BG online

Intervjui

Kako izgleda “uspeh preko noći”?

Način razmišljanja vas izdvaja od drugih

“…Okružite se onima koji vas podržavaju, znanjem i knjigama”

Za uspeh su potrebni vreme, doslednost, znanje i neprekidni rad na sebi. Tome svedoči i porodica Ristić koja je pre dve decenije iz svog porodičnog doma u Petrovaradinu započela avanturu koja danas nosi potpis “Om made”. Pored brojnih zdravih grickalica “Om made” ima sada već čuveni proizvod “Biogric” koji je vremenom porastao i od nedavno se zove “BigGric”.
Njihova ljubav stvorila je proizvode za koje su verovali da će pronaći put do ljudi koji imaju pravo na izbor kvalitetnije, zdravije i prirodnije hrane. I u tome su uspeli.

Od kućne proizvodnje do velikog brenda

Turbulentne devedesete su na ovim prostorima donele različite životne stilove. Dok su se jedni prepuštali životu “od danas do sutra”, preko puta njih su bili neki drugačiji ljudi koji nisu pristajali na prosečnost, neizvesnost i život osuđen na oskudicu. Ristići su bili jedni od njih. Oni su imali svoj mali, ali jak i složan tim koji je prkosio prosečnosti i pre svega odlučio da uspe. Naravno, za “uspeh preko noći” potrebno je puno rada, truda, znanja i odricanja a taj put su Ristići takođe prošli.
Mama Magdalena i sinovi Milan i Jovan okupili su se oko ideje da kreiraju zdrave grickalice, pa su prvo u kućnim uslovima napravili mini proizvodnju u kojoj su koristili šporet iz svoje kuhinje, a keksiće su ručno mesili. Danas njihova kompanija “Om made” beleži dve decenije rada, a Jovan Ristić, direktor razvoja, nam priča o tome kako je ova porodica stvorila brend koji se danas prodaje i konzumira širom Balkana.   
-Imao sam 15 godina kad smo majka, brat i ja napravili naše prve integralne štapiće, pa se tada i naša preduzetnička priča zavrtela. Umesto gimnazije sam upisao srednju tehnološku stručnu školu kako bih usavršavao znanje koje mi je potrebno, dok je brat tad započeo studije sociologije. Tata je radio kao špediter, nije se mešao u to što radimo, ali nas je podržavao. Mama je do tad  bila domaćica, ali i sjajna kuvarica. Očeva plata nije bila dovoljna da imamo sve što nam je bilo potrebno, u to vreme nisu mogli da mi kupe nove patike- priseća se Jovan Ristić.

Od štapića do novih patika

Kad je mama Magdalena napravila prve integralne štapiće Jovan ih je upkovao u kesicu i počeo da ih nosi u školu i jede ih za užinu, a deca su ubrzo počela da se interesuju za njih.
-Već nakon nekoliko dana upakovao sam integralne štapiće u celofan i prodavao im u školi i tako zaradio za nove patike- kaže se Jovan.
Dok je mama mesila, Jovan i brat Milan su odlazili po sirovine, ali i ručno pakovali štapiće u celofan, vezivali mašnice i nudili prodavcima kokica u Novom Sadu.
-Dešavalo se da nas desetoro prodavaca odbije, pa tek jedanaesti uzme. U to vreme 1998. godine su  počele da se otvaraju prodavnice zdrave hrane gde smo počeli da prodajemo naš Biogric. Bili smo jedini sa takvim proizvodom, a tri godine kasnije smo počeli da pravimo integralne slatke keksiće s limunom, cimetom, kokosom i proizveli prvi keks koji je u potpunosti bio od integralnog brašna i bez belog šećera, sa fruktozom koji je postao veoma popularan i tražen u prodavnicama zdrave hrane, a budući da to bio prvi integralni keks sa fruktozom mnogi ljudi su bili oduševljeni time što se neko setio da im pruži alternativu i prepozna njihove potrebe za zdravijim načinom ishrane i života.

Pametno s novcem

U njihovoj, tad još uvek maloj firmi Jovan je bio zadužen za proizvodnju, mama za strateške odluke i  zapošljavanje, dok je Milan preuzeo prodaju i bavio se kupcima.
-Prvi zarađeni novac smo uložili u ozbiljnije mašine i mesilicu vođeni time da je najpametnije uložiti u posao, što je naš način razmišljanja i danas. Nakon godinu i po dana smo imali potrebu da zaposlimo još nekog a danas je u našoj kompaniji zaposleno 53 ljudi. Godinama smo se borili sa kreditima, ali smo uvek u kreditne obaveze ulazili obazrivo i pametno vodeći računa o tome koliku ratu sebi možemo da priuštimo.
Ovi uspešni mladi ljudi nikad nisu prestali da uče i usavršavaju svoja znanja.
-Sa ove vremenske distance jasno vidim da smo tad ušli u posao o kojem nismo znali ništa. Učili smo mnogo i na sopstvenim greškama. Brat i ja često pričamo o tome kako svakodnevno plaćamo školarinu, a pri tom nismo na fakultetu. Dešava se da kupcu damo robu i da nam je nikad ne plati. Mi tad potpišemo školarinu i idemo dalje. Bilo je i situacija da angažujemo stručan kadar za koji bi se ispostavilo da nije dorastao zadatku. I toj osobi platimo, potpišemo još jednu školarinu i nastavimo dalje.

Važan je rad na sebi

Filozofija njihovog poslovanja je da je kupac uvek na prvom mestu, a uprkos konkurenciji koja se vremenom pojavila uspeli su da opstanu na tržištu.
-Kupcu smo se uvek trudili da damo dodatnu vrednost. Naš mind set nas je izdvojio od drugih. Istovremeno smo se mnogo bavili sobom, tragali za znanjem, učili o biznisu. Prva knjiga s kojom smo se prvo brat i ja susreli bila je knjiga Brajana Trejsija “Pojedi tu žabu”. Od 19. godine intenzivno radim na sebi, srećem se sa različitim knjigama i ljudima. Na naš tim je uticala i knjiga “7 navika uspešnih ljudi”, kao i mnoge knjige Brajana Trejsija o zapošljavanju, komunikaciji, zatim “Bogati otac, siromašni otac”, “Tok gotovog novca”,  “Vodič za investiranje”. Uvek smo bili otvoreni za znanje i znali smo da mnogo toga ne znamo. Na našu sreću, brzo smo učili i sprovodili naučeno.
Da je u uspehu važno ne uzdići se, ali i da je korisno zastati i proslaviti svaku novu pobedu, porodica Ristić odlično zna. O svemu otvoreno razgovaraju, analiziraju, ne prave nepromišljene poteze, svoje uspehe uvek makar simbolično proslave i ne prepuštaju ništa slučaju.
-Na vreme smo shvatili koliko je i u biznisu bitan rad na sebi. Prvo naučite da ne treba da se plašite ničega i da je posao i život igra, ma koliko sve ozbiljno izgledalo. Važno je i biti hrabar, okružiti se onima koji vas podržavaju, ali i znanjem i knjigama koje će to učiniti. Ja sam u našoj firmi prošao sve faze, na svim radnim mestima i kako to obično bude, na teži način došao do znanja, pa uz stručnu pomoć u koju sam usput ulagao, došao sam do tačke da mogu danas samouvereno da vodim timove i skromno priznam da uz njih i dalje rastem i učim.

Čovek na prvom mestu

Jovan Ristić kaže da je i njihov biznis pratilo više kriza i turbulencija. Bilo je i trenutaka kada su poželeli da napuste sve i to onda kada bi pred sobom imali izazove za koje nisu znali kako da ih reše.
-Tad može da pomogne razgovor sa nekim sa kim možete da to podelite. U toj životnoj i poslovnoj fazi tražite znanje kojeg ima toliko širom sveta. Ključno je tražiti znanje, i kad mesiš testo i kad se pokvari mašina, kad treba otkucati fakturu, zaposliti nove ljude… I sve se može naučiti.
Dok priča o tome da je najteže i najlepše raditi s ljudima napominje da se o njima u kompaniji “Om made” posebno vodi računa, od toga da dobijaju platu na vreme, da su zadovoljni odnosom koji poslodavac ima prema njima, da na posao dolaze nasmejani, da dobiju slobodan dan kad im je potreban…
-Pri odabiru radnika vodili smo se smernicama iz knjige “Idealni timski igrač” pa tako na razgovoru za posao prvo obraćamo pažnju na to koliko je neko spreman da čuje šta treba da radi, da pita kad nešto ne zna, da li voli to što radi, da li je “gladan” tog posla, ume li da radi s ljudima, uklapa li se u kompanijski brend, kulturu i sistem vrednosti, pa tek nakon toga gledamo njegove kompetencije, formalno obrazovanje i iskustvo.

Alternativa zdravijem životu 

Proizvodi iz palete “Om made” su kreirani tako da budu bolja alternativa za zdraviji život. Biogric je nosilac brenda i njihova “beba” nastala s idejom da bude bolja alternativa čipsu, sa integralnim brašnom i bez nezdravih pojačivača ukusa.
-Naša misija je u tome da proizvodi budu što prirodniji, da keks bude bez šećera, da ne koristimo belo već integralno brašno. Džemovi koje koristimo su sa fruktozom, a proteinske pločice su proizvod koji zadovoljava ukuse onih koji žele da se hrane zdravo. One su i vegan i hrono, bez brašna, sa puno zdravih semenki i začinskih dodataka. Pre godinu dana smo kreirali i mleveni integralni keks. . Ovaj proizvod je takođe prvi i inovativan na tržištu jer ljudi teško nalaze drugačiji keks za kolače, pa smo zato napravili sa 100% integralnim brašnom, sa stevijom i fruktozom umesto običnog šećera. Ukusan, a zdraviji. Nutribella sa lešnikom je jedini naš proizvod koji nije posan. Važno nam je da se naši proizvodi dopadaju hedonistima jer za zdravu hranu važi nepisano pravilo da nije mnogo ukusna. Pratimo trendove i neprekidno testiramo nove ukuse jer to i jeste naš kriterijum kojem stremimo, da snek i keks budu na prvom mestu ukusni, a zatim i prirodni i zdraviji od ostalih koje ljudi mogu naći kad traže tu vrstu proizvoda. U budućnosti bismo voleli da naša proizvodnja krene u pravcu organskog i bezglutenskog proizvoda- kaže Jovan Ristić i otkriva da su svi u porodici Ristić 25 godina vegetarijanci.  
U proizvodnom pogonu ove kompanije je kao u apoteci. Sve se radi po najvišim standardima a na prvom mestu su higijena, kvalitet i bezbednost na radu.

Kako je raditi s najbližima?

Na pitanje dokle dosežu zdrave ambicije Jovan Ristić kaže da u ovom kreativnom poslu nema stagniranja. Ističe da je mnogo važno okružiti se ljudima koji znaju više od vas i umiriti ego i da je s članovima najuže porodice lepo ali nekad i komplikovano raditi. 
-Sa njima ne možete da se posvađate kao ljudi, ali možete i da se posvađate kao ni sa kim drugim, dok su vam isprepletani životni, finansijski, porodični interesi. Teško je razdvojiti poslovno i privatno, ali se može naučiti kako poslovne probleme rešavati u kancelariji. Ključna stvar je da znamo da smo na istom brodu, kao i da idemo u istom pravcu. Na prvom mestu smo ljudi i porodica, a na drugom poslovni partneri. Često sebe podsetim da treba da spustim ego. Kad to naučite posao postaje lepota i kvalitet. Brat i ja imamo bezgranično poverenje jedan u drugog. I nakon svega nismo robovi svog posla na šta smo izuzetno ponosni već smo sve organizovali tako da imamo vremena i za neka svoja zadovoljstva. Naravno, nekad to nije bilo tako, ali kad sam shvatio da sam se previše udaljio od sebe i svoje muzike, vratio sam se gitari, prijateljima i knjigama.

Branka Gajić
Foto: Dario Konstantinović

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Dijete nisu u trendu.Većina njih može da ugrozi zdravlje i…
error: