fbpx

BG online

Roditeljstvo

Dečije laži

Reci mi istinu, pa ću da te kaznim

Važno je da se “kazna” uvek odnosi i bude u vezi sa konkretnom situacijom. Npr. Ukoliko je dete uvredilo nastavnika, moguća kazna može biti javno izvinjenje pred njim i drugim đacima, a ne da to bude 5 dana bez kompjutera.

Laganje se javlja u detinjstvu već oko treće godine života. Deca imaju potrebu da menjaju stvarnost (najčešće da idealizuju), ali to često prođe neopaženo ili čak bude podržavano i hvaljeno (npr. odrasli mogu doživeti sa simpatijama laž deteta “da se odbranilo od psa veličine krave”).
Nekad dečije laži imaju funkciju dobijanja nezaslužene nagrade (npr. kada dete kaže roditeljima da je dobilo peticu, a u stvari je dobilo trojku da bi ipak išlo u bioskop), bega od kazne (npr. kaže da nije slomio vazu jer zna da će biti kažnjeno) ili potrebe se nekome dopadne (npr. “Ja sam to sam nacrtao”).
Kad je dete malo, ono na različite načine kvalifikuje laži u odnosu na to koga laže. Npr. dete smatra da kad laže roditelje onda je to ozbiljnija laž, a kad laže vršnjake to nije tako strašno. Važno je detetu objasniti da je to i dalje laž, bez obzira koga pokušava da obmane.

Kako reagujete na laži?

Posebno je važna roditeljska reakcija na detetove laži. Reakcija roditelja na situaciju u kojoj nisu dobili očekivani rezultat ili odgovor predstavlja polaznu osnovu za produbljivanje laži kod deteta ili nasuprot toga za stvaranje odnosa poverenja. Ukoliko je reakcija roditelja na neočekivani ishod od strane deteta burna i neprimerena, ono će se braniti od iste lažima.
Važno je stvoriti odnos poverenja! Dete neće imati potrebu da laže ukoliko unapred zna da ćete zajedno doći do rešenja i da će vaša reakcija biti staložena. Npr. ukoliko je dobilo lošu ocenu, važno je da detetu kažete da je to rezultat njegovog truda, odnosno nerada, kao i da je potrebno da uloži više napora kako bi postigao bolji rezultat. Tako detetu šaljete poruku da je važno truditi se, biti vredan i učiti, a da pritom ne stavljate ocenu u fokus jer su znanje i trud veće vrednosti. Na taj način razvijate motivaciju kod deteta i veće su šanse da će se postideti i naredni put uložiti veći napor.
Ako biste nasuprot ovakvoj reakciji vikali, oduzeli stvar do koje mu je stalo, ukinuli druženje i sl. veća je šansa da će dete biti u otporu i da će imati potrebu da laže. Negativizam budi negativizam, napad izaziva potrebu za odbranom i onda dolazite u situaciju da se vrtite u krug i imate utisak da ste u bezizlaznoj situaciji i da ste loš roditelj.

Kako reagujete?

Svima se desilo da smo nekad nešto razbili/polomili/pocepali. Setite se svojih reakcija! Kako ste reagovali i šta ste tad uradili? Da li ste odmah prijavili šta se dogodilo, lepili predmet, optužili nekoga drugog da je to uradio, sklonili da niko ne vidi i pravili se kao da nemate predstavu o čemu se radi? Kome od vas se to dogodilo potpuno slučajno? Nekad se greške dešavaju bez svesne namere da ih načinimo. Detetu se slučajno može dogoditi da neku stvar ošteti, a tad je važno da razmišljamo o tome da li se povredilo, uplašilo… U takvoj situaciji prvo pitamo dete da li se poseklo, kako se to dogodilo, a potom mu kažemo da verujemo da će sledeći put biti spretnije. Mnogo veću štetu možemo napraviti neprimerenom reakcijom, nego što je to uništavanje nekog materijalnog predmeta.

Pametno odredite kaznu

Česte su i laži kod dece sa ciljem uklapanja u vršnjačku grupu. Kako su se zahtevi generalno povećali u svim sferama života, to nije poštedelo ni vršnjačke odnose. U današnje vreme deca smišljaju razne izazove za vršnjake koji predstavljaju odraz lojalnosti, vršeći pritisak na akcije koje nisu primerene (npr. izazivanje nastavnika, podmetanje “zamki” suprotnim taborima, krađa i dr.). Kako je jedna od osnovnih potreba ljudi da budu prihvaćeni od strane socijalne sredine, deca koja nemaju dovoljno samopouzdanja i nesigurna su u sebe veoma lako pristaju na ovakve inpute samo da bi dobili svoje mesto u društvu. Ovakve situacije su veoma teške, kako za dete, tako i za roditelje. Ovde je takođe važno da roditelj razume razliku između “želim da me prihvate” i “bahat sam, pa šta”. Tad je potrebno da dete snosi posledicu za učinjeno (ne)delo. Važno je da se “kazna” uvek odnosi i bude u vezi sa konkretnom situacijom. Npr. Ukoliko je dete uvredilo nastavnika, moguća kazna može biti javno izvinjenje pred njim i drugim đacima, a ne da to bude 5 dana bez kompjutera. Uvek treba uzeti u obzir opšte karakteristike deteta. Ukoliko neko ponašanje u jednoj situaciji značajno odstupa od svakodnevnog ponašanja, potrebno je ispitati motive takve promene.
Uvek je potrebno imati na umu da ukoliko dete nastavi da se služi lažima u svrhu “rešavanja situacije”, one postaju obrazac ponašanja i ostaju uskladištene i u odraslom periodu. Takvo ponašanje je znak nedovoljne zrelosti i nemoći osobe da se izbori sa situacijom na nivou odgovorne odrasle osobe.

Maja Antonić
Foto: Dario Konstantinović

Maja Antonić je po obrazovanju defektolog olifrenolog. Deset godina je bila u timu Humanitarne organizacije Dečije srce gde je profesionalno sazrela i stekla bogato iskustvo u radu sa decom, porodicama, ali i sa  decom koja imaju smetnje u mentalnom razvoju. Edukacije iz porodične sistemske psihoterapije dečije integrativne psihoterapije su joj donele dodatno znanje, a zatim se posvetila ličnom usavršavanju u Terapiji igrom.   

Više informacija o Maji Antonić i njenom radu: www.pricaovili.rs
Mail: office@pricaovili.rs, Tel.0603209000
Facebook: Priča o vili/ Tale about fairy
Instagram: pricaovili
Skype: Priča o vili Tale about fairy

Intervju sa Majom Antonić:

Terapija igrom menja porodice

Tekstovi i saveti Maje Antonić:
Kako zabaviti decu, a pri tom ne biti neprekidno u ulozi animatora?
Šta možemo učiniti za sebe, svoju decu i porodicu?
Povezanost roditelja i dece
Zdravo detinjstvo ne trpi pritiske
Kako olakšati detetu da prihvati bebu u kući?
Izgradite kvalitetan odnos sa svojim detetom

© by BGonline. All rights reserved

Prijavite se za newsletter BGonline-a! Radite na sebi, tu uvek ima posla!

Ostavite komentar

Komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

To Top
PROČITAJTE I OVO:
Jednostavan i lak za pripremu, od sastojaka koje uglavnom imamo…
error: