BG online

ZDRAVLJE

Insulinska rezistencija, dijagnoza savremenog čoveka

PREVENTIVA U TANJIRU I NOVIM ŽIVOTNIM NAVIKAMA

U poslednje vreme sve češće čujemo pojam insulinska rezistencija. Šta je to? To je jedna dijagnoza, sa kojom se ja, kao nutricionista, srećem danas mnogo više nego pre. Insulinska rezistencija definiše se kao stanje pre-dijabetesa. (u Americi se broj ljudi obolelih od dijabetesa u poslednjih deset godina duplirao!) Uzrok nastanka insulinske rezistencije u velikom stepenu je nezdrav način života: brza hrana, nedovoljna fizička aktivnost, stres i dr.
Znamo da je pankreas zadužen za lučenje insulina, hormona koji ima ulogu da nivo šećera u krvi održava u normalnim vrednostima tako što šećer iz krvi prebaca u ćelije gde ga ćelije koriste kao izvor energije. Poremećaj počinje kada uobičajena količina insulina izgubi to dejstvo pa nivo šećera u krvi ostaje visok. Tada pankreas, da bi rešio problem, počne da proizvodi više insulina. Ta neosetljivost na insulin i nemogućnost ulaska šećera u čelije naziva se insulinska rezistencija. Dijagnosticira se tako što su u krvi istovremeno povećani i šećer i insulin. U kasnijoj fazi bolesti ni ta povećana količina insulina ne uspeva da smanji nivo šećera u krvi, pa pankreas počinje da luči jos više insulina, dok se u jednom momentu ne umori, praktično pregori i prestane da luči insulin – kada nastaje dijabetes. Ovi poremećaji ostaju dugi period prikriveni i bez jasnih simptoma, a bolest napreduje.

Dijete i insulinska rezistencija

U mojoj praksi najčešće mi se sa ovim problemom javljaju gojazne žene mlađe i od trideset godina. Pored hormonalnog disbalansa, (policistični jajnici i sl.) uzrok su često i brojne restriktivne dijete praćene neizbežnim jo-jo efektom, kada se u post-fazi dijete jede neumereno. Te oscilacije u ishrani uznemiruju pankreas koji počinje nepravilno da obavlja svoju osnovnu funkciju – lučenja insulina. Studije su pokazale da veliki broj osoba sa povećanom telesnom težinom imaju i dijagnozu Insulinske rezistencije. Te osobe se olako i ponovo odlučuju za naredne dijete. Važno je naglasiti da vraćeni kilogrami nisu isti kao oni izgubljeni kilogrami. Dok slabimo mi gubimo mnogo vitalnih sastojaka, potrebnih enzima, gubimo važnu mišićnu masu, a nakon dijete vraćamo kilograme samo u obliku masti! Time i organizam oslabljujemo i ne radi se samo o još jednoj neuspeloj dijeti, već o napaćenom organizmu koji se metabolički i dalje zbunjuje, oscilira i muči i pitanje je dana kada će se, posle jedne takve dijete uspostaviti dijagnoza – Insulinska rezistencija.
Osoba sa insulinskom rezistencijom oseća umor, slabost, depresivno raspoloženje i tek tada se javlja za pomoć. Zbog neadekvatog lučenja insulina, počinje da oseća neočekivane napade gladi i kada ne bi trebalo, na primer ubrzo posle obroka. Zbog toga sada teže uspeva da istraje u preporučenoj ishrani i naredni pokušaji mršavljenja ostaju bez željenog rezultata.

Koja je terapija?

Pored neophodnog lekarskog nadzora i medikamenata, jedino nam preostaje da se naoružamo strpljenjem, koje nam je, nažalost, uvek nedostajalo, kada je pravilna ishrana u pitanju.
Savet: Ne pribegavajte dijetama „sad i odmah“, ne zamenjujte obroke šejkovima, ne mučite organizam. Smanjite na minimum industrijski prerađenu hranu, jer ona ima visok tkz. insulinski index a to znači da stimuliše pankreas da luči više insulina. Beli hleb ima insulinski index 100, gumene bombome 160, jogurt 115, bela pasta 40, meso 50… Na povećano lučenje insulina, dakle ne utiču samo namirnice bogate ugljenim hidratima, kako se inače misli već i druga, posebno industrijski prerađena hrana.
Setimo se kako se nekada jelo u poređenju sa navikama savremenog čoveka. Jelo se kašikom, za stolom, jeo se i hleb, meso se nije jelo svakog dana, kolači su se pekli nedeljom…
Pre nego se odlučite za narednu dijetu upoznajte se sa programom ishrane Fett-Frei. Ishrana programa Fett-Frei nije dijeta, već učenje vraćanja umerenoj ishrani kao jedinom mogućem načinu borbe s viškom kilograma. Program ne sadrži suplemente niti zamene obroka, jede se uobičajena hrana naših prostora, a program mogu da prate svi članovi domaćinsta sa ciljem da takva ishrana postane vaša ishrana za ceo život.
Povećanjem fizičke aktivnosti i održavanjem normalne telesne težine smanjuje se rizik nastanka dijabetesa i za 50%.

Ana Lipowatz

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima „normalnu“ težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!
Ani Lipowatz možete pisati na mail: info@fett-frei.at

fett-frei

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Postoji li „superhrana“?
Umeće uživanja je mentalni proces
Šta vas vodi prema hrani?
Topljenje kilograma uz Fett frei
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
USPEH I PRIZNANJA NE DOLAZE PREKO NOĆI (Lidija Marković Rosati)…