BG online

ZDRAVLJE

Šta je pravilna ishrana? Masti gore na vatri ugljenih hidrata!

Bazu naše ishrane uvek treba da čine kompleksni ugljeni hidrati. Ne moramo biti želji hleba, krompira, testenine. Možemo napokon jesti pasulj s krompirom, i uz sve to hleb, i takvom ishranom prirodno sagoreti masne naslage. Pa, zar to nije dobra vest!?

Za BGonline piše nutricionista i dipl. ph Ana Lipowatz MSc

anaLipowatzDanas svaka razvijena zemlja u svetu ima svoju tzv. piramidu zdrave ishrane. Postoje piramide zdrave ishrane evropskih zemalja, kao uostalom i američka, kineska, japanska… One se, naravno, razlikuju od zemlje do zemlje, shodno različitim klimatskim i kulturnim faktorima. Ja se, živeći u Austriji, najčešće služim nemačkom piramidom, jer je veoma ilustrativna. Nju je Nemačko društvo za ishranu DGE, Deutsche Gesellschaft für Ernährung, objavilo još 2000. godine a aktuelna je i dan danas. (www.dge.de)
Temelj nemačke piramide zdrave hrane čine kompleksni ugljeni hidrati. Ugljeni hidrati su bili i ostali primarni i osnovni izvor energije za sve funkcije koje obavlja naš organizam. Svetska zdravstvena organizacija (WHO) i Organizacija za hranu i agrikulturu (FAO) preporučuju da se 50% – 60% od ukupne energije dnevno unese kroz ugljene hidrate.
Znamo da postoje: prosti i složeni (kompleksni) ugljeni hidrati tj. loši i dobri ugljeni hidrati.
Loši (prosti) ugljeni hidrati su šećeri – glukoza-grožđani šećer, saharoza-kućni šećer, fruktoza-voćni šećer, laktoza-mlečni šećer . Oni brzo podižu nivo šećera u krvi, što dovodi do naglog lučenje insulina, a zatim do naglog pada šećera u krvi. Nagli pad šećera u krvi izaziva brzo novi osećaj gladi. Prosti šećeri se nalaze u belom hlebu, slatkišima, medu, sokovima, pa čak i u voću, te s njim ne treba preterivati.bread
Dobri (složeni) ugljeni hidrati – sastoje se od lanca više prostih šećera i da bi se razložili na proste šećere u procesu varenja potrebno je daleko više vremena. Zbog toga nivo šećera u krvi sporije raste, lučenje insulina je umereno, pružajuci daleko duži osećaj sitosti. Dijabetičarima, sportistima se preporučuje hrana bogata ugljenim hidratima: testenina, pirinač, integralni hleb, krompir, mahunasto povrće (pasulj, sočivo). Pa zašto, onda, ne i ostalima? Ove namirnice gotovo ne sadrže mast već celulozu i druga vlakna koja pomažu varenju. Složeni ugljeni hidrati pospešuju i lučenje serotonina, tzv.hormona dobrog raspoloženja. To najbolje znaju oni koji sebe lišavaju ovih divnih namirnica.
Čuli ste da ugljeni hidrati goje. Kompleksni ugljeni hidrati upravo rade suprotno. Ne samo da nas duže drže sitim i podižu raspoloženje, već i stimulišu sagorevanje masti u našem telu, dovodeći time ne samo gubitka opšte telesne težine, već i do smanjenja upravo masnih naslaga!
Poznata izreka iz medicinskih udžbenika biohemije (Stryer’s Biochemistry book, page 612) “masti sagorevaju na vatri ugljenih hidtrata”objašnjava da je za aktiviranje prirodnih metaboličkih puteva, pre svega za željeno sagorevanje masti u našem telu neophodna određena količina ugljenih hidrata.

Primer za tu tvrdnju: Body-bilderi su idealni za ovakav eksperiment, jer oni ne žele samo lepo telo – oni žele savršeno telo. Kada se body-bilderu bliži takmičenje, on redovno kontroliše sledeće parametre: telesnu težinu, procenat masti u telu, intenzitet vežbi, kao i broj unesenih kalorija putem hrane koji je uvek izračunat tako da je jednak njegovoj potrošnji. Nivo masti u njegovom telu retko prelazi 6%. Ako bi se, pri istim uslovima, u okviru dnevno propisane hrane 300 kalorija ugljenih hidrata (na primer pirinač) zamenilo za 300 kalorija u obliku voća, (na primer banana), pri čemu bi ukupan unos kalorija ostao isti, šta bi se desilo za nekoliko nedelja? To bi rezultiralo povećanjem procenta masti u njegovom telu. Ako bismo uklonili banane i vratili pirinač, za nekoliko nedelja smanjio bi se procenat masti u telu. Zapanjujuće, ali je tako!
Program Fett-frei nije dijeta u pravom smislu te reči, već put vraćanju pravilnoj ishrani, kao jedinom mogućem načinu u borbi protiv prekomerne težine. Pravilna ishrana je raznovrsna, uravnotežena ishrana koja je prihvatljiva kao trajni oblik ishrane.
Ako se odlučujete za neki oblik ishrane pitajte sebe uvek: “Da li je ovo moj trajni oblik ishrane? Da li mogu trajno da ne večeram? Da li mogu trajno da jedem meso i povrće? Da li ceo život mogu bez ugljenih hidrata? Ne mogu. Zašto? Zato što to jednostavno ne možemo raditi trajno. Ljudi su osetili da ishrana bez ugljenih hidrata prvo utiče na psihu, raspoloženje, izaziva umor, bezvoljnost i vremenom dosadi.
Kad–tad, posle više nedelja ishrane u kojoj nisu sadržani ugljeni hidrati, nastupa period kad se oni u manjim ili većim količinama ponovo vraćaju na trpezu. I tu je kraj. Naše telo nije „zaboravilo“ deficit i sada željno grabi i hitro popunjava rezerve i naravno dolazi do ponovnog gojenja. (pročitajte članak Dijeta-najbolji način da se ugojite)
Nemačko društvo za ishranu DGE proglasilo je Atkinsovu dijetu, kao i “low carb” dijete neprihvatljivim kao trajni oblik ishrane i potencijalno opasnim po zdravlje zbog visokog procenta masti u hrani (preko 50%).

Dipl. Ph Ana Lipowatz MSc
www.fett-frei.at

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva se na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima „normalnu“ težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.

Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!

fett-frei

© 2014 by BG online. All rights reserved

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Zašto ne treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
Svi znaju za ,,leptiriće u stomaku’’ i onaj neverovatan osećaj…