BG online

Lični razvoj

Stres ne štedi ni um ni telo

HRONIČNA ISCRPLJENOST I POSLEDICE STRESNOG ŽIVOTA

Stres je sastavni deo života, ali življenje pod stresom ne mora da bude vaš izbor. Stres postaje problem kad ga ima previše, a premalo resursa da se izborimo s njim. Kad osoba dođe na psihoterapiju i kaže da je „pod stresom“ treba je saslušati.
Neki ljudi su odolevali velikim životnim nedaćama, a za druge bi rekli da ih sitnice „izbacuju iz takta“.  Žive konstatntno pod stresom. Oni ih zapravo tako doživljavaju. Ovde se radi o opštem terminu koji se odnosi na naše različito fizičko, emotivno i kognitivno reagovanje, kao i na neku vrstu uznemirenog reagovanja koje može doći kroz unutrašnja i spoljašnja dešavanja.

Nismo svi isti

Koje stresore osoba detektuje kao bitne jeste nešto što markiram kada mi klijent kaže da je pod stresom. Nije isto ukoliko se radi o žurbi i nemanju vremena ili je reč o trpljenju i podnošenju. U oba slučaja osoba je pod pritiskom, samo što u prvom slučaju on ne mora biti praćen negativnim emocijama, dok u drugom uglavnom jeste. Ove dve stresne reakciju mogu imati potpuno različite konotacije i intenzitet. Ne reagujemo svi isto jer u prvom slučaju možemo pričati o potrebi za adaptacijom ili pozitivnim stresom, dok u drugom govorimo o distresu koji ne mora da vodi u tom pravcu, čak naprotiv. Ovo stanje iscrpljuje osobu baš zato jer ne nalazi način i motiv da se prilagodi.

Frustracija

„Pod stresom sam jer ne mogu da kažem“ ili „Pod stresom sam jer nikako ne prolazi to što sam hteo“ ili „Pod stresom sam jer ne znam kako ću dalje“… Mnogi klijenti mi  govore o frustraciji u kojoj se odriču svog stava da bi sledili tuđi ili govore o granici izdržljivosti, tj. kad nemaju više strpljenja jer su napeti i tada brže planu. Impulsivnost je čest znak stresnog reagovanja.

Da li ste „pod stresom“ ili „u stresu“?

Mi koristimo frazu biti „pod“ stresom što znači biti „ispod nečega“, iako  govorimo o engleskoj reči koja može značiti  „zategnut, napet“, pa tako i pozicija osobe u stresu jeste napeta. U tom slučaju česte su inferiorne pozicije u kojima osoba pretpostavlja da neće izaći na kraj sa situacijom, drugima, pa i sa samim sobom (jer veruje da ne vredi ili da ne ume).
Kad bi budućnost bila predvidljiva možda bi nam bilo dosadno.
Stresne situacije često u sebi nose veliku dozu neizvesnosti i zato osoba ima utisak da je pod kišobranom koji je velik, ali koji je ne štiti. Ovaj momenat se posebno beleži u telu i danas imamo niz somatskih poremećaja jer je granica između našeg uma i tela tanka, gotovo da i ne postoji. Svaki psihološki stres jeste udarac za organizam i zato često čujem lekare koji pominju frazu: „Pa vi ste pod stresom!“

Multitasking

Mislim da je danas multitasking jedan od generatora stresa. Ma koliko divergentnost naših uloga i mogućnost adaptacije govori o mentalnom zdravlju osobe, isto toliko može nas uputiti na potencijalne rizike koji će se stvoriti usled disperzije pažnje i gubitka fokusa. Nus pojava koja ide uz to jeste hronična iscrpljenost koja guta veliki deo vitalne energije osobe, a onda i psihičke. Svaka od ovih stresnih posledica se različito manifestuje.

Stres i emocije

Neko je pod stresom jer je sagoreo i oseća potištenost, tugu ili otupelu ravnodušnost, drugi su bazični osećaj straha uvećavali i tako stvorili stanja koja zovemo paničnim napadima i fobijama, dok je kod jednog broja ljudi njihova samo procena da nešto ne mogu izvesti, već otvorilo vrata stresu. Ipak u konstantnim stesovima usled neprijatnih emocija koje su često posledica ovakvih stanja, osoba donekle može da iskrivljuje razmišljanje.
U psihologiji nema baš koncenzusa oko definicije suočavanja sa stresom (eng. Coping) pa se „suočavanje“ koristi i kao suočavanje sa stresom i kao savladavanje stresne situacje. Razlika je vrlo bitna jer ili ćete „plivati dok voda nadolazi“ ili ćete pustititi da vas nosi. Ipak, sama strategija odbrane u stresu odnosi se na menjanje onoga što možemo da promenimo i mirenje sa onim što ne možemo.

Dva pristupa

Moj klijent traži način da obavi razgovor sa svojim tinejdžerom koji je napravio veliki telefonski račun. On je fokusiran na problem, direktno se bavi stresorom kako bi ga promenio i eliminisao. Problemski fokusiran način na koji se nosimo sa stresom najbolje funkcioniše kada se stresor može kontrolisati, a pitanje koje se postavlja pred vas je „šta mogu da učinim da bih ga promenio“?
Kod emocionalnog načina na koji se nosimo sa stresom cilj je da promenimo osećanja i misli vezane za ono što nam stvara stres. Kad moju klijentkinju iskritikuje otac njenog supruga, koji je uz to i uhodi, ona može dobiti emocionalnu podršku od supruga ili može koristiti svoj unutrašnji dijalog tako da umanji uticaj svekra na nju. Sledeći put kad je iskritikuje, ona može sebe mentalno da podseti da je problem zapravo njegov i da je on taj kome bi trebalo u takvim situacijama da bude neprijatno zbog takvog ponašanja.
Zato je značenje koje dajemo situacijama vrlo bitno u nošenju sa emocionalno fokusiranim kopingom (načinom na koji se nosimo sa stresom). Posle razvoda osobi je mnogo korisnije da razmišlja o nekoj vrsti životne škole i sazrevanju, nego o ličnom neuspehu.

Socijalno inteligentni pristup

Društvo kao širi kontekst u kome se krećemo, može nositi veliku dozu stresora na koje ne možemo da utičemo: okolnosti pod kojima su uređena država, njeni zakoni, tj. prava građana, institucije itd. U našem disfunkcionalnom sistemu, političkog autokratizma i održanja osnovnih egzistencijalnih potreba, prazan novčanik ima veliki udeo u stresu građana jer usmerava energiju na elementarne potrebe usled čega potrebe za pripadanjem i samopoštovanjem i samoostvarenjem dolaze u drugi plan. Ono što ostaje jesu lične strategije kojima ćemo aktivirati samopoštovanje, temperament i samopouzdanje kao unutrašnje faktore nivoa stresa. I na spoljašnje delom možemo da utičemo, kao npr. sistemi podrške, obrazovanje, finansije i predviljivost stresora, što nam izoštrava socijalno inteligentan pristup problemima.

Maja Pavlov
Foto: Dario Konstatinović

tel: +381 63 11 22 806
e-mail: majapavlov@gmail.com
www.hrio.org
HRIO facebook
Maja Pavlov- facebook

Maja Pavlov je dipl.psiholog, CTA psihoterapeut i NLP trener prema IANLP i INHNLP standardima. Svoju međunarodnu psihoterapijsku sertifikaciju (za CTA) imala je na usmenom ispitu u San Francisku (USA), a važne NLP module prošla je sa međunarodno priznatim trenerima. U okviru Psihopolisa drži NLP za praktičare i NLP master treninge. Radi individualnu psihoterapiju u Novom Sadu i Beogradu i vodi grupe pod nazivom “TA u svakodnevnom životu”. Kontakt mail: majapavlov@gmail.com

Aktuelni treninzi i radionice:
„Ta u svakodnevnom životu“, Beograd – prijave na majapavlov@gmail.com

Intervju sa Majom Pavlov:

Da li je ljubav komplikovana?

 

Tekstovi Maje Pavlov:
Poštovanje sopstvenih osećanja
Život između partnera i roditelja
Život pored alkoholičara i tornado svakodnevice
Život pod pritiskom negativnih emocija
Emocionalni koridori
Umete li da gradite prijateljstvo?
Šta se dešava u detetu nakon razvoda?
Živite li život po svojoj meri?
Da li ste anksiozni?
Emocionalni manipulatori i toksične veze
Kuda vodi manjak roditeljske ljubavi?
Mentalni “softver” u svakom od nas
Direktan prenos sopstvenog života
Život na klackalici
Koliko je seks važan u braku?
Zašto (ni)je važno šta drugi misle o nama?
Emocionalne rane i bolni raskidi
Kapacitet za ljubav
Kako prevazići bračnu krizu?
Da li ste depresivni?
Kako prevazići „krizu srednjih godina“?
Psihološke prekretnice
Umemo li da se radujemo?
Zabrinutost je izlečiva
Kako “preživeti” pubertet?
Kuda vode pogrešna uverenja?
Cena „dvostrukog života“
Odvajanje od roditelja i primarne porodice
Šta vas sprečava da živite u skladu sa sobom?
Kako biti u dobroj psihičkoj kondiciji?
Osnažite samopoštovanje
Imate li krizu identiteta?
Zašto smo sami i kad smo s nekim?
Šta se krije iza besa?
Živite li po svojoj ili tuđoj meri?
Da li ste emocionalno zavisni od roditelja?
Zašto se plašimo bliskosti?
U konfliktu sa sobom i drugima
Kako vratiti smisao životu?
Koliko i da li volimo sebe?

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
FENG SHUI BUSINESS TAJNE Uskladite se sa okolinom, zemljištem, domom,…