiti i kuglom sladoleda.
5. Leto je vreme divnog voća. Napravite pravi izbor. Lubenica sadrže sigurno više šećera nego jagode, nektarine ili kivi. Znate kako u Iranu jedu lubenicu? Sa sirom! Objašnjenje može biti da se na taj način smanjuje visok glikemijski indeks lubenice, a i manje se lubenice tako pojede.

Recept za persijski napitak Dugh

Ljudi su od davnina u regionoma tropskih vrućina tražili najbolje varijante namirnica. Ukoliko posetite npr. persijski restoran naručite uz ručak njihov tradicionalni napitak po imenu Dugh ili u turskom restoranu potražite Ajran ili u indijskom Lassi. Sve su to slični napici tipa našeg jogurta samo su slaniji i ređi.
Moj prijatelj Siamak iz Irana mi je poklonio recept za Dugh: (malo modifikovan)
500ml kiselog mleka,
1l surutke,
2 kašike suve nane,
so, biber na ukus.
Sve sastojke umutite mikserom i sipajte u flašu dovoljne veličine. Čuvajte Dugh u fružideru. Možete ga piti cele nedelje. U vrelim danima umesto da posegnete za pivom, bićete više nego prijatno iznenađeni ovim divnim napitkom koji će vas revitalizovati, okrepiti i neće dozvoliti da propustite divan letnji dan.

Program ishrane i recepti

U okviru programa ishrane Fett-frei ja pravim letnje, zimske, vegetarijnske, veganske, posne, sportske jelovnike. U traženju idealne ishrane moramo znati da ne postoji jedan fiksni i najbolji plan ishrane, lepota ishrane je upravo njena raznovrsnost i sezonska različitost. Mnoge letnje recepte tipa gazpacho (hladna čorba) ili letnja čorba minestrone naći ćete na mom sajtu:
http://fett-frei.at/2018/06/14/spanski-gazpacho/

Ana Lipowatz

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima “normalnu” težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!
Ani Lipowatz možete pisati na mail: info@fett-frei.at

fett-frei

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Sačuvajte emocije, izgubite kilograme
Pogled u tanjir muškarca i žene
Ne turirajte organizam čestim obrocima
Kako reći NE hrani od koje se gojimo?
Stop dijetama- oslobodite se viška kilograma zauvek bez suplemenata, iluzija i prodavaca magle
Uz FF ishranu oslobodićete se viška kilograma
Emocije, ishrana i problem s kilogramima
Budite pažljivi sa mesom
Mršavljenje uz podršku nutricioniste
Insulinska rezistencija, dijagnoza savremenog čoveka
Postoji li „superhrana“?
Umeće uživanja je mentalni proces
Šta vas vodi prema hrani?
Topljenje kilograma uz Fett frei
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Neodoljiv šarm Kalabrije Najlepše peščane plaže u Italiji nalaze se…