BG online

ZDRAVLJE

Kako reći NE hrani od koje se gojimo?

Trenirajte misli kao što trenirate mišiće

Sa mislima da će „od sutra sve biti drugačije“ mirno sam zaspala. Ustala sam orna sa željom da sebe nagradim zdravim i pažljivo odabranim zelenim smoothie-em. Već oko podne sva srećna sam letela po kancelariji dok mi se iz tanjira smešila sveža salata u duginim bojama. Uveče kad stignem kući napraviću ono što baš volim- barenu ribu sa povrćem. Zadovoljna sam zaspala, ponosna na sebe i svoj napokon novi život. Samo tako da nastavim. Sve zvuči savršeno.
Ujutru samo što ustadoh, prikljestih prst pri zatvaranju fioke, što je izazavalo bol direktno u mozak. Dok sam stavljala prst pod hladnu vodu i razmišljala od čega da napravim smoothie bacih pogled na listove spanaća koji su već bili uveli i odustah od pravljenja. Ješću na poslu, pomislih na jučerašnju salatu. Dok je napolju počela da pada blaga kiša, potrčah za autobusom koji mi je umakao u poslednjoj sekundi, a to mi zaista podiže pritisak. Besna od svega, stigoh pokisla na posao i sedoh za sto. Uzeh čokolani keks iz fioke, pojedoh odjednom pola kesice i rekoh sebi – zaslužila si.
Jedan od glavnih uzroka gojaznosti je unos hrane usled, najčešće, loših emocija. Ljudi jedu iz dosade, usamljenosti, umora, frustracije i na stotine drugih razloga, a da nijedan nema nikakve veze sa fiziološkom glađu.
Svi smo zreli za psihoterapeuta – česte su reči mojih klijenta. Probam da ih utešim time da ne jedemo mi samo kad se loše osećamo. Postoji mnogo drugih razloga kad jedemo i koji su potpuno opravdani: kad želimo da nešto proslavimo, kad se osećamo srećno ili smo nečim zadovoljni. I to je sasvim legitimno, zar ne?
Problem nastaje kad hrana postane „lek“ ili nam u trenutku pruži jako zadovoljstvo. To je najčešće glad za nečim drugim – kažu stručnjaci.

Kako da razlikujemo emocionalnu od fiziološke gladi?

• Fiziološka glad se razvija postepeno, obično posle 4 sata od poslednjeg obroka i možemo je neko vreme trpeti. Emocionalna glad dolazi iznenada i moramo je utoliti odmah.
• U slučaju fiziološke gladi, dovoljno je uzeti “nešto jestivo”. Emocionalna glad je fokusirana na određenu hranu.
• Fiziološka glad se zadovoljava tokom jela i dovodi do osećaja sitosti. Emocionalna glad nas ne čini sitim.
• Mentalnom snagom ne možemo pobediti fiziološku glad dok emocionalnu glad možemo.
Kao što treniramo mišiće, moramo trenirati i svoje misli. Zašto je određeno ponašanje lako za neke ljude, dok je za druge nepojmljivo? Nije u pitanju nadljudska snaga volje onih koji su otporni na iskušenja. Stvar je u tome da ako je naše ponašanje u skladu sa našim mislima i našim unutrašnjim dijalogom, onda iskušenja nema! Pitajte vegetarijanaca da li svaki put kad vidi meso stoji pred iskušenjem?!

Kako osnažiti karakter?

Kad nam neko nudi divan kolač mi već započinjemo unutrašnji dijalog. Svašta nam prolazi kroz glavu: “Ako ne osećam fiziološku glad, zašto da jedem. Ali, kako da se odreknem ove lepote? Hrana će mi zaista doći glave. Kakve posledice ću imati ako ovo pojedem? Šta dobijam ako se ovog odreknem? Da li je vredno sada ovo pojesti? Ja odlučujem valjda šta ću da jedem“. Razvijajući sopstvene strategije i treningom sopstvenih misli, korak po korak do sopstvenog stava, svako od nas može postati jači karakter. Za to je prvo potrebno da smo spremni da napustimo svoju zonu komfora. Ne radi se o tome da se odričem kolača, već o tome da se odričem vitkog tela. Ne radi se da mi je uskraćena sloboda izbora, već o tome da ne želim više da budem rob hrane. Sve ove nedoumice će nam pomoći da uključimo razum i sagledamo posledice naših akcija i da donesemo odluku u odnosu na ono što nam je prioritet. Setimo se poznate izreke: “Tell me what you eat and I will tell you what you are.” B. Savarina od pre dva veka.
Sigurno su slatkiši najveći kamen spoticanja na putu ka vitkoj liniji. Jednom planskom strategijom možda možemo uticati na svoje ponašanje. Kako? Ukus je stvar navike i na sreću je promenljiv. Svako od nas je u životu imao neku hranu ili namirnicu koju nije voleo, npr. masline, brokoli, ribu, a onda je kasnije zavoleo. Na ukus, dakle, možemo uticati svešću, ukus možemo trenirati, usmeravati, popravljati. Uzmimo npr. pretpostavku da je najprostiji ukus – sladak ukus. On se svima sviđa. Sladak ukus je nekako čist kič, a „čovek od ukusa“ nikako ne voli npr. slatka vina. Osim što ima lepe manire, voli lepe stvari, čovek od ukusa treba da bude od ukusa i kad je hrana u pitanju. Možda ćemo tako i mi poželeti da postanemo ljudi boljeg, prefinjenijeg, istančanijeg ukusa.
„Ako nam se to desi, doći ćemo do fantastičnog rezultata, da nam se slatko više ne sviđa“- kaže jedan od vodećih psihologa iz oblasti ishrane Astrid Kurbjuweit – „Treba težiti stanju u kome slatkiši jednostavno gube na svojoj atraktivnosti.“ Niko ne može opisati ovo stanje bolje nego neko ko je upravo došao do tog neočekivanog iskustva razočaravajućeg osećaja gubitka očekivanog zadovoljstva. Zvuči komplikovano, ali pročitajte ponovo.
Ova velika pobeda, da slatko u stvari nije više tako ukusno, spasiće nas i to ne samo od unetih kalorija već i od mnogo pratećeg stresa i griže savesti. Ta pobeda podići će naš ego i sopstvenu ocenu, koja će dobiti na snazi tek kada osetimo i prve dobre impulse zdravog života. A slatkiši će i dalje biti svuda oko nas, samo ćemo ih mi drugačije gledati. I sve što ih manje budemo voleli, sve će nam biti lakše da im se odupremo. Razmislite o tome!

Strategija redovnih obroka

Ishrana programa Fett-Frei strategijom redovnih obroka smanjuje želju za slatkim. Raznovrsna ishrana programa Fett-Frei sadrži kompleksne ugljene hidrate kao što su: hleb, krompir, pirinač, testenina, zatim povrće, mahunarke, voće u kombinaciji sa drugim namirnicama: meso, riba, jaja i dr. Kompleksni ugljeni hidrati će nas tokom dana učiniti sitim, pa ćemo tako uobičajenu količinu slatkiša zameniti ovim daleko zdravijim namirnicama. Drugim rečima, ukoliko želite da budete zdravi, da održite liniju ili da smršate – ne smete biti fiziološki gladni. A zatim primenite gore navedenu strategiju.

Ana Lipowatz

LeBootCamp DIJETA, Valeri Orsoni

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima “normalnu” težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!
Ani Lipowatz možete pisati na mail: info@fett-frei.at

fett-frei

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Stop dijetama- oslobodite se viška kilograma zauvek bez suplemenata, iluzija i prodavaca magle
Uz FF ishranu oslobodićete se viška kilograma
Emocije, ishrana i problem s kilogramima
Budite pažljivi sa mesom
Mršavljenje uz podršku nutricioniste
Insulinska rezistencija, dijagnoza savremenog čoveka
Postoji li „superhrana“?
Umeće uživanja je mentalni proces
Šta vas vodi prema hrani?
Topljenje kilograma uz Fett frei
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

© by BGonline. All rights reserved
Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
To Top
PROČITAJTE I OVO:
„100 ljudi 100 ćudi“ je novi zabavni kviz Prve televizije…