BG online

ZDRAVLJE

Budite pažljivi sa mesom

JEFTINA I NEZDRAVA HRANA

Meso nije samo namirnica, već je i nekadašnji statusni simbol. Imati meso za ručak bio je znak materijalnog blagostanja. Danas je meso jeftinije nego ikad, ali je za nas, posebno balkanske narode i dalje hrana koja se visoko kotira. Meso danas nije isto kao što je bilo nekad. U masovnoj proizvodnji mesa, životinje ne žive u prirodnim uslovima, ne trče, ne pasu travu, već rastu u hangarima gde se tove i spremaju za klanje. Da bi što pre dostigli željenu težinu u hranu im se dodaju hormoni a pošto žive u zatvorenim i skučenim prostorima gde se bolesti lako prenose, u hranu im se dodaju i antibiotici. Vodeće mesto u masovnoj proizvodnji mesa u svetu su: Brazil, Argentina, Amerika, Kina… Postavlja se pitanje čime nahraniti tolike životinje. Masovna proizvodnja mesa podrazumeva i masovnu proizvodnju stočne hrane, koju danas čini uglavnom genetski modifikovana soja i kukuruz. Preko 80% šuma i netaknute prirode južne Amerike prekopano je i pretvoreno u polja zasejana sojom. Za posednjih pedeset godina proizvodnja genetski modifikovane soje se sa 25 miliona povećala na neverovatnih 300 miliona hektara.

1.2 kg mesa po čoveku nedeljno je previše

Industrijsko stočarstvo je tako drastično smanjilo kvalitet, ali i cenu mesa. Ako je pre pedeset godina čovek morao da radi 3.5 sata za kilogram mesa, danas radi manje od 40 minuta! To je rezultiralo da se potrošnja mesa u Evropi u proteklih pedeset godina duplirala i dostigla svoj maksimum od 1,2 kg mesa nedeljno po čoveku, dok su preporuke na primer austrijskog društva ishrane od 300-600g! U razvijenim evropskim zemljama već dugo traje jaka kampanja protiv prekomernog konzumiranja mesa, pa je u Austriji gde živim i radim, danas već svaki četvrti čovek vegetarijanc. I to ima tendenciju porasta. A takozvano BIO meso je prilično skupo.

BIO meso

Šta znači pojam BIO meso? Bio meso je ono meso koje smo nekad jeli. To je meso životinje koja ne samo da se hrani prirodno, već  mora da živi ili imitira uslove prirodne sredine, da se kreće, trči, pase travu, cveće, jede crve i ostalo.
I dok se na globalnom nivou u proteklih pedeset godina potrošnja mesa duplirala, potrošnja krompira se duplo smanjila! A ljudi su sve deblji. Program ishrane Fett-Frei po ugledu na preporuke austrijskog društva takođe predviđa dva dana nedeljno bez mesa i ne više od ukupno 300g (za žene) do 600g (za muškarce) mesa. Mnogi moji klijenti, a naročito žene bi rado i sami jeli manje mesa, a pravim jelovnike i za one koji ga ne jedu.
U današnjoj globalnoj borbi sa kardiovaskularnih oboljenjima, pa i sa dijabetesom umereno konzumiranje mesa je više nego preporuka. Iako ne sadrži ugljene hidrate meso utiče na pojačano lučenje insulina tj. ima visok insulinski index. (pročitajte tekst Glikemijski index namirnica)
Postoje punovredni biljni proteini- sve mahunarke: pasulj, sočivo, boranija, grašak. Oni su izuzetni izvori punovrednih proteina i veoma su česti u jelovnicima koje radim za svoje klijente. Ishrana FF ne sadrži supemente niti dodatke ishrani.
Da li vas interesuje ekološki aspekt pri masovnoj proizvodnji mesa?
Ekološki gledano od ukupne emisije CO u vazduhu danas 1/3 stvara proizvodnja hrane, a od toga proizvodnja i prerada mesa čini 70 – 90 %!  Kako? Direktno i indirektno.
Direktno: gas metan se oslobađa iz želuca miliona preživara, najviše goveda i ide direktno u atmosferu. Indirektno: proizvodnja stočne hrane uništava ograničene bioresurse naše Zemlje koju čine: šume, pašnjaci i sl. i pretvara ih u polja zasejana genetski modifikovanom sojom.
Za proizvodnju 1 kg junećeg mesa u masovnoj proizvodnji potrebno je 10-15 kg stočne hrane! Za proizvodnju 1 kg junećeg mesa u masovnoj proizvodnji potroši se 16.000 litara vode!
Izračunato je da proizvodnja 1 kg junećeg mesa u Brazilu oslobađa oko 36 kg CO2, isto toliko CO2 emituje automobil srednje veličine koji pređe 250 km.

Budite i vi „eco-friendly“

Proizvodnja BIO namirnica emituje duplo manje CO2 u vazduh jer se životinje ne hrane stočnom hranom masovne proizvodnje, koristi mnogo manje pesticida i drugih preparata. Bio namirnice imaju 52 % manju tkvz. „ekološku stopu“ tj. duplo manje troše Zemljine bioresurse.

Kako možemo da smanjimo trošenje energetskih resursa naše planete putem ishrane?
1. Ukoliko smanjimo potrošnju mesa na 1 do 2 puta nedeljno, značajno ćemo smanjiti „ekološku stopu“ tj. mnogo manje Co2 će se emitovati u vazduh.
2.Ukoliko kupujemo namirnice svoga regiona znatno ćemo smanjiti troškove transporta i pomoći sopstvenu privredu.
3. Kupujmo više sveže, a manje upakovane namirnice.

Ana Lipowatz

Ana Lipowatz, diplomirani farmaceut i magistar nutricionizma, tvorac FETT FREI programa koji se zasniva na mišljenju da nije važno koliko kilograma pokazuje vaša vaga, već kakvog su kvaliteta vaši kilogrami. To u praksi znači da muškarac visok 185cm, težak 100kg nije debeo ako je to pre svega mišićna masa, a da pri tom žena, koja ima „normalnu“ težinu može da izgleda debelo ako ima malo mišićne mase, a mnogo masnog tkiva, ili naravno savršeno, ako je obrnuto. Ana Lipowatz radi sa klijentima u Beogradu i Beču, ali i putem skype-a.
Program Fett-frei Ane Lipowatz!
Za samo 60 dana je moguće ostvariti ovaj san: smršati bez gladovanja uz hranu koju volite!
Ani Lipowatz možete pisati na mail: info@fett-frei.at

fett-frei

Arhiva tekstova Ane Lipowatz:
Mršavljenje uz podršku nutricioniste
Insulinska rezistencija, dijagnoza savremenog čoveka
Postoji li „superhrana“?
Umeće uživanja je mentalni proces
Šta vas vodi prema hrani?
Topljenje kilograma uz Fett frei
Vratite se dobrim navikama, mršavite s osmehom
Zlatna pravila pravilne ishrane
Kako izgubiti kilograme i zadržati vitku liniju?
Musli s jogurtom
Zašto je teško izgubiti kilograme?
Piti mnogo vode (ni)je zdravo
Šta nam se dešava kad držimo dijetu?
Namirnice koje utiču na lučenje insulina
Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente
Život bez slatkiša je moguć i lep
Zašto (ne) treba mešati proteine i ugljene hidrate?
Tajne pravilne ishrane
Kako početi dijetu?
Pametno i kvalitetno mršavljenje
Opsednutost zdravom ishranom
Hrana ne sme da bude „terapija“
Efikasno mršavljenje
5 saveta koji će vam pomoći u mršavljenju
Mršavljenje preko interneta
Dan bez štrudle je kao nebo bez zvezda
Prirodna higijena
Šta je pravilna ishrana?
Vitki a siti
Šta nam telo kaže?
Ne plašite se ugljenih hidrata

Nutricionista ličnim primerom motiviše klijente

Ostavite komentar

Odgovorite

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Sajt u boji
Na vrh
PROČITAJTE I OVO:
PROČITAJTE I OVO:
Komplet knjiga učitelja zdravog života Georgija Nazarova koji čine naslovi…