BG online

Estetika

Telo radi šta mu um kaže

PILATES KAO STIL ŽIVOTA (Katarina Kuljača)

”Posle 10 časova osetićete razliku, posle 20 časova videćete razliku, a posle 30 imaćete sasvim novo telo.”- reči su Josefa Pilatesa, kreatora popularnog sistema vežbi koje aktiviraju mišiće koje često zanemarujemo, a veoma su važni, naročito za kičmeni stub. Oni koji se odluče za pilates popraviće držanje tela, osloboditi se tegoba koje su posledica dugotrajnog sedenja i zaploviti u čudesan svet koji do najsitnijih detalja poznaje Katarina Kuljača, pilates instruktor i edukator čiji je studio “Feel pilates”omiljeno mesto brojnim vežbačima u Beogradu.
Pilates kao BODY&MIND tehnika uči kako da povežemo telo sa umom. Svesni pokret koji izvodimo s pažnjom je neuporedivo efikasniji i može promeniti mnogo toga, a sasvim sigurno će promeniti naćin na koji se krećete. Jedna od najvećih zabluda o pilatesu je da ga čine veoma lagane vežbe i da se na treningu ne možete umoriti. Katarina Kuljača napominje da su pilates vežbe izuzetno zahteve, ali dodaje da je baš zato i njihov efekat sjajan.
-Istezanje koje se radi tokom treninga je jedan od benefita, ali fokus je na vežbama snage, pa tako je mnogo onih koji se u početku iznenade kad ne uspeju da urade neke vežbe jer su im teške- objašnava Katarina.
Među vežbačima pilatesa ima i muškaraca koji su uglavnom pre toga  trenirali u teretani i samouvereno ušli u salu za pilates gde su ih sačekali Katarina i suočavanje sa sobom i realnim mogućnostima.
-Različiti treninzi angažuju različite grupe mišića tako da se vežbanje  u teretani  razlikuje od vežbanja u pilates studiju. Tokom pilates časa više se  obraća  pažnja na mišiće stabilizatore nego na pokretače. Pokret ima onoliki opseg koliko naše telo može ostati stabilno i u pravilnom položaju – objašnjava Katarina dodajući da su unutrašnji stabilizatori mišići koji obavijaju kičmeni stub, potpomažu pravilno držanje kičme i štite od povreda. –Ti mišići moraju biti snažni da bi kičmeni stub imao potporu. U pilatesu je fokus na prirodnoj snazi čoveka i ona mu omogućava da stabilno drži telo dok izvodi pokret. Mišići stabilizatori su najbliži unutrašnjim organima, a moj stav je da su oni, naročito kod muškaraca, nedovoljno razvijeni.

Jaki mišići=lakše kretanje

Katarinino iskustvo kaže da je ženama u pilatesu često lakše da rade neke vežbe u odnosu na muškarce. Tokom vežbanja veoma je važna stabilnost, a pilates je odlična baza za ostale aktivnosti.
-Čak 80 % ljudi na svetu je bar jednom u životu osetilo bol u donjem delu leđa. Oklop od mišića koji drži kičmeni stub mora biti snažan što kod mnogih nije slučaj. Jačanjem tog pojasa sistematično i specijalnim vežbama koje deluju dubinski ćete rasteretiti kičmeni stub i prebaciti opterećenje na druge grupe mišića. Pored mišića koji obavijaju kičmeni stub važni su nam i drugi delovi tela. Istovremeno ćemo jačati i rameni pojas, gluteuse i tako redom i na taj način učiti telo da rasporedi snagu nan više grupa mišića koji treba da su balansirani i jednako snažni. Samim tim ćemo promeniti i način kretanja.
Ono što svi nauče na času pilatesa primenjuju lako i u svakodnevnom životu-pre svega se kreću drugačije, a vremenom počnu da osećaju mišiće koji se vežbanjem razvijaju.
-Pravilno disanje  je važan deo pilates časa. To je jedina vitalna funkcija na koju se može svesno uticati i predstavlja najbolju vezu izmedju uma i tela- dodaje Katarina. -Tokom vežbanja koristimo disanje da bismo povezali vežbača sa sopstvenim telom. Na kraju časa se opuštamo, a tome služe i određene tehnike disanja. Na ovim treninzima se ne rasipa energija i radi se na suštini, jačanju mišića koji nam posle pomažu da se krećemo.

Kičma će vam biti zahvalna

Ovaj  funkcionalni trening  odličan je izbor savremenog čoveka koji uz svakodnevno sedenje koje traje satima može na ovaj način da uradi nešto dobro za svoju zdravu kičmu. Pomaci i dobri rezultati su vidljivi nakon kratkog vremenskog perioda, što je naročito važno onima koji su nestrpljivi ili imaju problem sa hroničnim nedostatkom vremena. Katarina preporučuje treninge 3 do 4 puta nedeljno, mada kaže da je i jednom nedeljno bolje nego nijednom.
-Moj savet svima je da ne preskaču trening i da ne odustaju. Najčešći izgovor je da nemaju vremena i oko toga nikome ne možemo pomoći, ali radom u malim grupama i ličnim pristupom na mnogo nivoa možemo da postignemo odlične rezultate. Svako radi u svom ritmu i ne treba da na treninzima gleda u druge. Žene od 35 godina čak mnogo više mogu da izdrže i urade bolje u odnosu na mlađe, a imamo i žene od 65 godina koje fenomenalno vežbaju. U pilatesu se brzo stiče kondicija, ne postoji ritam koji se nameće, već svako radi onoliko dokle ima kontrolu nad sopstvenim telom. Vežbamo uz muziku, ali je prvi čas pilatesa uvek bez muzike i ogledala zbog fokusa, kako bi vežbač u potpunosti “bio u svom telu”. Potrebno je osetiti svoje telo da biste imali informacije o njemu.

Vežbe umesto sedenja u kancelariji

Katarina je i sama nekad bila fizički neaktivna. Kad je poželela da svoj kancelarijski i “sedeći” posao zameni nečim drugačijim i kreativnijim, u potpunosti je promenila svoj život i svoje navike. U početku joj je pilates bio samo hobi, a danas je njena primarna profesija u kojoj se neprekidno edukuje. Srađuje sa kompanijom Balanced Body koja svoje sedište ima u Sakramentu,  ali širom sveta organizuje Pilates on Tour, putujuće seminare za pilates instruktore na kojima se može učiti od najboljih stručnjaka u ovoj oblasti. Prošle godine Katarina je u Londonu završila obuku za Balanced Body Barre method, vežbanje inspirisano baletom. Početkom ove godine dobila je licencu da obučava druge instruktore, a svaki njen čas baziran je na korićenju pilates sprava.
-Pilates sprave su stare koliko i sam metod, a Josef Pilates kako  je radio na sistemu vežbanja uporedo ih je razvijao. One podržavaju taj način vežbanja i pomažu da se stavi telo u pravilan položaj, pomažu vežbačima, a dizajnirane su prevashodno za one koji imaju neki problem, pa tek onda za ljude koji u vežbanju pilatesa vide izazov. Idealne su za početnike. Početnicima koji prvi put dodju da vežbaju kod nas preporučujemo da na početku vežbaju na ovim spravama. Pravilan položaj tela je neraskidiv od pilates vežbi koje je sam Josef Pilates nazvao contrology, jer je u ovoj vrsti vežbanja kontrola najvažnija stvar.

Kontrola je najvažnija

Svaka vežba u pilatesu polazi od kontrole tela. Katarina podseća da je um pokretač svega i da telo radi šta mu um kaže. Poverenje u pilates instruktora je veoma važno kako bi rezultati i efekti vežbanja bli maksimalni.
-Posebnoj kategoriji pripadaju oni koji imaju problem sa diskushernijom što je i mene mučilo od šesnaeste godine, a sada hodam, sedim, saginjem se potpuno drugačije i koristim sve mišiće na drugačiji način. Dobro mi je poznata deprimirajuća nemoć kad se ukočite i ne možete da ustanete. Kad se oporave, neki sa tim problemom dođu na pilates. Prvi časovi im budu teški, ali je važno poverenje i da veruju u to da se bez pokreta neće oporaviti. Važno je da vežbač veruje svom instruktoru što je najveći izazov, a onima koji imaju problem sa kičmom se u početku savetuje individualni čas. Kontrolisati svoje telo nije lako, ali se pilatesom to postiže.
Na časovima pilatesa svi nauče da koriste neke druge mišiće koje do tad nisu kositili, a Katarina ističe da najveći broj problema sa kičmom počinje od  mišića i rešava se vežbanjem.
-Volim kad u ljudima probudim osećaj za njihovo telo, a mnogo je onih koji nekad nisu imali kontrolu nad svojim telom a danas su potpuno promenili stav i život.

Branka Gajić

Informacije: katarina@feelpilates.net
011 4 120 272
060 500 90 59

Arhiva tekstova Katarine Kuljače:
Čudesni efekti planetarno popularne tehnike vežbanja
Učite i pomerite lične granice, postanite PILATES INSTRUKTOR
Pilates- jača telo i opušta um

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
KAKO MOTIVISATI SEBE I DRUGE? Jedan od najboljih načina da…